Specielle tegn efter tal og bogstaver i en~
Fra : EnjoyNews

Dato : 11-11-06 14:37

Hej

Er det muligt at udskrive en liste hvor tegn kommer til sidst.
Altså først 0-9 så a-z og derefter specielle tegn som ",_!? osv.

Normalt kommer disse tegn jo først, men det må de ike i den liste jeg skal
bruge.

Michael

Fra : TageG

Dato : 11-11-06 16:10

"EnjoyNews" <mh-nyheder@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Altså først 0-9 så a-z og derefter specielle tegn som ",_!? osv.
>
> Normalt kommer disse tegn jo først, men det må de ike i den liste jeg skal

det kommer jo nok an på hvilket db system du bruger, men et hint (f.eks.
DB2) kunne være:

select col from table order by TRANSLATE(col,'_!?',x'aaabac')

du kan jo selv udvide efter behov

Fra : EnjoyNews

Dato : 12-11-06 00:46

"TageG" <tage@gejl.dk> skrev i en meddelelse

> det kommer jo nok an på hvilket db system du bruger, men et hint (f.eks.
> DB2) kunne være:
>
> select col from table order by TRANSLATE(col,'_!?',x'aaabac')
>
> du kan jo selv udvide efter behov

Jeg er ikke klar ocer hvilket system jeg bruger.. Det er bare en mysql
database...
Umiddelbart vil den ikke godtage TRANSLATE kommando'en.

Jeg har på en anden side lavet dette
ORDER BY case when Subkategori = 'Andet' then 1 else 0 end, Subkategori
Det putter Andet sidst i sorteringen.

og denne
ORDER BY FIELD(Gruppe,'Musician','Singer','Composer','Studio Crew','Cover
Crew')
Der vælger jeg helt selv række følgen.

Men det kræver jo at man kan definere symboler.
Altså ex. ORDER BY case when Feltnavnet 'starter med et symbol' then 1 else
0 end, Feltnavnet.
Eller ORDER BY FIELD (Feltnavnet,'0-9','a-z','symboler')

Så kan man lave det som en af de eksempler hvor man måske har en eller anden
defination af symboler, tal og bogstaver generalt.

Fra : EnjoyNews

Dato : 12-11-06 01:40

> [...]
anden
> defination af symboler, tal og bogstaver generalt.

aahhh.. Et lys gik op for mig
Det virker hvis man gør sådan:
ORDER BY case when substring(KundeNavn, 1, 1 ) between '0' and '9' or
substring(KundeNavn, 1, 1 ) between 'a' and 'Å' then 0 else 1 end, KundeNavn

Nu putter den 0-9 og a-Å først og alt det før 0 og det mellem 9 og a som ex.
'<' putter den bagerst...

Nu kan folk ikke snude dig til en top placering ved at sætte alle mulige
tegn foran deres navn snydt igenm, for så kommer de aller bagerst