Andet multimedie
bentjuul 3670
Nogen der har prøvet Dell 3007wfp ?
Fra : michael bs

Dato : 01-10-06 17:04

Det må da være den ultimative drøm at lave billedbehandling på den store
skærm med enorm opløsning.
Kunne være interessant at høre omnogen har prøvet og hvad erfaringerne er..

mvh Michael

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 01-10-06 18:17

michael bs skrev:

> Det må da være den ultimative drøm at lave billedbehandling på
> den store skærm med enorm opløsning.
> Kunne være interessant at høre omnogen har prøvet og hvad
> erfaringerne er..

Vi har en på jobbet, og det er efter min mening en fremragende skærm.

Den har HDCP-understøttelse, som de nu også har givet den mindre
24" 2407WFP, hvilket ærgrer mig meget, da jeg har den lidt ældre
2405WFP, som ikke har (D'OH!), men sådan er det jo. Der kommer jo
altid noget bedre kort tid efter, man har købt.

Et minus ved 3007WFP er efter min mening, at den kun har en enkelt
DVI-indgang. Det er mig en gåde, at de ikke forsyner sådan en stor
skærm med mindst to og da specielt, når de har besluttet at give
den HDCP-understøttelse.

Det ærgrer mig også, at der ikke er mulighed for at justere på hver
enkelt farve på 3007WFP, for det kan man på 2405WFP, 2407WFP og vist
også på de mindre 20" i serien.
Godt nok så er det i virkeligheden grafikkortet man skruer på, når
man har muligheden for at justere på hver enkelt farve i menuen på
en fladskærm, men det gør det noget nemmere at kalibrere den til
en ønsket farvetemperatur og luminans, frem for at skulle sidde
og fedte med skydere i grafikkortsdriveren, som ofte er umulige
at styre, fordi den mindste justering resulterer i enorme udsving.

Jeg er imponeret over hvor ensartet farverne er på 3007WFP over hele
skærmfladen. Der er ikke nogen synlig farveforskel ude i kanterne
sammenlignet med midten, hvilket man ofte ser på de store fladskærme,
men det kommer i høj grad an på, om man sidder i en tilpas afstand
fra den eller ej. 3007WFP er en skærm, som man ikke skal sidde for
tæt på, men på omkring en meters afstand, er den meget behagelig at
sidde ved, synes jeg.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Lind

Dato : 01-10-06 18:31

> [...]
> fra den eller ej. 3007WFP er en skærm, som man ikke skal sidde for
> tæt på, men på omkring en meters afstand, er den meget behagelig at

Undskyld mit tidligere indlæg

M.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 01-10-06 18:39

Morten Lind skrev:

> Undskyld mit tidligere indlæg

Det skal du ikke undskylde, Morten. Spørgsmålet hører nok nærmere
hjemme i <news:dk.edb.hardware.skaerm>, men jeg kan på den anden
side godt forstå, at Michael har spurgt her, for der er nok større
chance for at finde brugere af sådan en skærm her i gruppen end i
skærmgruppen. Det kunne man så have løst ved at krydsposte til dem
begge og lave en opfølgning til skærm-gruppen.

Du skulle nærmere have tæsk for at citere hele mit indlæg for blot
at svare med en enkelt linje ;)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Lind

Dato : 01-10-06 19:45

> Du skulle nærmere have tæsk for at citere hele mit indlæg for blot
> at svare med en enkelt linje ;)

OK - hermed modtaget - og rettet - .....jeg er nok lidt
overeksalteret over min nye skærm, en Apple 23" HD Cinema Display -
fremragende farver - ingen pixelfejl - glimrende lys, men måske lidt for
stor - (skal sidde for langt tilbage)

M.

Fra : michael bs

Dato : 01-10-06 19:20

> [...]
> fra den eller ej. 3007WFP er en skærm, som man ikke skal sidde for
> tæt på, men på omkring en meters afstand, er den meget behagelig at

Damn...det ender med jeg bliver meget fattig

mvh Michael

Fra : michael bs

Dato : 01-10-06 19:49

"michael bs" >>

> Damn...det ender med jeg bliver meget fattig
>
> mvh Michael
På den anden side: hvordan klarer Dell sig i forhold til Eizos 24 tommers
skærme?
både colour edge og den almindelige (er der i øvrigt stor forskel på de to
serier? der er jo pæn prisforskel.)

mvh Michael

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 01-10-06 20:45

michael bs skrev:

> På den anden side: hvordan klarer Dell sig i forhold til Eizos
> 24 tommers skærme?

