struktur i varedatabase til online salg
Fra : Ukendt

Dato : 22-11-06 19:37

Jeg har ret styr på databaser men ville gerne høre om nogen kender til
hvordan tabelstrukturen er i databaser som håndterer flere farver, typer,
størrelser på samme vare med med forskellig pris?

Har man f.eks.?
tblVarer:
ID 1
navn T-shirt

og en
tblDetaljer:
detaljeID
vareID
farve
storrelse
type
pris

hvor man så ender med poster til alle kombinationer af farver,typer m.m.
Altså hvordan skal databasen laves, når prisen er forskellig afhængig af
farve, størrelse osv men grundproktet (T-shirt) er det samme?

/ Jesper

Fra : Ukendt

Dato : 22-11-06 20:34

"Jesper"
> [...]
> Altså hvordan skal databasen laves, når prisen er forskellig afhængig af
> farve, størrelse osv men grundproktet (T-shirt) er det samme?

Det kommer noget an på hvordan det er arrangeret, men den model der giver
den største fleksibilitet kan f. eks. se sådan ud:

tblVare
VareID
VareNavn
Grundpris

tblFarve
FarveID
FarveNavn
PrisTillaegFarve

tblStorrelse
StorrelseID
Storrelsenavn
PrisTillaegStorrelse

tblVare_Farve
VareID
FarveID

tblVare_Storrelse
VareID
StorrelseID

På denne måde er det muligt at kombinere alle farver med alle
størrelser samt at beregne prisen som Grundpris + PrisTillaegFarve +
PrisTillaegStorrelse.
Det samme princip kan du bruge med VareType. Hvis du har yderligere
spørgsmål, må du gerne fortælle hvilken database der er tale om.

Med venlig hilsen

Tom Jensen
- Læs mere om asp og databaser her -
www.ffsoft.dk

Fra : Leif Neland

Dato : 23-11-06 19:56

Tom Jensen wrote:
> [...]
>
> På denne måde er det muligt at kombinere alle farver med alle
> størrelser samt at beregne prisen som Grundpris + PrisTillaegFarve +

Den struktur antyder at der er den samme pristillæg for størrelse, uanset om
det er strømper eller bukser.

Du skal også overveje om der er bindinger mellem de enkelte attributter,
f.ex. at sort kun fås i large og medium og hvid kun i medium og small.

Så du bliver nok nødt til at have et tabel med nøglerne
tblVare_variant
VareID
FarveID
StorrelseID
- der så har pris, lagerantal, varenummer og andet info.

Leif

Fra : Ukendt

Dato : 23-11-06 21:34

"Leif Neland"

> [...]
> FarveID
> StorrelseID
> - der så har pris, lagerantal, varenummer og andet info.

Du har ret, hvis farve og størrelse har forskellig virkning på forskellige
varetyper

1 T-shirt, hvid, L = xxx kr
1 T-shirt, rød, L = xxx + y kr
1 T-shirt, rød, XL = xxx + y + z kr

og regnestykket ser helt anderledes ud for sokker, skal tabellerne og deres
relationer være anderledes. Må vi se nogle eksempler på priser og deres
beregning ??