Andet multimedie
bentjuul 3670
EPS-fil -> Word -> PCL5c printer
Fra : Esben

Dato : 23-10-06 20:29

Jeg har et stykke grafik i EPS-format, som skal skrives ud i Word på en
pcl5c printerdriver.
Hvis jeg åbner grafikstykket i Illustrator og printer ud med en PS-driver
bliver resultatet fint. Printer jeg derimod filen ud med en pcl5c-driver
(uanset det er fra Illustrator eller filen importeret i et Word dokument, så
bliver afrundingerne ujævne (lidt ligesom tekst der traces med for lav
præcision).

Spørgsmålet er så hvordan jeg konverterer grafikken til et format, der
bliver pænt når det udskrives fra Word. Jeg har prøvet i Illustrator at
konvertere til WMF og EMF, men allerede her bliver afrundingerne skæve. Det
er desværre ikke en option at udskrive med PS-driver.

--
Esben

Fra : Ukendt

Dato : 23-10-06 21:03

"Esben" <esben@gruf.LAND> skrev i en meddelelse
> [...]
> konvertere til WMF og EMF, men allerede her bliver afrundingerne skæve.
> Det er desværre ikke en option at udskrive med PS-driver.

Hej
Forslag 1
Gem epsen som png fil og indsæt i Word

Forslag 2
Undgå at sætte noget grafik i Word
Hvis epsen skal være baggrunden til det som du lever i Word, så bliv færdig
med din Word dokument og print den til pdf.
I åbn den i Adobe Acrobat og under dokument finder du funktion til at sætte
baggrund, det gør du med din eps (først skal du gemme den som pdf fra
Illustrator)
Selvfølgelig alt det afhænger af om du har acrobaten, den prof version til
at printe din Word til pdf.

Forslag 3
Brug Indesign eller lign. i stedet for (hvis du har den mulighed)

Mange hilsner
Tomasz

Fra : Kurt Lund

Dato : 23-10-06 21:05

Esben skrev:

> [...]
> konvertere til WMF og EMF, men allerede her bliver afrundingerne skæve. Det
> er desværre ikke en option at udskrive med PS-driver.

De par gange jeg har haft behov for at gemme eps-grafik til wmf eller
emf har jeg ikke haft problemer med udskrivning. Har du mulighed for at
uploade eps'en og et eksempel på en konverteret fil, skal jeg, eller
måske en af de andre i gruppen, gerne kigge på det.

--
Kurt Lund

Fra : Esben

Dato : 23-10-06 22:58

"Kurt Lund" <lund@fabel.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> uploade eps'en og et eksempel på en konverteret fil, skal jeg, eller måske
> en af de andre i gruppen, gerne kigge på det.

Her er et udsnit af den:
www.gruf.dk/eps/eps.zip
..eps filen er originalen, de to andre er hvad der sker, når jeg eksporterer
til wmf eller eps.
Indsætter jeg eps-filen i Word, så sker der nogenlunde det samme.

--
Esben

Fra : Ukendt

Dato : 26-10-06 20:28

> [...]
> eksporterer til wmf eller eps.
> Indsætter jeg eps-filen i Word, så sker der nogenlunde det samme.

Hej Esben
Hvad er grunden til at du bruger Word ?
Jeg vil sige, jeg bruger den, men kun når jeg bliver tvunget, eller når det
er ligeglad med at får de rigtig farver og grafik.
Jeg har prøvet at lege lidt med de ting som du har lagt og printet det på
xerox dc 8000.
Så længe man holder grafik småt er det ok også under lup, men fravene er
..... ja ....jeg ved ikke hvad du forventer.
Når man sætter selve epsen i word dokument, så grafik (kurvende) de holder,
men visning af epsen er der ikke i Word i hver fald kan jeg ikke se noget,
først når jeg printer til pdf, eller når det kommer på maskine så komme
grafikken frem. Jeg ved ikke om der findes måde at få vist eps i word.
Jeg vil selv anbefale dig at bruge epsen, det se ud til at Word bevarer de
info om grafik som du har lagt i epsen fra Illustrator.

Mange hilsner
Tomasz

Fra : Esben

Dato : 26-10-06 22:09

"TB" <tomasz_##¤%&_dbmail..dk> skrev i en meddelelse
> Hvad er grunden til at du bruger Word ?

Det er en skabelon, som skal implementeres i printere, samt bruges som
skabelon for Wordbrugere.

> [...]
> Jeg vil selv anbefale dig at bruge epsen, det se ud til at Word bevarer de
> info om grafik som du har lagt i epsen fra Illustrator.

Jo, men sagens kerne er hvordan det kommer til at se ud, når det printes på
en pcl5c printer. Her bliver kvaliteten dårlig, uanset om jeg printer
epsfilen fra Word eller Illustrator.

--
Esben