Jeg vil tro at Eizos er en tand klarere i farvegengivelsen, men har
ikke set deres billigste 24" FlexScan S2410W i levende live endnu.
Har dog hørt fra andre, at den skulle være ret god. Den har f.eks.
mulighed for justering af hele 6 farver i stedet for de 3, som de
fleste lavprisfladskærme kun har. Det er dog stadig grafikkortet
den justering foregår i, selvom det bliver styret fra skærmen.
Det er _kun_ i ColorEdge CG220 og ColorEdge CG221 at det foregår
inde i skærmen frem for i grafikkortet.

> både colour edge og den almindelige (er der i øvrigt stor
> forskel på de to serier? der er jo pæn prisforskel.)

Du tænker på FlexScan S2410W, ikke?
Jeg vil tro, at ColorEdge-serien har bedre komponenter og generelt
større farveskala end FlexScan-serien. ColorEdge har også typisk
16-bit præcision, hvor FlexScan "kun" har 14-bit. Spørgsmålet er
bare, hvor stor en forskel det egentlig gør, når de fleste grafikkort
stadig kun snakker 8-bit, men jeg er ret overbevist om, at ColorEdge
er en tand mere præcis.

Desuden så kører ColorEdge-serien med IPS- og S-IPS-paneler, som er
kendt for de klareste farver. FlexScan S2410W kører med et S-PVA-
panel fra Samsung. I øvrigt det samme panel, som sidder i en Dell
2407WFP(*).
Dell 3007WFP kører med et S-IPS-panel fra LiteOn, hvilket nok også
er årsagen til, at den har så klare farver.

(*) Min egen Dell 2405WFP har også et Samsung-panel, men kun et PVA,
som er forgængeren til S-PVA. Lige så snart panelet hedder noget med
PVA, kan man være sikker på, at det er lavet af Samsung, for det
laves pt. ikke af andre, så vidt jeg ved.

--
Hilsen
Madsen

Fra : michael bs

Dato : 01-10-06 23:04

> michael bs skrev:
>
> Du tænker på FlexScan S2410W, ikke?

Jo.
Du har godt nok styr på mange ting og er heldigvis aldrig bleg for at dele
ud af din videns-overflod. Tak for det.

Hvad der falder mig mere og mere ind er, at det er lidt problematisk at
købe et kamera til 17000kr og have objektiver for endnu mere og så sidde ved
en måske for dårlig skærm. Mit kamera har 13mp (canon eos 5D) og her er det
at 24tommers højopløst skærm eller sågar Dell's 30 tommers skærm kunne være
brugbart. Min nuværende 20 tommers Dell skærm har 1680*1050 og det er da
meget udmærket, men mere vil jo som bekendt have mere. Derfor kommer der et
spørgsmål til en ekspert som dig, som måske lyder lidt dumt:

Hvad ville du foretrække til fotoredigering (photoshop): at sidde og arbejde
bag Dell's 3007wfp eller Eizos FlexScan S2410W (som faktisk kun koster små
1100 euro).
Pc'en bruges også til alm internet, mail osv brug.

mvh Michael

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 01-10-06 20:45

Morten Lind skrev:

> [...]
> 23" HD Cinema Display - fremragende farver - ingen pixelfejl -
> glimrende lys, men måske lidt for stor - (skal sidde for langt

Ohh! Det er også en meget lækker skærm! Tillykke med den :)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Lind

Dato : 02-10-06 03:06

> Ohh! Det er også en meget lækker skærm! Tillykke med den :)

Tak
M.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 02-10-06 12:16

michael bs skrev:

> [...]
> sidde og arbejde bag Dell's 3007wfp eller Eizos FlexScan S2410W
> (som faktisk kun koster små 1100 euro). Pc'en bruges også til

Hmm, den var svær.
Ikke alle har behov for at skrue deres fladskærme ned på CRT-niveau
hvad angår luminansen (cd/m²), men jeg hører til den fløj som synes,
at det giver bedre overenstemmelse imellem det jeg får ud på print
og ikke mindst tryk, hvis jeg gør og set ud fra det synspunkt, ville
jeg vælge FlexScan S2410W, fordi den har flere justeringsmuligheder
end 3007WFP.

