Andet multimedie
bentjuul 3670
Dpi, pixels og raster
Fra : Kert Rats

Dato : 10-10-06 19:43

Kan nogen her i gruppen henvise mig til et sted, hvor ovenstående er
forklaret, for Dummies?

Også gerne noget om, hvordan man "konverterer fra pixels til dpi.

Til tryk i magasiner med, hvor mange linjer skal man så bruge i raster for,
at det kommer til at se forsvarligt ud? Og hvor mange dpi svarer det så til?

Bær over med mig, hvis jeg spørger lidt uklart, men jeg er ny i faget.

Glæder mig meget til at høre fra jer.

Venligst

Kert Rats

Fra : Kurt Lund

Dato : 10-10-06 21:32

Kert Rats skrev:

[om dpi, raster og pixels]

Prøv til en start at søge tilbage i gruppen via Google Groups. Emnet har
været oppe rigtig mange gange før.

--
Kurt Lund

Fra : Jørgen

Dato : 10-10-06 23:33

"Kert Rats" <stendod@gravklar.dk> skrev i en meddelelse
> Kan nogen her i gruppen henvise mig til et sted, hvor ovenstående er
> forklaret, for Dummies?
>
> Også gerne noget om, hvordan man "konverterer fra pixels til dpi.

**********************************

Pixels - Du har nok fået dig et digitalkamera og vil gerne forstå lidt af
det.
Det ville jeg også. Jeg kom i tvivl om Kompressionen. Hvad var det for
noget, og jeg spurgte her.
En bruger gav mig dette link
http://graphicssoft.about.com/cs/digitalimaging/qt/overcompression.htm

Det kan du også besøge, og hvis du kører lidt frem og tilbage i denne
hjemmeside, finder du garanteret også noget om pixels. Jeg blev meget
begejstret for dette link.

God fornøjelse.
Jørgen

Fra : KNL DtP

Dato : 11-10-06 17:09

"Kert Rats" <stendod@gravklar.dk> skrev i en meddelelse

> Kan nogen her i gruppen henvise mig til et sted, hvor ovenstående er
> forklaret, for Dummies?

Jeg har for et par år siden skrevet en lille artikel om emnet:
www.knl-dtp.dk/portfolio/oplosning.pdf

> Også gerne noget om, hvordan man "konverterer fra pixels til dpi.

Det står beskrevet i min artikel, men huske lige på, at DPI står for Dots
Per Inch og dermed ikke har noget med pixels at gøre. En dots er f.eks.
eksponeringspunktet i en rastecelle, men kan også være den mindste blækklat
i en inkjet printer. DPI skal altså bruges uden for computeren.

Den enhed du i langt de fleste tilfælde skal bruge hedder PPI, nemlig Pixels
Per Inch. Den kan du bruge når du scanner og i det hele taget bruger
opløsning over længdeenhed på computeren. PPI-værdien alene fortæller dog
intet om kvaliteten eller størrelsen af billedet. Du skal altid have en
fysisk længdeenhed (ofte tommer eller cm) på, før du kan omregne billedet
til det pixel-mål, som den nu engang er opbygget af.

Og i den forbindelse kan du en gang for alle aflive myten om de "72 DPI".
Jeg har beskrevet hvorfor i artiklen...

> Til tryk i magasiner med, hvor mange linjer skal man så bruge i raster
> for, at det kommer til at se forsvarligt ud? Og hvor mange dpi svarer det
> så til?

Antallet af rastelinjer pr. tomme eller cm får du af trykkeriet, og afhænger
af trykkemetode, maskine og papir. Ofte en vil offset tryksag på godt coated
papir ligge på 60 LPCM (linjer pr. cm) svarende til 153 LPI (linjer pr.
tomme).

Tommelfingerreglen for at omregne raster til PPI hedder: Opløsning = LPI *
100% * QF, hvor LPI er rastetætheden i enten LPCM eller LPI, 100% er
skaleringen af billedet og QF er kvalitetsfaktoren. Forsøg har vist, at en
faktor på mellem 1,7 og 2,0 giver det bedste resultat vs. filstørrelse. Dvs.
at en for høj opløsning af billeder til den pågældende trykkemetode ikke
giver et flottede print - blot en tungere fil gennem RIP'en.

Derved kommer offset tryk til at kræve en opløsning på: 60 LPCM * 100% * 2,0
= 120 PPCM (pixels pr. cm) svarende til 305 PPI (pixels pr. tomme). Heraf
tommelfingerreglen om "300 PPI til tryk".

Avistryk på coldset-maskine ligger mellem 34-40 LPCM svarende til 85-100
LPI.

For at kunne gengive alle toner for f.eks. magenta-plade i et alm.
8-bits/kanal billede kræver det 256 forskellige trin mellem sort (dvs.
magenta) og hvid (dvs. papir). Disse trin opbygges af større eller mindre
raster. En rastecelle skal dermed bestå af 16 * 16 eksponeringspunkter
(dots), som er det allermindste CtP-anlæget eller laserprinteren kan lave.
Jo flere af punkterne, der udfyldes med sort, desto mørkere kommer
rastecellen til at fremstå. Punktet kan kun være et punkt eller papir -
altså enten eller.

Med en linjetæthed på f.eks. 150 LPI * 16 punkter pr. rastelinje får vi
2.400 DPI, som er den opløsning, som RIP'en vil køre med. Den korrekte
pixelopløsning til et sådan tryk er på 300 PPI. Det er derfor meget vigtigt
at vide, hvornår man taler om DPI og om PPI!

> Glæder mig meget til at høre fra jer.

Jeg håber, at ovenstående kunne hjælpe lidt på forståelsen og at de mange
enheder og omregninger ikke bidraget til forvirring :)

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk