Andet multimedie
bentjuul 3670
PDF Producer: Quartz PDFContext
Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 07-11-06 13:20

Hej,

Det sker oftere og oftere, at jeg modtager PDF-filer fra diverse
kunder, hvor produceren står til Quartz PDFContext. Jeg kan regne
ud, at det har noget med OS Xs indbyggede PDF-motor at gøre, men
det er mig en gåde, hvordan man laver sådan en PDF, så ved nogen
herinde noget om det?

Problemet med den slags PDFer er, at mine preflight-indstillinger
i Acrobat i de fleste tilfælde godkender dem og ditto med Pitstop
Server, men hvis de bliver placeret i InDesign, er det ofte umuligt
at lave en PDF ud fra InDesign. Mit mål er derfor at få lavet en
Preflight-profil til Acrobat, som kan fange annoncer lavet med den
PDF-producer, men indtil videre er det ikke lykkedes mig at finde
en funktion til netop det.

Et dugfrisk eksempel kan hentes her:
<http://tgm.dyndns.dk/pdf/finance.pdf>. Hvis den PDF placeres i
InDesign, er det umuligt at printe til PS eller eksportere til PDF.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 07-11-06 13:57

Thomas G. Madsen skrev:

> [...]
> som kan fange annoncer lavet med den PDF-producer, men indtil
> videre er det ikke lykkedes mig at finde en funktion til netop

Nå, men det har jeg så fundet ud af, men er stadig interesseret i
at vide, hvordan man laver sådan en PDF i OS X.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 07-11-06 14:34

Thomas G. Madsen skrev:

> [..] men er stadig interesseret i at vide, hvordan man laver
> sådan en PDF i OS X.

Fundet. <http://tgm.dyndns.dk/pdf/arkiver_som_pdf.png>.
Den funktion tyder på at være roden til alt ondt.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Villy Erichsen

Dato : 07-11-06 14:52

In article <eiq5gf.1ks.1@tgm.dyndns.dk>, Thomas G. Madsen
<nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> Fundet. <http://tgm.dyndns.dk/pdf/arkiver_som_pdf.png>.
> Den funktion tyder på at være roden til alt ondt.

Nemlig - som du ved - det eneste rigtige er en tur gennem Distiller med
de rigtige indstillinger.
PS: Kommer en tur til Hammel i morgen

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 08-11-06 18:05

Brian S skrev:

> Kan du give et eksempel på, at InDesign laver fejl, som ville
> være undgået ved at gå den lange vej med PS-fil og Distiller?

På jobbet bruger vi et plug-in til InDesign CS2, som automatisk
laver en PS-fil i baggrunden og det sker, at PS-filen bliver afvist
af Distiller eller InDesign brokker sig allerede ved selve PS-
genereringen, men hvis man i stedet eksporterer til PDF, ryger den
igennem uden problemer.

Et frisk eksempel, som du kan prøve at placere i InDesign.
<http://tgm.dyndns.dk/indesign/ps/fidibus.pdf>
Jeg har kun forsøgt i CS2 og ved derfor ikke, hvad der vil ske i
ældre versioner. Bemærk i øvrigt, at det er Quartz, som har været
på spil i genereringen af den PDF.

Ikke just jordens kønneste annonce, men den har en skriftfejl som
bliver fanget ved print til PS, men ikke ved at eksportere til PDF.
Den eksporterede PDF ville muligvis gå igennem tryk uden de store
problemer, men det kan også ske, at den skaber kaos på trykkeriet
afhængig af deres udstyr.

--
Hilsen
Madsen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 08-11-06 22:52

On 2006-11-08 18:05:17 +0100, "Thomas G. Madsen"
<nospam@madsen.tdcadsl.dk> said:

> [...]
> Den eksporterede PDF ville muligvis gå igennem tryk uden de store
> problemer, men det kan også ske, at den skaber kaos på trykkeriet

Jeg har lige puttet filen igennem vores ApogeeX system, og den skøjtede
lige igennem uden problemer. Så med moderne udstyr er der ikke noget
problem, men jeg ville ALDRIG selv lave en PDF med OS X's indbyggede
PDF motor.

