Andet multimedie
bentjuul 3670
Hvordan gør jeg en PDF mindre (har brugt A~
Fra : ct

Dato : 05-10-06 05:37

Hej!

Jeg ha scannet et hæfte ind med omkring 30 sider.
Det fylder nu 50 Mb - hvilket er alt for meget, når man tænker på at jeg har
scannet i gråtoner.

Findes der et værktøj eller en metode, hvor jeg kan gøre PDF'en mindre?

Jeg prøver at åbne PDF'en i destilleren, men den laver bare en ny PDF -
li'så stor (også selvom jeg har sat dpi ned)

Hvad kan jeg gøre?
Findes der et væktøj eller en metode?

Jeg håber nogen kan hjælpe mig ret hurtigt... 1000 tak!

Carsten

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 05-10-06 15:52

ct wrote:
> Hej!
>
> Jeg ha scannet et hæfte ind med omkring 30 sider.
> Det fylder nu 50 Mb - hvilket er alt for meget, når man tænker på at
> jeg har scannet i gråtoner.

Når du har scannet dine 30 sider ind, ligger de alle sammen som
grafikfiler - det fylder som pokker.

Du kan prøve med en ny scanning, hvor du bruger OCR (tekstgenkendelse) så
sidernes tekst ligger som tekst i pdf-filen. Det fylder ikke nær så
voldsomt.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : ct

Dato : 05-10-06 16:38

Der er illustrationer med, og OCR bryder det hele om...

Grafik kan jo sagtens gemmes i lavere opløsning, men hvordan gør man det,
når
taksten nu PDF'en nu er lavet færdig!

Jeg er udsat for det mange gange... og næste gang er det måske 200 sider...

Fra : ct

Dato : 05-10-06 16:41

Som sagt har jeg også prøvet at køre PDF'en gennem med Destiller med en dpi
på 100 på alt.

Hvis jeg f.eks. kørte samme antal sider grafik gennem In-Design til
postscript - derefter til destiller, vuille dne jo ikke fylde ret meget...
hvor er logikken?

Carsten

Fra : Niels Jacobsen

Dato : 05-10-06 19:35

ct wrote:
> [...]
> PDF
> - li'så stor (også selvom jeg har sat dpi ned)

Har du prøvet at åbne PDF'en i Illustrator og gemme den som EPS og derefter
distille EPS'en?

M.v.h
Niels

Fra : ct

Dato : 05-10-06 20:28

Det var en god idé, som jeg ikke har prøvet...

Men jeg kan kun åbne en side ad gange iIllustrator ikk'?

Det tager lang tid, hvis jeg skal åbne hver side af PDF'en i Illustrator og
gemme hver side som EPS og derefter distille hver side.....

Så hvis man kan åbne alle sider i Illustrator er det en god idé!

Kan man det?

Fra : Morten Lind

Dato : 05-10-06 21:03

ct <junker@info.dk> wrote:

> [...]
> gemme hver side som EPS og derefter distille hver side.....
>
> Så hvis man kan åbne alle sider i Illustrator er det en god idé!

Travl ung mand, hva´?
M.

Fra : ct

Dato : 05-10-06 22:24

Kan du hjælpe?

Fra : Morten Lind

Dato : 07-10-06 14:11

ct <junker@info.dk> wrote:

> Kan du hjælpe?

Det var ment som kærlig mobning, hvilket jeg troede, alle kunne
forstå.....det er en reminicens fra macgruppen, jeg ikke kan lægge
fra mig

M.

Fra : Jimmy Jørgensen

Dato : 07-10-06 13:25

"ct" <junker@info.dk> skrev i en meddelelse
> Hej!
>
> Jeg ha scannet et hæfte ind med omkring 30 sider.
> Det fylder nu 50 Mb - hvilket er alt for meget, når man tænker på at jeg
> har scannet i gråtoner.

Den første tanke der falder mig ind er at gråtoner automatisk fylder mere
end farver pga et behov for stor opløsning for at skelne de grå toner fra
hinanden. (!)
Jeg har lige lavet en lille test (i Adobe Acrobat 7) med en brochure og en
enkelt side:
Scan i gråtoner = 808 kb.
Scan i millioner af farver = 741 kb.
På 30 sider bliver det til en del

> Findes der et værktøj eller en metode, hvor jeg kan gøre PDF'en mindre?

Men sikkert ikke nok!?
I Adobe Acrobat -> file -> reduce file size kan du gøre filstørrelsen mindre
uden den helt store synlige forringelse.
Mine filer fra første test bliver til:
Scan i gråtoner = 688 kb.
Scan i millioner af farver = 645 kb.
20 % mindre og så i farver...! - Det går da den rigtige vej

Hemmeligheden er, at Adobe komprimer farver meget bedre end din
scannersoftware lader dig tro!

> Hvad kan jeg gøre?
> Findes der et væktøj eller en metode?

Den næste tanke drejer sig om indstillinger i fb. med scanning. Jeg har en
fornemmelse af at du scanner med standardindstillinger. Nogen gange er det
fint nok, og i dit tilfælde er der sikkert noget at hente...
I Adobe "Creat PDF from scanner" vælger du Image settings... -> File size =
lav.
Her har du fat i Adobes grundlæggende indstilling til hvordan programmet
skal behandle din scanning.
Samme test og brochure som før:
Scan i gråtoner = 111kb.
Scan i millioner af farver = 118 kb.

Og kombineret...
I Adobe Acrobat -> file -> reduce file size kan du gøre filstørrelsen mindre
uden den helt store synlige forringelse.
Mine filer fra første test bliver til:
Scan i gråtoner = 96,4 kb.
Scan i millioner af farver = 102 kb.

Med absolut laveste filstørrelse og brug af diverse tricks kan det
selvfølgelig ses på det endelige resultat. Men sådan er det jo altid med
filstørrelser og billedekvalitet...

> Jeg håber nogen kan hjælpe mig ret hurtigt... 1000 tak!
>
> Carsten

Håber, at du kan bruge en reduktion i op til 88% i filstørrelse, og at det
er hutigt nok

Jimmy