Andet multimedie
bentjuul 3670
InDesign: Beskæring af grafik
Fra : 3140 Bjørgheim

Dato : 28-09-06 17:36

Af og til får jeg grafik til montering i InDesign-dokumenter, der ikke
passer på målet, eller hvor grafikeren har glemt at fjerne etellerandet.

Kan det passe, at skalering af eps'er er aldeles gnidningsløst i InDesign,
fordi de består af vektorer, men at eps'en bliver til en bitmap og altså
temmelig meget dårligere kvalitet i samme øjeblik, jeg skærer noget af den?

I givet fald må løsningen være at skalere grafikken, så det uønskede ikke
optræder i boksen?

--
¸.·´¯)
)><((((º> ´\

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 28-09-06 18:57

3140 Bjørgheim skrev:

> [...]
> InDesign, fordi de består af vektorer, men at eps'en bliver til
> en bitmap og altså temmelig meget dårligere kvalitet i samme

EPS'er behøver ikke nødvendigvis at være vektorgrafik, men er det
dog som regel. Uanset hvad, så får du ikke en dårligere kvalitet
ud af at beskære noget ved blot at ændre på størrelsen af den ramme,
som grafikken befinder sig i inde i InDesign.

Først når du gør indholdet større, vil opløsningen på indholdet
falde, hvis det drejer sig om pixelgrafik. Er indholdet derimod
vektorgrafik, kan du trække indholdet så stort du ønsker, uden at
miste kvalitet af den grund.

> I givet fald må løsningen være at skalere grafikken, så det
> uønskede ikke optræder i boksen?

Hvor ikke bare ændre størrelsen på rammen?

--
Hilsen
Madsen