--
Mvh.
René

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 08-11-06 18:32

Brian S skrev:

> Kan du give et eksempel på, at InDesign laver fejl, som ville
> være undgået ved at gå den lange vej med PS-fil og Distiller?

Jeg glemte lige et andet eksempel, som pludselig slog mig under
bruseren.

Et trykkeri stiller en joboption til rådighed på deres hjemmeside,
som du downloader og blot dobbeltklikker på for at installere, hvis
du sidder med CS2. Derefter er den tilgængelig i alle de relevante
CS2-programmer.

Trykkeriet har lavet joboptionen vha. Distiller, men du vælger i
stedet at bruge InDesign CS2s eksportfunktion til PDF, for det er
jo da unægtelig meget nemmere. Du glemmer bare at kigge under
Output -> Advanced i InDesigns Export Adobe PDF-dialogboks, hvor
transparency flatteneren står til [Medium Resolution], som InDesign
er sat til som standard. Distiller har ikke den funktion, og kan
derfor ikke gemme den slags information i en joboption.

Det kan selvfølgelig ske at [Medium Resolution] er udmærket til
dit brug, men det kan også ske, at det havde været bedre med
[High Resolution] og der er langt fra den eneste faldgrube hvad
angår joboptions lavet i det ene eller det andet program.

Det er forvirrende at Adobe har valgt at lade alle programmerne i
CS2-suiten bruge joboptions til PDF-generering, men samtidig ikke
har givet dem understøttelse for de samme funktioner. Gid det bliver
nemmere at overskue i fremtiden.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Storm

Dato : 09-11-06 00:36

> [...]
> CS2-suiten bruge joboptions til PDF-generering, men samtidig ikke
> har givet dem understøttelse for de samme funktioner. Gid det bliver

Ja, det er irriterende, man er nødt til først at gå tilbage til Acrobat
4 Compatilbility for at ændre det, men jeg er faktisk stødt ind i
trykkerier der har lagt options ud til såvel Distiller som
Export-pdf'er, så også der er der fremgang.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 07-11-06 15:32

Villy Erichsen skrev:

> Nemlig - som du ved - det eneste rigtige er en tur gennem
> Distiller med de rigtige indstillinger.

Selvom man laver udførlige vejledninger med screenshots og hele
balladen, så lykkedes det alligevel for mange at gøre alt muligt
andet end det beskrevne, men sådan skal det åbenbart bare være i
den branche.

> PS: Kommer en tur til Hammel i morgen

Då ska' vææære så hjerteli' vælkomn' (sagt med Gertrud Sand-stemme ;)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Kurt Lund

Dato : 07-11-06 18:20

Thomas G. Madsen skrev:

> [...]
> balladen, så lykkedes det alligevel for mange at gøre alt muligt
> andet end det beskrevne, men sådan skal det åbenbart bare være i

Ja. Det er til at kaste op over - sagt med 12 års erfaring i at få
kunder til at gøre det "rigtige".

--
Kurt Lund

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 07-11-06 18:39

Kurt Lund skrev:

> Ja. Det er til at kaste op over - sagt med 12 års erfaring i at få
> kunder til at gøre det "rigtige".

Nu er det ikke for at spille ufejlbarlig, eller hænge nogen ud,
men jeg er ærlig talt efterhånden ved at være ret overrasket over,
hvor meget skrammel man får tilsendt af folk, som burde have styr
på det. Altså fra reklamebureauer og den slags. Måske er jeg gået
ind i branchen med alt for store forventninger, men jeg havde ikke
i min vildeste fantasi forestillet mig, at det stod så galt til.

--
Hilsen
Madsen

Fra : per christoffersen

Dato : 07-11-06 19:46

> [...]
> ind i branchen med alt for store forventninger, men jeg havde ikke
> i min vildeste fantasi forestillet mig, at det stod så galt til.