Jeg vil f.eks. gerne ned på en luminans på omkring 100 cd/m², men
kører jeg lysstyrken ned på 0 på min Dell 2405WFP, får jeg en
luminans på ca. 150 cd/m², så det er ikke altid nok at køre ned
for lysstyrken. Kun ved at køre ned for farverne også, kan jeg få
den ned på det ønskede. Som sagt, så kan man også vælge at foretage
den justering i grafikkortsdriveren, hvis den da har muligheden,
for det er i virkeligheden blot det skærmen gør, men det er noget
nemmere, hvis man kan gøre det fra skærmmenuen.

Andre er overbeviste om, at man ikke bør pille ved noget som helst
på skærmen, men blot lade kalibreringsværktøjet stå til "native"
i alle sine indstillinger og det gælder både gamma, luminansen og
farven på den hvide (eller farvetemperaturen, om man vil) og hører
man til den type, er der egentlig ingen grund til at købe en skærm
med flere indstillingsmuligheder end den sædvanlige lysstyrkekontrol,
som er det eneste 3007WFP har.

Uanset hvad, så bør du også investere i et kalibreringsværktøj,
hvis du ikke allerede har det. Optix XR eller Eye One 2 f.eks.,
for det har skærme til den pris og kvalitet fortjent.

FlexScan S2410W har forresten også to DVI-indgange. Det kunne
jeg godt have brugt på min, så man ikke havde behøvet at købe en
DVI-switchbox, da man fik brug for at koble to computere til den
samme skærm.

Svært valg, men stod jeg og skulle vælge lige nu og her, blev det
en S2410W. Husk også på at ikke alle grafikkort kan trække en
3007WFP. Det skal kunne levere en opløsning på 2560 x 1600 pixels
via Dual Link DVI.

Du kunne også gå amok og købe en 3007WFP samt to 2407WFP, som du
så drejer på højkant som her:
<http://www.ubergizmo.com/photos/2006/2/dell-3007wfp-468.jpg> ;)
Det ville være endnu smartere med 2407WFP frem for 2405WFP, som
de har brugt på ovenstående billede, for 2407WFP har fået samme
fod som 3007WFP :)

--
Hilsen
Madsen

Fra : michael bs

Dato : 02-10-06 17:53

> [...]
> for det er i virkeligheden blot det skærmen gør, men det er noget
> nemmere, hvis man kan gøre det fra skærmmenuen.

Hvad er forskellen på om justeringerne foretages det ene eller det andet
sted?

> [...]
> man til den type, er der egentlig ingen grund til at købe en skærm
> med flere indstillingsmuligheder end den sædvanlige lysstyrkekontrol,

Lysstyrke kontrol det eneste? Det kan da ikke passe. Kan man ikke regulere
lys, kontrast og rgb farverne individuelt på 3007?

> Uanset hvad, så bør du også investere i et kalibreringsværktøj,
> hvis du ikke allerede har det. Optix XR eller Eye One 2 f.eks.,
> for det har skærme til den pris og kvalitet fortjent.

Jeg har Optix XR. Er der noget med at Eizo-skærmen kan arbejde sammen med
Optix XR (ikke pro) og selv foretage justeringerne? Eller det er måske en af
forskellene mellem denne Eizo og de professionelle colour edge modeller?
Er det det, der er forskellen på, om justeringerne foretages internt i
skærmen fremfor i grafik-driveren?

> [...]
> en S2410W. Husk også på at ikke alle grafikkort kan trække en
> 3007WFP. Det skal kunne levere en opløsning på 2560 x 1600 pixels

Jeg har Asus en7800GTX. Jeg går ud fra at den kan klare opgaven?

> [...]
> Det ville være endnu smartere med 2407WFP frem for 2405WFP, som
> de har brugt på ovenstående billede, for 2407WFP har fået samme

Jah...hvem der ikke var en fattigrøv..suk.

mvh Michael

Fra : Esben

Dato : 02-10-06 20:27

"michael bs" <michaelschouFJERNDETTE@oncable.dkfjenogsådette> skrev i en
meddelelse news:452143ef$0$3453$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Jeg har Asus en7800GTX. Jeg går ud fra at den kan klare opgaven?

Det ser ikke ud til at Asus' version af 7800gtx har det, omend der findes en
del 7800gtx med dual-link på markedet. Der er dog langt mere normalt i dag,
end det var for bare et år siden. Selv budget kort som ATI x1600 fås med
dual-link, hvor man tidligere skulle have fat i deciderede workstation-kort.

--
Esben

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 02-10-06 20:53

michael bs skrev:

> Hvad er forskellen på om justeringerne foretages det ene eller
> det andet sted?

