Andet multimedie
bentjuul 3670
Problemer med at få helt skarpt banner(HAS~
Fra : Lars Jørgensen

Dato : 12-10-06 10:15

Hej
Understående vil jeg meget gerne have et hurtigt svar på, helst inden
i aften (på forhånd mange mange tak)

Jeg har lidt problemer med at lave mine banner knivskarpe

Jeg bruger photoshop cs2 og har også elements (kender dog ikke
elements)

Jeg bruger "gem til web" men et eller andet gør jeg nok forkert,
stiller lidt op og ned på kvalitet/størrelse.
Det billede jeg har er 600 pixels/inch og skulle være fint i
kvalitet.
Bannerstørrelsen er 200 x 40
Farverne skal bibeholdes og størrelsen skulle gerne ned på en 2,5 Mb -
3,5 Mb og skal stå skarpt selvom billedet forstørres til 300-500
procent

Håber i kan hjælpe med en hurtig vejledning (trin for trin), så jeg
kan finde ud af hvad jeg gør galt. Helst til photoshop cs2 men hvis
Elements har løsningen er det også fint.

På forhånd mange mange tak
Anders

Fra : Ole N

Dato : 12-10-06 13:24

Hej,

Optimal opløsning på skærmen og web er 72 dpi og det er nok den opløsning
der skaleres ned til når du "gemmer til web"

Hvis kvaliteten skal bibeholdes når de forstørres til 500% skal det således
have en størrelse på 1000 x 200 pixels og 72 dpi

Billedet vil gemt som jpg fylde under 100KB i god kvalitet

mvh
Ole

"Lars Jørgensen (slet Q6BA6)" <laenrune@Q6BA6hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:11606447580.919059813158619@dtext.news.tele.dk...

Fra : Peter Loumann

Dato : 12-10-06 13:52

http://tgm.dyndns.dk/photoshop/ppi/skaerm/

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Kurt Lund

Dato : 12-10-06 14:29

"Peter Loumann" <me@privacy.net> skrev:

> http://tgm.dyndns.dk/photoshop/ppi/skaerm/

Det er uhyggeligt, hvor mange der stadig får det fejlindlært ...

--
Kurt Lund

Fra : Peter Loumann

Dato : 12-10-06 16:14

On Thu, 12 Oct 2006 15:28:30 +0200, Kurt Lund wrote:

> Det er uhyggeligt, hvor mange der stadig får det fejlindlært ...

Tjah - iflg. somme har gener en lige så sejlivet mental pendant: memer.
F.eks.

Humbien kan ikke flyve - den ved det bare ikke
Regnskoven er jordens lunger der sørger for iltforsyningen
Grafik til skærm skal være i 72 ppi

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Ukendt

Dato : 12-10-06 19:31

"Peter Loumann" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse

> Humbien kan ikke flyve - den ved det bare ikke
> Regnskoven er jordens lunger der sørger for iltforsyningen
> Grafik til skærm skal være i 72 ppi

Hvorfor skal den være 72 og hvor har du det fra? Hvad vil du bruge ppi/dpi
eller lignende til på skærmen?
Jeg synes det er det ofteste diskussion her i gruppen i mange år og den
dukker i jævnlig mellemrum op, prøv at google.
Du måler størrelsen af grafik på skærmen i pixels fx 800 x 600 px og så
længe du bevæger dig kun på skærmen skal du slet ikke bruge ppi/lpi/dpi osv.
til noget som helst.

Mange hilsner
Tomasz

Fra : Peter Loumann

Dato : 12-10-06 19:39

On Thu, 12 Oct 2006 20:30:38 +0200, TB wrote:

> Hvorfor skal den være 72 og hvor har du det fra?

Prøv lige at læse mit indlæg igen, ikk'! Og tråden!

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Ukendt

Dato : 12-10-06 20:05

> Prøv lige at læse mit indlæg igen, ikk'! Og tråden

Hej igen
Kan du bare ikke forklare hvorfor skal grafiken være "72 ppi"?

MVH
Tomasz

Fra : Peter Loumann

Dato : 12-10-06 20:23

On Thu, 12 Oct 2006 21:04:58 +0200, TB wrote:

> Kan du bare ikke forklare hvorfor skal grafiken være "72 ppi"?

Hvis du ikke ku' forstå det indlæg af mit, du svarede på, så vil du heller
ikke ku' forstå min forklaring. Mit indlæg gik netop ud på at det ska' det
ikke. "72 ppi" er en myte, noget vrøvl.

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Ukendt

Dato : 12-10-06 20:31

> Hvis du ikke ku' forstå det indlæg af mit, du svarede på, så vil du heller
> ikke ku' forstå min forklaring. Mit indlæg gik netop ud på at det ska' det
> ikke. "72 ppi" er en myte, noget vrøvl.

Øoooooouuuuuuuuuu
Det gjorde ondt
Nåååå ja, nu når du har skåret det i pap..............

Mange hilsner
Tomasz

Fra : emj

Dato : 12-10-06 15:04

Ole N skrev:

>Optimal opløsning på skærmen og web er 72 dpi

NEJ; NEJ; NEJ; NEJ; NEJ...!

Skriv 100 sider med følgende tekst til i morgen.

Skærmens opløsning er ALDRIG 72 DPI
Skærmens opløsning er ALDRIG 72 DPI
Skærmens opløsning er ALDRIG 72 DPI

Hilsen emn

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 13-10-06 00:22

emj wrote:

> NEJ; NEJ; NEJ; NEJ; NEJ...!
>
> Skriv 100 sider med følgende tekst til i morgen.
>
> Skærmens opløsning er ALDRIG 72 DPI
> Skærmens opløsning er ALDRIG 72 DPI
> Skærmens opløsning er ALDRIG 72 DPI

Nemlig. Skærmens opløsning er pixel til pixel. Billeder til web regnes i px
gange px. DPI er i den forbindelse en totalt ligegyldig parameter.

DPI er noget, man bruger til tryk.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 13-10-06 17:36

Erik Ginnerskov <erik@donotspammeplease.invalid> wrote:

> DPI er i den forbindelse en totalt ligegyldig parameter.

Det er livsbefriende at se, at andre end jeg véd, at det hedder en
meter. Så er vi da to, Erik, hæ, hæ......

M.