Sådan er det nu mange steder.
Jeg arbejde engang i byggebranchen, og formulerede for mig selv en
læresætning, der skulle hjælpe mig igennem dagen:
'Håb på det bedste, men forvent det værste'.

Jeg lagde ellers ud med en programerklæring der lød:
'Kontrol er godt, men inspiration er bedre'
Men den måtte jeg skrotte

/Per

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 07-11-06 23:12

per christoffersen skrev:

> Sådan er det nu mange steder.

Ja, det har du nu nok ret i.

> 'Håb på det bedste, men forvent det værste'.

Den tager jeg til mig :)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Storm

Dato : 08-11-06 08:50

> Ja, det har du nu nok ret i.

> Den tager jeg til mig :)

Det er rigtigt. Jeg tror gså du er gået ind i branchen med for store
forventninger i forhold til realiteterne.

Som ansat på et reklamebureau og som ansat på et trykkeri har du
forskelligt fokus. Tingene går ofte meget stærkt (jo, jo det gør de
selvfølgelig også på et trykkeri, men ikke så stærkt) og de der har
"tjek på at tjekke" kommer måske ikke ind over.
Selvfølgelig burde det at klargøre filer korrekt til tryk være en
selvfølgelig del af det grafiske arbejde, men før pdf formatet var det
jo ofte trykkerierne der stod for det når de fik leveret åbne filer.

Jeg hører at og til folk sige, at trykkerierne nu om stunder kræver alt
leveret på et sølvfad og med pdf formatet kan de bare ansvarsfrit tørre
alt af på afsenderen, selv om trykkeriet faktisk selv placerer de
leverede pdf'er i Quark 4.

Jeg synes det bliver bedre og bedre efterhånden som det faktisk bliver
lettere og lettere at gøre det rigtigt, og flere og flere lærer at gøre
det rigtigt. Når folk skifter fra Quark til InDesign, fra at distille
til at exportere, så er vil antallet af fejl stige igen over perioden.
Trykkerierne er bestemt heller ikke lige skrappe til at sætte sig ind i
hvordan de nye teknikker behandles.

Jeg har mødt tidligere kolleger som har været totalt tjekkede dtp'er på
trykkerier sige, at efter de fik et kreativt job "glemmer" de simpelthen
mange af deres gamle "fil-dyder" i farten.

Sådan er det selvfølgelig ikke på min arbejdsplads.
Vi påtager os det fulde ansvar for de filer vi sender ud af huset, vi
studerer altid det enkelte trykkeris vejledning og specifikationer og
henter deres specielt tilvirkede profiler og joboptions. Vi tjekker
altid ting grundigt og efter klare retningslinjer når vi sender ting til
tyk, og vi gør det med den klare forventning at filerne bliver modtaget
og tjekket ligeså grundigt, så vi sammen skaber det ønskede resultat

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : per christoffersen

Dato : 08-11-06 09:41

"Storm" <NinzenREMOVE@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> leveret på et sølvfad og med pdf formatet kan de bare ansvarsfrit tørre
> alt af på afsenderen, selv om trykkeriet faktisk selv placerer de

Og så er der også lige det problem, at der er stor forskel på kompetencerne
hos de forskellige trykkerier (og medarbejdere).
Det spænder lige fra 'Hent distiller-settings på vores website' til
'Farveprofil? Hvad er det?'. Det gør det nogen gange også lidt svært at
vælge den rigtige tilgang til en opgave.

/Per

Fra : N/A

Dato : 08-11-06 22:52

Fra : Storm

Dato : 09-11-06 00:36

Brian S <brian_skryder@yahoo.dk> wrote:

> Hmm. Jeg bruger altid InDesigns indbyggede PDF Presets til at generere
> filerne, og jeg mindes ikke af have fået skæld ud af trykkerierne (af
> dén grund,altså . Jeg troede da også, at InDesign benyttede
> Distillerens "motor", når den laver PDF-filer. Kan du give et eksempel
> på, at InDesign laver fejl, som ville være undgået ved at gå den
> lange vej med PS-fil og Distiller?

