Andet multimedie
bentjuul 3670
"Bling bling" halftone pattern...?
Fra : Koeffe

Dato : 06-10-06 20:22

Hvordan kan man i Illustrator eller Photoshop lave tekst med
af en masse små dots, som fx her på http://www.neye.dk/ hvor
der i bunden af siden stå 125?

Der findes sikkert skrifter der er sådan, men kan det ikke
laves manuelt?

--
Koeffe

Fra : Hagar

Dato : 06-10-06 21:09

"Koeffe" <graphic.muse[fjernes]@[fjernes]gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> der i bunden af siden stå 125?
>
> Der findes sikkert skrifter der er sådan, men kan det ikke

Her er lidt at kigge på

http://www.eknp.com/fonts/dotfonts1.php

http://simplythebest.net/fonts/fonts/fortunadot.html

Og vil du selv fortsætte med at lede, så kig her
http://www.google.dk/search?hl=da&q=dot+font&meta=lr%3Dlang_da%7Clang_en

Du kunne også i Photoshop laven prikker over hele siden, og så vælge den
font du vil bruge og vælge værktøjet til "usynlig" skrift og klippe det fra
der ikke skal være der.

Hagar

Fra : C. Nielsen

Dato : 06-10-06 21:13

> [...]
> af en masse små dots, som fx her på http://www.neye.dk/
> Der findes sikkert skrifter der er sådan, men kan det ikke
Det kan det, uden det store besvær.
Du skal lave dit eget pattern i photoshop. Lav et nyt patterne som blot er
en prik. Herefter laver du en markering af det du vil fylde med mønstret,
vælger layer- new fill layer - giver laget et navn - og vælger dit nye prik
pattern og vupti , du har prikker i hele markeringen.
Håber det er til at forstå.

Venlig hilsen
C. Nielsen

Fra : Koeffe

Dato : 06-10-06 21:21

"C. Nielsen" <C.NielsenDKminusdette@hotmail.com> skrev i en
meddelelse

> [...]
| vælger layer- new fill layer - giver laget et navn - og
vælger dit nye prik
| pattern og vupti , du har prikker i hele markeringen.

Det tænkte jeg også på. Men problemet er bare at dot'sne i
kanterne bliver skåret over når man bruger denne metode...
:(

--
Koeffe

Fra : Lindkold

Dato : 06-10-06 21:18

> [...]
> der i bunden af siden stå 125?
>
> Der findes sikkert skrifter der er sådan, men kan det ikke

Jo, f.x. ved at:

- lav et farvet baggrundslag
- lave et nyt lag med de hvide prikker
- lave et nyt lag ovenpå med teksten(tal) - og (på engelsk) "rasterize"
laget
- market tekstlaget (ctrl-klik på laget) - ctrl-shift-I (inverter
markeringen) og med samme markering aktiv vælger du laget med prikkerne
og vælger delete, og sletter derefter alle hvide prikker uden om
tekst-laget. Ctrl - D for at fjerne markeringen.
- sæt tekstlagets gennemsigtighed til 0% og nu vil kun de hvide prikker
under tekstlaget være synlige.

De hvide prikker kan derefter styles med diverse effekter.

Med lidt eksperimenteren skulle det sagtens komme til at se ud som på linket
(lavede et hurtigt forsøg på 5 min.)

God fornøjelse

Lindkold
--
www.lindkold.dk

Fra : Koeffe

Dato : 06-10-06 21:55

"Lindkold" <lindkoldFJERN@MIGgmail.com> skrev i en
meddelelse news:4526b9ef$0$49207$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
|
| De hvide prikker kan derefter styles med diverse effekter.
|
| Med lidt eksperimenteren skulle det sagtens komme til at

Resultatet ender vel med det samme som det "C. Nielsen"
skrev. ....og så ender man med overskårede dots...?

--
Koeffe

Fra : C. Nielsen

Dato : 06-10-06 22:05

> [...]
> under tekstlaget være synlige.
>
> De hvide prikker kan derefter styles med diverse effekter.

Vil det ikke give samme problem med halve prikker i kanterne ?

Jeg tror jeg ville lave prikkerne manuelt, bruge snap til grid, så
prikkerne( eller hvad det måtte være ) lagde sig på rad og række. Her er et
eksempel mere på bogtaver fyldt med diamanter, lavet på den måde og
efterbearbejdet med lys og reflekser
http://www.gekkographic.dk/kunder/gekkos_kunder_nestle.htm
Ellers vil en færdig font være et godt bud, som tidligere foreslået.

Venlig hilsen
C.Nielsen