date_format(Dato,'%V') ??
Fra : EnjoyNews

Dato : 14-11-06 01:37

Hej

Jeg har lavet en query som indeholder GROUP BY date_format(Dato,'%V')
Det virker også fint, men jeg kan se på de tal den lægger sammen i de
forskellige uger, at det er en uge der starter Søndag. Det gør man åbent
bart på engelsk istedet for Mandag her i Danmark.

Er der en måde at få den til at tage fra Mandag til Mandag istedet ?

Fra : Peter Brodersen

Dato : 14-11-06 02:06

On Tue, 14 Nov 2006 01:36:48 +0100, "EnjoyNews" <mh-nyheder@mail.dk>
wrote:

> [...]
>bart på engelsk istedet for Mandag her i Danmark.
>
>Er der en måde at få den til at tage fra Mandag til Mandag istedet ?

Hvis det er MySQL, så skal du bruge %v for at den går fra mandag til
mandag.

Fra manualen:
http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/date-and-time-functions.html#id2710069

%V    Week (01..53), where Sunday is the first day of the week; used
with %X
%v    Week (01..53), where Monday is the first day of the week; used
with %x

- Peter Brodersen
Kendt fra Internet

Fra : Peter Brodersen

Dato : 14-11-06 02:09

On Tue, 14 Nov 2006 02:06:14 +0100, Peter Brodersen
<usenet2006@ter.dk> wrote:

> [...]

Du bør måske i øvrigt overveje at bruge %u i stedet for. Ellers
risikerer du, at dage i starten og slutningen af året bliver grupperet
sammen.

Fx er både den 1. januar 2006 og 31. december 2006 i uge 52. Men bare
hver deres uge 52. Med %u vil det hhv. være uge 0 og uge 52 (hvilket
er fint at gruppere på)

SELECT
DATE_FORMAT('2006-01-01', '%v'),
DATE_FORMAT('2006-12-31', '%v'),
DATE_FORMAT('2006-01-01', '%u'),
DATE_FORMAT('2006-12-31', '%u')
FROM DUAL;

*************************** 1. row ***************************
DATE_FORMAT('2006-01-01', '%v'): 52
DATE_FORMAT('2006-12-31', '%v'): 52
DATE_FORMAT('2006-01-01', '%u'): 00
DATE_FORMAT('2006-12-31', '%u'): 52
1 row in set (0.00 sec)

--
- Peter Brodersen
Kendt fra Internet

Fra : EnjoyNews

Dato : 14-11-06 11:17

"Peter Brodersen" <usenet2006@ter.dk> skrev i en meddelelse

> Du bør måske i øvrigt overveje at bruge %u i stedet for. Ellers
> risikerer du, at dage i starten og slutningen af året bliver grupperet
> sammen.
>
> Fx er både den 1. januar 2006 og 31. december 2006 i uge 52. Men bare
> hver deres uge 52. Med %u vil det hhv. være uge 0 og uge 52 (hvilket
> [...]

Hej Peter.

Mange mange tak.
Det havde jeg overset.. Synes ellers at jeg havde kigget på en lignende
liste på nettet et sted, men det kan jo være at det lille v ikke stod på den
liste jeg kiggede på.
Det er meget fint at det grupperes sammen som med %v da det er en counter.
Så jeg skal ikke bruge sidste uge af året og første uge af næste år
sepereret.

Michael