Jeg troede også i starten at det var samme "motor", men det er det ikke
- det kan du finde info om hos Adobe bl.a. kan jeg lige finde - nå den
er vist ikke lige det den korte vejledning:

"http://www.adobeforums.com/cgi-bin/webx?233@@.3bbabb89.3bbabb7b!enclosu
re=.3bbabb7c"

Efter jeg har lært mig retningslinjer for transparency og flattening er
de fejl jeg har haft med exporterede pdf'er alene på grund af
font-problemer. Export-funktionen (InDesign) tager faktisk "for meget"
hensyn til fonts copyrightproblemer og takler i det hele taget fonte
anderledes.

Fra Acrobat 5 compatiblity bevarer transparency - ældre versioner
flattener.
Fra Acrobat 6 bevarer bevarer også lag.

Men man må jo lære præcis hvordan man skal lave sine tyk pdf'er både
hvis man Distiller og hvis man exporterer. Man skal også vide hvad der
sker med dem hos trykkeriet. Hvis de skal sendes rundt i landet og der
er transparens involveret så er det klogest at Distille.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 08-11-06 23:00

On 2006-11-08 08:50:18 +0100, NinzenREMOVE@ofir.dk (Storm) said:

> [...]
> forskelligt fokus. Tingene går ofte meget stærkt (jo, jo det gør de
> selvfølgelig også på et trykkeri, men ikke så stærkt) og de der har

Alle har travlt i den grafiske branche. Jeg tror man begår en stor fejl
ved at tro, at de andre led har det nemmere. Der skal utroligt mange
sager igennem hver dag i et stort trykkeri og det er sjældent, at man
har ret mange minutter til hver sag.

> [...]
> leveret på et sølvfad og med pdf formatet kan de bare ansvarsfrit tørre
> alt af på afsenderen, selv om trykkeriet faktisk selv placerer de

Jeg tvivler på at nogen placerer PDF-filer i Quark 4 i dag, eller i
nogen Quark for den sags skyld (der er vel for dælen ikke nogen der
sidder på Mac OS 9 i dag i den grafiske branche?!?)

Hvis du ved at nogen trykkerier har den praksis, så ville jeg kraftigt
overveje om ikke man skulle stoppe samarbejdet med de trykkerier. Det
er jo aldeles uholdbart.

> [...]
> til at exportere, så er vil antallet af fejl stige igen over perioden.
> Trykkerierne er bestemt heller ikke lige skrappe til at sætte sig ind i

Der er stor forskel på kompetencerne, det er vist ingen hemmelighed.
Hvis man heller ikke har råd til at købe de nyeste workflow og
RIP-systemer, så kan selv den dygtigste DTP'er få store problemer med
PDF'er skabt i de nyeste Adobe-programmer.

I da må man forvente at et trykkeri har noget af det nyeste inden for
RIP, samt har de nyeste versioner af de grafiske programmer og har sat
sig ind i dem. Det er meget normalt at vi bliver ringet op af kunder
der spørger os til råds ang. funktioner i programmerne, og der skal vi
jo gerne kunne råde dem. God service betyder meget.

--
Mvh.
René

Fra : Storm

Dato : 09-11-06 00:50

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> [...]
> ved at tro, at de andre led har det nemmere. Der skal utroligt mange
> sager igennem hver dag i et stort trykkeri og det er sjældent, at man

Ja, jeg ved det godt - alle bliver presset på penge og indsats og så er
det også den ekstra omhu der bliver pesset og så har vi balladen.

> [...]
>
> Hvis du ved at nogen trykkerier har den praksis, så ville jeg kraftigt
> overveje om ikke man skulle stoppe samarbejdet med de trykkerier. Det

Det sker faktisk - men om de ligefrem sidder med OS 9 eller det er
manglende viden ved jeg ikke. Vi oplever det selvfølgelig ikke hos vores
dygtige faste trykkerier men når annoncer sendes rundt i landet (bestemt
ikke Hammel og omegn) fagblade og den slags så ser vi det desværre.

