MySQL og Linux
Fra : Allan Møller

Dato : 17-11-06 21:50

Er dette det rettet sted at stille spørgsmål omkring Linux og MySQL ?

Eller skal jeg til en Linux gruppe ?

Mvh. Allan

Fra : Morten Guldager

Dato : 17-11-06 22:02

2006-11-17 Allan Møller wrote
> Er dette det rettet sted at stille spørgsmål omkring Linux og MySQL ?

Måske, hvad er problemet?

Vi er nødt til at vide bare en lille smule for at kunne hjælpe dig
i den rigtige retning.

> Eller skal jeg til en Linux gruppe ?

Eller til en programmerings gruppe, eller måske en hardware...
Her omkring ser vi forskellige fejlskud som ofte skyldes at
spørgeren overhovedet ikke har det store overblik.

Men de fleste af os er altid meget villige til at guide dig
på ret kurs.
Men hvis du efterfølgende fastholder at misforstå det hele kan vi
godt blive lidt mugne....

Men hold dig ikke tilbage, vi gamle sure mænd skal også have
dagen til at gå

Kom frisk!

/Morten

Fra : Allan Møller

Dato : 18-11-06 20:04

> Måske, hvad er problemet?

Ok jeg prøver. Har en SME server installeret med tilhørende MySQL server som
jeg nu
skal til at bruge. Jeg ville gerne oprette en adminstrator eller lignende
som kan oprette, redigere osv
i alle databaserne. Når jeg i en koncol starter MySQL op for jeg denne fejl
:
Access denied for user 'root'@'localhost' (using password: YES)

Jeg har ikke sat noget password og ved ikke hvordan det gøres.
Derimod har oprettet to andre brugere med hver især egen adgang til
tilhørende database.
Det fungerer fint men som sagt mangler jeg en administrator / root adgang.

Mvh. Allan

Fra : Morten Guldager

Dato : 19-11-06 13:00

2006-11-18 Allan Møller wrote

> [...]
> som kan oprette, redigere osv
> i alle databaserne. Når jeg i en koncol starter MySQL op for jeg denne fejl

Måske den ikke har et root password endnu. Prøv med:

mysql -u root mysql

/Morten

Fra : Allan Møller

Dato : 19-11-06 13:24

> Måske den ikke har et root password endnu. Prøv med:
>
> mysql -u root mysql

Så får jeg : Access denied for user 'root'@'localhost' (using password:
YES)

Mvh. Allan

Fra : Morten Guldager

Dato : 19-11-06 14:25

2006-11-19 Allan Møller wrote

> Så får jeg : Access denied for user 'root'@'localhost' (using password:
> YES)

Spøjst, jeg får:

ERROR 1045 (28000): Access denied for user 'root'@'localhost' (using password: NO)

Hvad hvis du skriver:
mysql -u root -p mysql

Og så bare trykker ENTER når den spørger efter password?

/Morten

Fra : Allan Møller

Dato : 19-11-06 14:58

> Hvad hvis du skriver:
> mysql -u root -p mysql
>
> Og så bare trykker ENTER når den spørger efter password?

Fint det virker nu - tak for det.

Allan

Fra : Morten Guldager

Dato : 19-11-06 15:36

2006-11-19 Allan Møller wrote

> Fint det virker nu - tak for det.

Ok. Du bør jo nok overveje om ikke din mysql root
bruger bør have et password så.

Sættes let ved:
update user ser password=password('super hemmeligt ord') where user = 'root';
flush privileges;

/Morten