Andet multimedie
bentjuul 3670
Indstillinger ved print - mange spørgsmål
Fra : Ukendt

Dato : 13-10-06 18:39

Jeg vil gerne lige have skåret _helt_ ud i pap, hvad der er de bedste
instillinger når jeg printer fotos.

Jeg bruger Canon ip5200 og photoshop.

Jeg tager et billede i raw, laver det om til .tiff og arbejder i AdobeRGB
farverum.

1. Skal jeg ´convert to profile´ eller ´assign profile´ til et eller andet
inden jeg printer ?

Jeg trykker på på ´print with preview´:

I Print:
2. Skal der være prik i Document eller Proff ?

I options:
3. Hvad skal der stå i color handling ?
4. hvad skal der stå i printer profile
5. hvad skal der stå i rendering intent
6. proff setup preset ?

skal der være flueben i nogle af de huller der ellers er ?

Jeg trykker så på Print og på egenskaber for printeren:
Jeg vælger glossy photo paper og ´Høj´

7. Skal jeg lade farve/intensitet stå på automatisk ?

Er der noget jeg har glemt at tage højde for ?

Med venlig hilsen

Palle Johansen

Fra : Pico

Dato : 14-10-06 20:00

Palle Johansen wrote:
> Jeg vil gerne lige have skåret _helt_ ud i pap, hvad der er de bedste
> instillinger når jeg printer fotos.
>
> Jeg bruger Canon ip5200 og photoshop.

Jeg bruger iP5000, ret tæt på hinanden

> Jeg tager et billede i raw, laver det om til .tiff og arbejder i
> AdobeRGB farverum.

Hvortor til Tiff, jeg lader det blive Photoshops format, PSD.

> 1. Skal jeg ´convert to profile´ eller ´assign profile´ til et eller
> andet inden jeg printer ?

Det gør jeg ikke. Lader det stå i AdobeRGB.

> Jeg trykker på på ´print with preview´:

Hvorfor ikke bar udskriv, ok jeg har dansk udgave.

> [...]
> 5. hvad skal der stå i rendering intent
> 6. proff setup preset ?
>
> skal der være flueben i nogle af de huller der ellers er ?

Det ved jeg ikke, jeg går altid direkte til Udskriv.

> Jeg trykker så på Print og på egenskaber for printeren:
> Jeg vælger glossy photo paper og ´Høj´

Nu bruger jeg blankt papir, men ellers det samme i indstillinger,
sommetider sætter jeg den også til manuel farvestyring hvis jeg mener
der er tiltrænkt, men kun omkring 10 - 15 %.

> 7. Skal jeg lade farve/intensitet stå på automatisk ?

Se ovenover.

> Er der noget jeg har glemt at tage højde for ?

Næ ikke hvis næste faneblad står rigtigt, det synes jeg ikke Photoshop
kan finde ud af hvis det er landskab, alle andre programmer finder selv
ud af om det er liggende eller stående

Pico

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 15-10-06 11:40

Palle Johansen skrev:

> Er der noget jeg har glemt at tage højde for ?

Jeg kan anbefale at kig på:
<http://www.computer-darkroom.com/ps9_print/ps9_print_1.htm>

og evt. også:
<http://www.computer-darkroom.com/ps9_colour/ps9_1.htm>

Det er langt bedre at du selv får en forståelse for, hvad de forskellige
indstillinger betyder frem for at andre forsøger at fortælle dig, hvordan
indstillingerne skal stå, for det kan ingen andre end dig selv finde frem
til.

Man har f.eks. mulighed for at lade Photoshop eller printerdriveren styre
farvestyringen, og hvad der giver det bedste resultat på netop din printer
med lige præcis den papirtype, du har valgt, er umuligt at sige uden at
have prøvet sig frem.

Jeg får det bedste resultat her ved at lade Photoshop farvestyre og slå
farvestyringen fra i printerdriveren, men det er en Epson-printer, så det
kan du nok ikke bruge til ret meget.

--
Hilsen
Madsen