> [...]
> RIP-systemer, så kan selv den dygtigste DTP'er få store problemer med
> PDF'er skabt i de nyeste Adobe-programmer.

Adobes eget svar på den slags problemer er "find en anden trykker" - så
ja, det er en hård branche.

> [...]
> der spørger os til råds ang. funktioner i programmerne, og der skal vi
> jo gerne kunne råde dem. God service betyder meget.

God service betyder alt. Det kan godt være man kan spare lidt ved at
skippe den, men med de store beløb der er i spil i større sager er det
en kortvarig glæde, hvis det er en "ommer".

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 09-11-06 17:47

On 2006-11-09 00:49:39 +0100, NinzenREMOVE@ofir.dk (Storm) said:

> [...]
> dygtige faste trykkerier men når annoncer sendes rundt i landet (bestemt
> ikke Hammel og omegn) fagblade og den slags så ser vi det desværre.

Det lyder uhyggeligt

> Adobes eget svar på den slags problemer er "find en anden trykker" - så
> ja, det er en hård branche.

Men sådan er det. Det er svært for en lille trykker med ældre udstyr at
give kunden skylden for en fejl, hvis samme job kunne køre igennem de
nyeste workflows. Det koster dermed prestige og måske også en omtrykker
for egen regning.

> God service betyder alt. Det kan godt være man kan spare lidt ved at
> skippe den, men med de store beløb der er i spil i større sager er det
> en kortvarig glæde, hvis det er en "ommer".

Enig!

--
Mvh.
René

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 08-11-06 18:05

Storm skrev:

> Det er rigtigt. Jeg tror gså du er gået ind i branchen med for
> store forventninger i forhold til realiteterne.

Det kan meget vel tænkes.

> Jeg synes det bliver bedre og bedre efterhånden som det faktisk
> bliver lettere og lettere at gøre det rigtigt, og flere og flere
> lærer at gøre det rigtigt.

Man har jo da lov at håbe, men det kan ofte undre mig, at man
skal bruge tid på at forklare en kunde, at en PDF-annonce i RGB-
farver ikke er egnet til tryk, at logoer taget fra en hjemmeside
kommer til at ligne noget, som er hugget ud med en økse og at man
ligefrem kan se eller høre på kunden, at man snakker volapyk, når
man nævner ordet vektor- eller pixel/bitmap-grafik.

> Når folk skifter fra Quark til InDesign, fra at distille til at
> exportere, så er vil antallet af fejl stige igen over perioden.

Vi anbefaler også stadig vores kunder at printe til PS og bruge
Distiller frem for at eksportere til PDF fra InDesign, for det
kan nemlig desværre stadig give ubehagelige overraskelser at
bruger eksportfunktionen, selvom den helt klart er blevet bedre
i CS2 end i tidligere versioner.

> Trykkerierne er bestemt heller ikke lige skrappe til at sætte
> sig ind i hvordan de nye teknikker behandles.

Det er jeg helt enig i. Vi arbejder for tiden med forskellige
trykkerier og der er himmelvid forskel på dem.

> Sådan er det selvfølgelig ikke på min arbejdsplads.

Nej, det er klart :)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Kurt Lund

Dato : 08-11-06 19:43

Thomas G. Madsen skrev:

> [...]
> ligefrem kan se eller høre på kunden, at man snakker volapyk, når
> man nævner ordet vektor- eller pixel/bitmap-grafik.

Det undrer nu ikke mig. Der er mange trykkerier der helst vil have
billederne i RGB-format, for selv at konvertere dem.
Det kan sagtens være en kunde, der har været i kontakt med et sådant
trykkeri, du har talt med.

Resten er jeg enig i.

--
Kurt Lund

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 08-11-06 20:00

Kurt Lund skrev:

> Der er mange trykkerier der helst vil have billederne i
> RGB-format, for selv at konvertere dem.

