Andet multimedie
bentjuul 3670
Fritlægning af hår
Fra : Pico

Dato : 18-09-06 20:44

Jeg er ved at fritlægge et billede af det yngste barnebarn. Jeg bruger
den metode med at lave et kopi lag, skifte til baggrundslaget,
"overmale" det, lave en maske i kopilaget og frilægge med penslen og
sort/hvidt. Det går fint nok og evt. fejl kan rettes, men håret (gælder
selvfølgelig alle portrætter hvor det ikke er en brillantine gut )
er meget svært. Jeg synes det er ligemeget hvilke metode man bruger til
ftilægning af hår bliver det aldrig særligt godt og er meget
tidskrævende.
Hvilke metoder bruger I, hvad er den letteste ?
Pico

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 18-09-06 21:31

Pico skrev:

> Hvilke metoder bruger I, hvad er den letteste ?

Det er meget afhængig af billedet, men metoden med at finde den
kanal, hvor der er mest kontrast imellem håret og baggrunden og så
lave en ny kanal ud fra "kontrast-kanalen", er efter min mening ofte
den hurtigste. Der er også Extract/Udtræk-funktionen, som også nogle
gange er nyttig.

Pudsigt at du nævner det faktisk, for i fredags sad jeg med netop
sådan en opgave på jobbet, og den var ikke helt nem, fordi billedet
var elendigt taget med slagskygge fra blitz og hele balladen.

--
Hilsen
Madsen

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 18-09-06 21:34

"Pico" <Selvestemig@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> bliver det aldrig særligt godt og er meget tidskrævende.
> Hvilke metoder bruger I, hvad er den letteste ?

Vælger den farvekanal hvor håret og baggrunden har størst kontrast, bruger
den til at lave en selection ud fra (leg lidt med levels, så kontrasten
øges), ¨lav en kopi af din hår selection, sug hårfarven op og mal med
hårfaven de steder efter du har sat kryds i "lock transparent pixels". Denne
metode kan så kombineres med noget color selection og manuelt maskearbejde.
Jeg ender typisk op med at have uoverskueligt mange lag, når jeg skal lave
den slags.

--
MVH Thomas
http://www.pudekamp.dk

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 18-09-06 21:41

".°o.O Thomas O.o°." <flash4 it.invalid> skrev i en meddelelse
> "Pico" <Selvestemig@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Fandt lige denne Quicktime film, som nok er meget interessant i denne tråd:

http://www.vertustech.com/downloads/tutorials/hair.mov

Fra : Pico

Dato : 18-09-06 21:54

..°o.O Thomas O.o°. wrote:
> ".°o.O Thomas O.o°." <flash4 it.invalid> skrev i en meddelelse
>
> Fandt lige denne Quicktime film, som nok er meget interessant i denne
> [...]

Tak til jer begge. Den med kanalerne har jeg ikke kendt, det må jeg lege
lidt med i morgen. Filmen skal jeg også have set et par gange så den
sætter sig fast
Pico

Fra : Knud Larsen

Dato : 18-09-06 22:30

"Pico" <Selvestemig@hotmail.com> wrote in message

> Tak til jer begge. Den med kanalerne har jeg ikke kendt, det må jeg lege
> lidt med i morgen. Filmen skal jeg også have set et par gange så den
> sætter sig fast

Hvis det er noget næsten engangs, så kunne du også prøve "Mask pro 3" i en
måned:

http://www.ononesoftware.com/detail.php?prodLine_id=4

Fra : Ricko.

Dato : 19-09-06 06:48

> Hvis det er noget næsten engangs, så kunne du også prøve "Mask pro 3" i en
> måned:
>
> http://www.ononesoftware.com/detail.php?prodLine_id=4

Vil den kunne virke på psp

Fra : Ricko.

Dato : 19-09-06 07:42

"Ricko." <Ricko@livsnyter.com> skrev i en meddelelse

> Vil den kunne virke på psp
Det kunne den ikke.

Fra : Knud Larsen

Dato : 19-09-06 08:33

"Ricko." <Ricko@livsnyter.com> wrote in message

> "Ricko." <Ricko@livsnyter.com> skrev i en meddelelse

> Det kunne den ikke.

OK, - der er så Corel KnockOut 2, som gør det samme, - men så vidt jeg lige
har set, så tilbyder de ikke den på prøve, men måske kan du finde et sted
hvor de gør.

Fra : Ricko.

Dato : 19-09-06 09:09

> OK, - der er så Corel KnockOut 2, som gør det samme, - men så vidt jeg
> lige
> har set, så tilbyder de ikke den på prøve, men måske kan du finde et sted
> hvor de gør.

Den leder jeg så efter , mange tak

Fra : Ricko.

Dato : 20-09-06 06:31

"Knud Larsen" <larsensknud@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> OK, - der er så Corel KnockOut 2, som gør det samme, - men så vidt jeg
> lige har set, så tilbyder de ikke den på prøve, men måske kan du finde et
> sted hvor de gør.

Mange tak , har fået programmet , mangler nu bare at sætte mig ind i
hvorledes det virker

Fra : Pico

Dato : 20-09-06 23:16

Knud Larsen wrote:
> "Pico" <Selvestemig@hotmail.com> wrote in message

> Hvis det er noget næsten engangs, så kunne du også prøve "Mask pro 3"
> i en måned:
>
> http://www.ononesoftware.com/detail.php?prodLine_id=4

Den har jeg så prøvet i aften, det er et meget fint plugin der er
fornuftigt til frilægnilng.
Det er meget let at arbejde med, men som ved alle andre fritlægninger er
det lettere/hurtigere hvis der er gode farveforskelle.
Pico