MS SQL / MySQL
Fra : Allan Møller

Dato : 25-11-06 11:22

Vil en itmand som vil bruge MS Sql server kunne bruge en MySql istedet for ?
Eller er der stor forskel på hvordan man arbejder i disse 2 databaser ?

Mvh. Allan

Fra : Morten Guldager

Dato : 25-11-06 11:30

2006-11-25 Allan Møller wrote
> Vil en itmand som vil bruge MS Sql server kunne bruge en MySql istedet for ?
> Eller er der stor forskel på hvordan man arbejder i disse 2 databaser ?

Der er pænt stor forskel på de to. Så Du kan ikke bare bytte dem ud
med hindanden.

MySQL kan MEGET mindre, men er efter _MIN_ mening bedre!

Da du netop skriver du vil gå fra MSSQL til MySQL skal du helt bestemt
regne med væsentlige ændringer i den overliggende applikation.

/Morten

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 25-11-06 11:47

Morten Guldager skrev:

> Der er pænt stor forskel på de to. Så Du kan ikke bare bytte
> dem ud med hindanden.

Det er rigtigt at der er stor forskel på MySQL og MSSQL, men hvor
meget det betyder i den konkrete sag er svært at afgøre uden at
vide mere om sagen.

Hvis man har en færdig applikation som benytter MSSQL, kan det være
en stor opgave at flytte det til MySQL - specielt hvis der er
anvendt lagrede procedurer og komplicerede forespørgsler.

Men hvis det drejer sig om at en MSSQL-mand skal starte på et
MySQL-projekt fra bunden, er det et mindre problem.

> MySQL kan MEGET mindre, men er efter _MIN_ mening bedre!

Hvorfor mener du det?

Det primære argument for at vælge MySQL frem for MSSQL er i mine
øjne prisen - MySQL er gratis man MSSQL traditionelt koster en
bondegård. Men det holder ikke vand længere, for Express-udgaven af
MSSQL er helt gratis at hente og anvende. Der er nogle
begrænsninger på db-størrelse, processorbrug og lignende, men man
skal arbejde med særdeles store databaser før det bliver et
problem.

Express-udgaven mangler dog også nogle værktøjer til solid
håndtering af automatiseret backup og import/eksport, men jeg
foretrækker den stadig klart over MySQL.

Når alt kommer til alt er det nok i høj grad et spørgsmål om hvad
man er vant til at arbejde med.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Morten Guldager

Dato : 25-11-06 12:39

2006-11-25 Jens Gyldenkærne Clausen wrote

> Hvorfor mener du det?

MySQL har et minimalistisk design. Du kan fravælge stort set alt.

Jo mindre kode du har i spil jo mindre skal du som oftest lære
for at forstå hvad du arbejder med.

MySQL er meget modulært opbygget. Det er super cool at du kan vælge
den storage engine der passer optimalt til netop den opgave du
har gang i nu.
Skal du ikke bruge transaktioner, så lad være med at tilvælge dem.

Der er meget lidt skult magi i MySQL.

/Morten

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 25-11-06 12:48

Morten Guldager wrote:

> MySQL kan MEGET mindre,

MySQL er efterhånden pænt med
http://www.sapdb.org/
http://www.mysql.com/products/database/maxdb/

> men er efter _MIN_ mening bedre!

Til?

Når man sammenligner må man have et fælles grundlag
"Hvad er højest rundetårn eller et tordenskrald" - det giver ingen mening

Hmm damn MySQL Enterprise 5.1 supporterer failover clustering

> Da du netop skriver du vil gå fra MSSQL til MySQL skal du helt bestemt
> regne med væsentlige ændringer i den overliggende applikation.

Hvis applikationen er lavet rigtigt så er det blot et spørgsmål om lave et
nyt datalag

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!