Billeder ja, men næppe færdige annoncer i PDF-format, hvor en RGB
til CMYK-konvertering bla. vil resultere i sort tekst på alle fire
plader, medmindre trykkeriet sidder med specialsoftware til at tage
sig af det problem. Ingen af Adobe-programmerne kan håndtere det
problem i dag (rygtet siger dog, at Adobe arbejder på det).

--
Hilsen
Madsen

Fra : Kurt Lund

Dato : 08-11-06 20:49

Thomas G. Madsen skrev:

> [...]
> sig af det problem. Ingen af Adobe-programmerne kan håndtere det
> problem i dag (rygtet siger dog, at Adobe arbejder på det).

Øh, ja. Jeg læste vist ikke dit indlæg ordentligt ...

--
Kurt Lund

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 08-11-06 23:35

René Frej Nielsen skrev:

> Jeg har lige puttet filen igennem vores ApogeeX system, og den
> skøjtede lige igennem uden problemer. Så med moderne udstyr er
> der ikke noget problem,

Problemet er bare, at nogle trykkerier ikke sidder med moderne
udstyr i dag. Vores mest brugte trykkeri er ikke engang nået til
PostScript Level 3 RIPS endnu. :o

> men jeg ville ALDRIG selv lave en PDF med OS X's indbyggede PDF
> motor.

Rart at høre :)

--
Hilsen
Madsen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 09-11-06 17:42

On 2006-11-08 23:35:11 +0100, "Thomas G. Madsen"
<nospam@madsen.tdcadsl.dk> said:

> Problemet er bare, at nogle trykkerier ikke sidder med moderne
> udstyr i dag. Vores mest brugte trykkeri er ikke engang nået til
> PostScript Level 3 RIPS endnu. :o

Hmm... man kan måske klare sig med så gammelt udstyr hvis det er samme
type opgaver der kommer hele tiden, og man kender sine kunder og hvad
de kan finde på. Jeg synes dog ikke det virker så betryggende, at de
ikke få noget mere up-to-date udstyr.

--
Mvh.
René

Fra : RoJo

Dato : 07-11-06 19:57

On 07/11/06 13:57, in article eiq3c6.54.1@tgm.dyndns.dk, "Thomas G. Madsen"
<nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> Nå, men det har jeg så fundet ud af, men er stadig interesseret i
> at vide, hvordan man laver sådan en PDF i OS X.

Hej Thomas

Hvor lavede du den indstilling der fanger dette?
Acrobat eller Pitstop?

Under hvilket punkt i indstillingerne?

Mvh Ronni

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 07-11-06 23:12

RoJo skrev:

> Hvor lavede du den indstilling der fanger dette?
> Acrobat eller Pitstop?

Begge steder.

> Under hvilket punkt i indstillingerne?

Acrobat 7 Pro:
Advanced > Preflight, hvor jeg markerede den profil, jeg som standard
bruger > Options > Edit Preflight Profiles (Advanced). I højre side
fandt jeg profilen 'Produced by PDFWriter', kopierede den og ændrede
kopien til at kontrollere for Quartz som producer. Den blev så "sendt
mod venstre", indtil den befandt sig i min profil.

Pitstop Server 3.5.1:
Setup > PDF Profile Control Panel, hvor jeg markerede den profil, jeg
som standard bruger > Edit > Document Info > Producer, hvor jeg efter
Acrobat PDFWriter tilføjede et komma og skrev Quartz bagefter.
Det ser godt nok lidt åndssvagt ud, når den fanger en PDF med enten
PDFWriter eller Quartz som producer, fordi der står noget i retning
af 'Error: Producer: PDFWriter, Quartz', men skidt med det. Det er
trods alt det vigtigste, at de bliver fanget.

--
Hilsen
Madsen

Fra : RoJo

Dato : 08-11-06 09:29

On 07/11/06 23:12, in article eir3s9.14g.2@tgm.dyndns.dk, "Thomas G. Madsen"
> [...]

> af 'Error: Producer: PDFWriter, Quartz', men skidt med det. Det er
> trods alt det vigtigste, at de bliver fanget.

Oki... takker