Andet multimedie
bentjuul 3670
Spørgsmål til automatisering af gentagende~
Fra : Marianne

Dato : 27-09-06 09:31

Hej

Jeg har fundet ud af, hvordan man automatiserer ens sekvenser i behandling
af filer i Photoshop - undtagen dette:

Som sidste handling vil jeg gerne gemme det behandlede billede. Hvordan kan
jeg stoppe op og angive et filnavn seperat for hver fil? Indtil videre
gemmer alt sig under samme filnavn

Et spg mere:

De filer, jeg scanner, er sort-hvid billeder. Jeg scanner imidlertid ikke
som sort-hvid, da en farve- eller gråscanning giver bedre billeder.

Når jeg gemmer foreslår Photoshop 256 eller 128 farver. Kan jeg ikke spare
plads ved at sætte antallet af farver ned (og hvordan gør man det)?

På forhånd tak for hjælpen!

mvh
Marianne

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 28-09-06 18:57

Marianne skrev:

> Som sidste handling vil jeg gerne gemme det behandlede billede.
> Hvordan kan jeg stoppe op og angive et filnavn seperat for hver
> fil? Indtil videre gemmer alt sig under samme filnavn

Jeg ville nok først lave en action, hvor der ikke optages nogen
'Save As...' eller 'Save'. Altså, stoppe for optagelsen inden der
vælges 'Save As...' eller 'Save'.

Derefter ville jeg markere den sidste funktion i actionen, gå i
sidemenuen til Actions-paletten og vælge punktet 'Insert Menu
Item', hvorefter der vælges 'File' > 'Save As...'.
I File > Automate > Batch vælger man så den nye Action, vælger
Source- og Destination-mappe og sætter et flueben i 'Override
Action "Save As" Commands'.

> De filer, jeg scanner, er sort-hvid billeder. Jeg scanner
> imidlertid ikke som sort-hvid, da en farve- eller gråscanning
> giver bedre billeder.
>
> Når jeg gemmer foreslår Photoshop 256 eller 128 farver.

Hvis du forsøger at gemme et RGB-billede i GIF-formatet, får du
et spørgsmål om antallet af farver, men 256 eller 128 farver
til et RGB-billede, ser sjældent godt ud. Det kan bedre gå til
grayscale-billeder, men dér får du ikke spørgsmålet, hvis du
vælger GIF-formatet, så hvilket filformat, har du planer om at
gemme i og snakker vi RGB- eller grayscale/gråtone-billeder?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Marianne

Dato : 28-09-06 21:58

> [...]
> vælger GIF-formatet, så hvilket filformat, har du planer om at
> gemme i og snakker vi RGB- eller grayscale/gråtone-billeder?

Hej (og tak for din forklaring om automatiseringen - jeg prøver!)

Det er en trykt bog i sort-hvid - altså uden billeder af nogen slags - jeg
har scannet. Efter at have forbedret kvaliteten (unsharpen mask/øge
kontrasten) vil jeg printe siderne ud. Det gør jeg ved først at sætte dem
ind som billeder i Indesign, så konvertere til pdf og dernæst printe.

Jeg er ikke klar over, hvilket format, der ser bedst ud, så jeg har ingen
deciderede planer Blot vil jeg gerne have den resulterende pdf-fil til
at være så lille som mulig.

mvh
Marianne

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 30-09-06 12:00

Marianne skrev:

> [...]
> (unsharpen mask/øge kontrasten) vil jeg printe siderne ud. Det
> gør jeg ved først at sætte dem ind som billeder i Indesign, så

Ok. Jeg ville nok vælge TIFF med LZW-kompression og ZIP på lagene,
hvis der er lag i Photoshop-dokumentet. Hvis du scanner i et par
hundrede ppi, har du en fin nok opløsning til at få det ud i en
god kvalitet på print, og hvis du bevarer det i gråtoner (det som
Photoshop kalder for Grayscale), vil hver enkelt side ikke fylde
særlig meget.

Man kunne også scanne i lineart, eller hvad det nu end hedder i
din scanner (Photoshop kalder det bitmap for at gøre forvirringen
komplet), men så er 200 ppi ikke nok. 800 til 1000 ppi for at få
et godt resultat, men så er dine justeringsmuligheder i Photoshop
også begrænsede. Det ville dog sikkert give en mindre filstørrelse
i TIFF frem for at gemme som gråtoner. I bitmap mode, kan du kun
have enten tændte eller slukkede pixels (1-bit). Altså, f.eks. kun
sort og hvid. Gråtoner giver mulighed for op til 256 toneværdier,
hvis det er et 8-bit gråtonebillede og 65536, hvis det er et 16-bit.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Marianne