Database håndtering
Fra : Harald

Dato : 10-11-06 20:34

Jeg bruger Delphi 7 og MySQL. Jeg har en ide om hvordan det skal laves og
har så lavet det sådan men det kunne være rart at høre andres meninger.

Bruger A henter en post og begynder at rette i den, bruger B henter nu samme
post og begynder også at rette i denne. Bruger B gemmer posten uden
problemer, nu vil bruger A så gemme og jeg har så lavet det sådan at bruger
A får besked på at en anden bruger har rettet i posten så derfor kan bruger
A´s rettelser ikke gemmes og sådan er det bare, synd for bruger A.
Er det måden at gøre det på eller findes der bedre metoder, det er jo ikke
så sandsynligt at 2 eller flere brugere vil rettet i samme post på samme
tid.
Jeg syntes ikke om metoden med at låse en post da en post så kan risikere at
være låst i lang tid hvis brugeren beslutter sig for at hente en kop kaffe
eller lign.

/HK

Fra : Jan Bachman

Dato : 10-11-06 21:18

On Fri, 10 Nov 2006 20:33:42 +0100, "Harald" <nomail@noname.dk> wrote:

> [...]
>være låst i lang tid hvis brugeren beslutter sig for at hente en kop kaffe

Jeg forstår dit scenarie således:

Bruger A sender en SELECT til serveren for at få data. Data vises på
skærmen. Der går tid mens A retter i data. Når A gemmer, sendes en
UPDATE til serveren. Bruger B gør nøjagtigt det samme, men er bare
hurtigere på aftrækkeren end A.

Det er en OK løsning i mine øjne. Jeg ville nok udvide løsningen med
en mulighed for bruger A at gemme sine ændringer, trods advarslen om
at en anden bruger har rettet i posten, samt en mulighed for at se de
rettelser som bruger B har foretaget.

/Jan

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 10-11-06 23:22

Harald wrote:
> [...]
> posten uden problemer, nu vil bruger A så gemme og jeg har så lavet
> det sådan at bruger A får besked på at en anden bruger har rettet i

Nogen ERP systemer har datavisning for enten visning eller redigering
Hvis man åbner data for redigering så er data blokeret for redigering af
andre brugere
Det kan godt involvere en del data
Det gives besked om at data er låst af brugeren

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!