Det kan jeg ikke forklare kort, så undskyld på forhånd over et
sikkert mega-langt indlæg, som forhåbentlig ikke bliver alt for
forvirrende.

Den data-strøm, som grafikkortet sender afsted til skærmen,
foregår i 8-bit pr. kanal. Altså 256 toneværdier rød, 256 grøn
og 256 blå. Matrox påstår godt nok at have 10-bit/kanal på nogle
af deres grafikkort, men spørgsmålet er, om det kun er internt
eller om det virkelig er hele vejen ud til skærmen. Jeg tror
på det første, og siden Matrox ikke er specielt villige til at
afsløre mere om teknologien, er jeg ret overbevist om, at der
er noget lusk bag deres påstand.

Hvis du begynder at skrue på f.eks. den røde kanal på fronten
af en almindelig fladskærm, er det ikke i fladskærmen du laver
justeringen. Det var det på CRT-skærmene, men sådan er det ikke
med dagens almindelige fladskærme (bortset fra de nyere og meget
dyre LED fladskærme, men det er også en helt anden skærmtype).

På standard-fladskærme er det altså i virkeligheden grafikkortet,
du begynder at skrue i og det betyder, at du nu pludselig ikke
længere har mulighed for op til 256 toneværdier på den røde.
Du har måske minimeret det til 200 eller mindre, afhængig af,
hvor langt du har skruet ned for den røde selvfølgelig.
Resultatet er, at der begynder at opstå det, som man på engelsk
kalder for "banding" eller "posterization", som vel kan kaldes
for farvetab på dansk. Der vil begynde at komme striber i farve-
eller gråtoneforløb, som burde fremstå helt jævne på skærmen,
og det er ikke godt, for jo længere du skruer ned, jo mere vil
du famle i blinde, når du sidder og justerer på små toneforskelle
i dine billeder, for du vil ikke kunne se forskel på dem, selvom
de er der.

Ovenstående problem er årsagen til at de fleste siger, at man
bør lade en fladskærm stå til dens naturlige farvetemperatur
(hvis man da ellers kan finde frem til den!) og stille sin
kalibreringssoftware til "native" i temperaturen (K-værdien),
så softwaren blot registrerer skærmens naturlige temperatur
og koder det ned i skærmprofilen, frem for at man forsøger
at ændre på temperaturen med større eller mindre farvetab til
følge.

Jeg kan godt forstå teorien bag ovenstående og kan også se med
egne øjne, at der er noget om snakken. Problemet er bare, at
stort set alle fladskærme er født med en sindssyg høj luminans
(cd/m²). Min nuværende Dell 2405WFP er født med ca. 227 cd/m²
ved en lysstyrkeindstilling stillet til 50 %, og det er dels
direkte ubehageligt at se på og dels umuligt at matche med et
printet eller trykt output, medmindre man betragter det printede
eller trykte output i skæret af en springende atombombe, og hvor
mange gør lige det? Derfor vil jeg have skærmen ned på en lavere
luminans, så det jeg ser på skærmen, passer bedre med det trykte
eller printede output under realistiske lysforhold, og det kan
man sjældent opnå ved kun at drøne lysstyrkeindstillingen ned
på 0. Man er derfor pisket til at drosle farverne ned også.

Her gælder det så om at forsøge sig lidt frem, for ikke alle
fladskærme klarer sig lige godt ved lavere luminansværdier.
Min forrige Viewsonic VP201s væltede totalt, når den kom ned
under 120 cd/m², så jeg lod den ligge lige over 120.
Min nuværende kan godt gå ned på 100 cd/m² uden at der opstår
vildt meget farvetab, men jeg kan ikke løbe fra at den klarer
sig bedst ved dens "native" luminans på 227 cd/m², som jeg så
bare ikke kan bruge til noget som helst, så jeg må sørge for
at finde en gylden mellemvej imellem så lidt farvetab som muligt
og en acceptabel luminans, og det blev så 100 cd/m² for min
nuværende skærms vedkommende.

Der findes fladskærme, som har en intern LUT, hvilket betyder,
at man faktisk skruer på noget elektronik inde i skærmen, når
man justerer på farverne i skærmmenuen i stedet for at gøre det
i grafikkortet. ColorEdge-serien fra Eizo har interne LUTs på
enten 10 eller 12 bit/kanal. Der er bare stadig det problem, at
de er født med en alt for høj luminans til grafisk brug, så man
er stadig ofte nødt til at skrue ned for dem, men det vil i de
fleste tilfælde ikke resultere i så store farvetab, som hvis
man lod grafikkortet klare justeringen, pga. den større præcision
(højere bit-dybde) i skærmenes LUT.

