Andet multimedie
bentjuul 3670
PS: Hvordan laver jeg rigtigt en billed ko~
Fra : Magnus

Dato : 08-10-06 14:32

Jeg skal i Photoshop CS lave nogle plakater (60 x 100 cm) de viser en masse
beskårede billeder fra digitalkamera og som jeg kender et sted hvor jeg kan
få printet dem ud i plakatstørrelse.

Men hvordan gør jeg det bedst for at få det i den bedste kvalitet her tænker
jeg på pixels størrelsen osv.?

Det jeg havde tænkt mig er:

1)
Opret nyt dokument og angiv størrelsen til 60 x 100 cm.

2)
Åbner alle billeder og beskær dem i en fx. 20 x 12 cm så kan der være tre i
bredden ved siden af hinanen.

3)
Kopiere hvert beskåret billed over i et nyt lag i det nye dokument på 60 x
100 cm.

4)
Sætter alle billederne op ved siden af hinanen så det tager sig godt ud og
gemmer resultatet i jpg som er det som jeg skal bruge.

Er det den rette fremgangsmåde til at skabe sådanne plakater eller har du
nogle andre gode ideer til at lave den slags med billeder?

/Magnus

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 08-10-06 16:52

Magnus skrev:

> Men hvordan gør jeg det bedst for at få det i den bedste
> kvalitet her tænker jeg på pixels størrelsen osv.?

Det kommer an på, hvordan de skal reproduceres, men et sted imellem
120 og 150 ppi er sikkert rigeligt. Jeg har for ikke ret lang siden
fået offset-trykt nogle A1-plakater (59,4 × 84,1 cm), hvor baggrunden
var et foto med en opløsning på ca. 90 ppi. De blev meget fine når
man så dem i tilpas afstand.

> Er det den rette fremgangsmåde til at skabe sådanne plakater
> eller har du nogle andre gode ideer til at lave den slags med
> billeder?

Jeg ville nok beskære billederne i den ønskede størrelse, gemme dem
i en mappe, gå ind i Photoshop og vælge File > Automate > Contact
Sheet II, stille kildemappen, ønskede dokumentstørrelse, opløsning
samt diverse andre indstillinger og klikke på OK. Så burde Photoshop
selv klare resten.

--
Hilsen
Madsen