Andet multimedie
bentjuul 3670
OS X og fonte
Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 23-10-06 19:28

Hej,

Er OS X ikke lidt fattesvag, hvad angår fonte?
Der er f.eks. ikke mulighed for at se forskel på en Mac Type 1 og
en Mac TrueType i Finder, da begge har et FFIL-ikon (font suitcase).
Det kan jo lige så godt være en Type 1, hvor outline-delen mangler
(LWFN-delen) som det kan være en Mac TrueType, så man bliver åbenbart
nødt til at installere tredjepartssoftware for at finde ud af det.

Windows 2000 og XPs systemfonte er primært OpenType TrueType-fonte.
De kan også bruges under OS X, men Finder ser dem som Windows
TrueType, så man kan ikke vha. Finder finde ud af, om det drejer
sig om en traditionel Windows TrueType eller en OpenType Truetype.
Det er da noget skrammel efter min mening.

Krydspostet til: dk.edb.mac og dk.edb.grafik.
FUT til: dk.edb.mac.
FUT?, se: <http://www.usenet.dk/ord/lokal.html#fut>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 24-10-06 20:48

On 2006-10-23 20:28:02 +0200, "Thomas G. Madsen"
<nospam@madsen.tdcadsl.dk> said:

> [...]
> sig om en traditionel Windows TrueType eller en OpenType Truetype.
> Det er da noget skrammel efter min mening.

Det har du vist ret i. Det har jeg ikke lagt mærke til, da jeg er gået
bort fra at dimse med det i Finder.

Endnu en punkt, hvor OS X er dårlig til fonte... suk!

Mvh.
René

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-10-06 21:25

In dk.edb.mac René Frej Nielsen <rfn@trykbureauet.dk> wrote:

> Det har du vist ret i. Det har jeg ikke lagt mærke til, da jeg er gået
> bort fra at dimse med det i Finder.

> Endnu en punkt, hvor OS X er dårlig til fonte... suk!

Især 10.4x er helt slem, jeg bruger rigtig meget tid på at slette
fontcache hos 10.4 brugere.

Fra : Ukendt

Dato : 24-10-06 22:35

"René Frej Nielsen" <rfn@trykbureauet.dk> skrev i en meddelelse

> Endnu en punkt, hvor OS X er dårlig til fonte... suk!

Hmn man kunne være glad for at de gør et eller anden ved det, man kan ikke
bruge Mac fonte i Windows, det udelukker også problemer med det.

MVH
Tomasz

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-10-06 00:02

In dk.edb.mac Thomas G. Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:
> [...]

> Det er da noget skrammel efter min mening.

> Krydspostet til: dk.edb.mac og dk.edb.grafik.

Jeg tror ikke du skal lægge så meget i hvilke informationer Finder
viser. Du bør kunne se hvilken fontype der er tale om fra en fornuftig
fontmanager. Jeg mener at selv Apples Fontbook kan vise det selvom det
er år siden jeg sidst har åbnet den.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 24-10-06 11:38

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> Jeg tror ikke du skal lægge så meget i hvilke informationer
> Finder viser.

Tilsyneladende ikke.

> Du bør kunne se hvilken fontype der er tale om fra en fornuftig
> fontmanager.

I tilfældet med Mac TrueType og Mac Type 1 så ja. Det kan jeg se
i min foretrukne fontmanager ved navn FontAgent Pro, men den kan
ikke se forskel på en OpenType TrueType og en Windows TrueType
heller. Det kan InDesign så heldigvis, men det ville være rart,
hvis Finder var lidt mere smart.

> Jeg mener at selv Apples Fontbook kan vise det selvom det er år
> siden jeg sidst har åbnet den.

Det er muligt. Fontbook har jeg forlængst opgivet.

--
Hilsen
Madsen