Nogle har dog målt sig frem til, at det faktisk er bedre at lave
justeringen i et 8-bit grafikkort frem for at gøre det i skærme
med 10- eller 12-bit LUTs, men ingen kan vist forklare hvorfor,
for det burde ikke være sådan. Der er teorier om, at grafikkortene
er længere fremme teknologisk end skærmene, men i det mindste i
teorien burde det være bedre at justere direkte i skærmene, hvis
de vel at mærke har en intern LUT med højere bitdybde end 8-bit.

Endelig findes der så de nye LED fladskærme (Eizo CG210, CG211,
CG220, CG221, Nec/Mitusbishis SpectraView-serie osv.). De har ikke
et baglys som almindelige fladskærme. I stedet har de små dioder,
som man kan skrue op og ned for og på den måde styre både farve-
temperatur og lysstyrke uden at opleve det helt vilde farvetab,
og uden at ændre noget i grafikkortet overhovedet.
De har også typisk en meget stor farveskala (gamut) sammenlignet
med almindelige fladskærme, men det resulterer så i et nyt dilemma,
for dagens grafikkort, styresystemer, farveprofiler, farvestyrings-
motorer (CMM'er), DVI-standarder og billedbehandlingsprogrammer,
forstår kun at behandle 8-bit data pr.kanal fra grafikkort til skærm
og det er for lidt til den slags skærme med meget store farveskaler.
Hvorfor, kan interesserede læse mere om her:
<http://www.outbackphoto.com/tforum/viewtopic.php?TopicID=1700>.
Bemærk, hvem forfatteren er. Han må vide, hvad han taler om.

> Lysstyrke kontrol det eneste? Det kan da ikke passe. Kan man
> ikke regulere lys, kontrast og rgb farverne individuelt på 3007?

Nej. Kun lysstyrke som i virkeligheden er det eneste, du kan
justere på en almindelig fladskærm, som bliver oplyst af et
(eller to) baglys.

> Jeg har Optix XR. Er der noget med at Eizo-skærmen kan arbejde
> sammen med Optix XR (ikke pro) og selv foretage justeringerne?

Det kræver ColorNavigator-programmet, som følger med i pakken
til ColorEdge-serien. Jeg mener ikke, at det følger med til
S2410W. <http://www.eizo.com/products/graphics/cn/index.asp>

> Eller det er måske en af forskellene mellem denne Eizo og de
> professionelle colour edge modeller?

Ja blandt andet.

> Er det det, der er forskellen på, om justeringerne foretages
> internt i skærmen fremfor i grafik-driveren?

ColorEdge-serien har en intern LUT som beskrevet ovenfor. Det har
FlexScan-serien ikke.

> Jeg har Asus en7800GTX. Jeg går ud fra at den kan klare opgaven?

Det tør jeg ikke sige, men det må fremgå af manualen, om det har
Dual Link-DVI eller ej.

> Jah...hvem der ikke var en fattigrøv..suk.

Jeg siger det samme :)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 02-10-06 21:03

Esben skrev:

> Selv budget kort som ATI x1600 fås med dual-link, hvor man
> tidligere skulle have fat i deciderede workstation-kort.

Jeg mener at det er blevet meget normalt på PCI Express-kortene,
men de ældre AGP-kort, har sjældent Dual Link DVI-stik.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Esben

Dato : 02-10-06 21:33

> Jeg mener at det er blevet meget normalt på PCI Express-kortene,
> men de ældre AGP-kort, har sjældent Dual Link DVI-stik.

Ja - de fleste platforme understøtter det i dag, men den enkelte kortbygger
kan stadig vælge ikke at aktivere det.
Jeg tror ikke jeg har set andre dual-link AGP kort end FX/GL, dengang
bundkort var med AGP.

--
Esben

Fra : Morten Lind

Dato : 01-10-06 18:29

michael bs <michaelschouFJERNDETTE@oncable.dkfjenogsÂdette> wrote:

> [...]
> skærm med enorm opløsning.
> Kunne være interessant at høre omnogen har prøvet og hvad erfaringerne er..

Øhh.....tror vist, du er gået forkert(?) - véd desværre ikke, hvor du
skal hen?

M.