MSSQL fejl, er der en der kan hjælpe?
Fra : Ukendt

Dato : 07-11-06 18:24

hejsa alle

prøv lige at se: http://starchild.dk/sql2.jpg

Hvorfor hulen laver den den fejl?? jeg har prøvet at sætte schoolyear06 ind
i både " og ' og lige lidt hjælper det..

er der en der kan gi mig en ide ?

Mvh
Morten

Fra : Jan Bachman

Dato : 07-11-06 18:29

du har valgt "master" i database øverst

/Jan

Fra : Michael Zedeler

Dato : 07-11-06 18:48

Jan Bachman skrev:

> du har valgt "master" i database øverst

Og strengen "mandag" (inklusive anførselstegnene, som du jo ser ud til
at ville sætte ind, er otte tegn. Feltet tillader ikke mere end syv.

Desuden ser det ud til at Morten kunne få noget ud af at bruge lidt tid
på at læse op på normalisering af databaser.

Mvh. Michael.

Fra : Ukendt

Dato : 07-11-06 20:27

> Desuden ser det ud til at Morten kunne få noget ud af at bruge lidt tid på
> at læse op på normalisering af databaser.

Huh det har jeg læstom på skolen engang, men det er da long gone...

Mvh
Morten

Fra : Ukendt

Dato : 07-11-06 20:29

> Og strengen "mandag" (inklusive anførselstegnene, som du jo ser ud til at
> ville sætte ind, er otte tegn. Feltet tillader ikke mere end syv.

Nope sætter KUN Mandag ind, men hvis jeg IKKE sætter det i '"Mandag"' så
siver den fejlen som du kan se på http://starchild.dk/sql.jpg at jeg ikke
kan sætte mandag ind !! jeg HADER MSSQL.. hvorfor bruge det,når mysql er
mige så godt i brug, og MEGET nemmere at håndtere..

Mvh
Morten

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 07-11-06 21:10

Morten Juel wrote:

> [...]
> jeg ikke kan sætte mandag ind !! jeg HADER MSSQL.. hvorfor bruge
> det,når mysql er mige så godt i brug, og MEGET nemmere at håndtere..

1)
Du bruger en helt, helt forkert syntaks i Query Analyzer

Objectnavne skal uden dobbeltapostroffer
String variabler skal stå med singleapostroffer

eg

insert into schoolyear06 (yearday, dayname, monthday, month, schoolday)
values (1, 'mandag', 2, 1, 0)

Man kan evt vælge hårde parenteser eller prefixe tabelnavn

insert into [schoolinfo].[schooluser].[schoolyear06] ([yearday], [dayname],
[monthday], [month], [schoolday])
values (1, 'mandag', 2, 1, 0)

2)
Har du problemer mht syntaks etc så find din tabel (object) i object
browseren til højre
Højreklik og vælg "script object to ..." - resten skulle være
selvforklarende

3)
Har du installeret MSSQL på din egen maskine
Sammen med MSSQL følger Books Online - har du problemer prøv at finde svaret
der - da det er en ret suveren online manual der følger med MSSQL

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Ukendt

Dato : 07-11-06 21:37

hej peter

Mange tak for din gode forklaring, jeg må installere det lokalt, men nu har
jeg lidt at lege med imorgen, sql er åbenbart ikke sql, når man skifter fra
my til ms..

jeg vender tilbage, men info

Mvh
Morten

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 07-11-06 21:48

Morten Juel wrote:

> Mange tak for din gode forklaring, jeg må installere det lokalt, men
> nu har jeg lidt at lege med imorgen, sql er åbenbart ikke sql, når
> man skifter fra my til ms..

Der er forskelle :)

Du kan hente BOL (Books Online) fra MS
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?familyid=a6f79cb1-a420-445f-8a4b-bd77a7da194b&displaylang=en

Øh btw er det 2000 eller 2005?

2005 versionen af manualen
http://www.microsoft.com/technet/prodtechnol/sql/2005/downloads/books.mspx

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Ukendt

Dato : 07-11-06 21:52

> Der er forskelle :)

Hehe ja, det har jeg fundet ud af..

> Du kan hente BOL (Books Online) fra MS
> [...]

Super 1000tak, det er en 2000

Mvh
Morten

Fra : Michael Zedeler

Dato : 07-11-06 22:27

Morten Juel skrev:

> Mange tak for din gode forklaring, jeg må installere det lokalt, men nu har
> jeg lidt at lege med imorgen, sql er åbenbart ikke sql, når man skifter fra
> my til ms..

Dobbeltapostroffer til strengkonstanter er ikke en del af
SQL-standarden. Bruger man det alligevel, er det ris til egen r..

Mvh. Michael.

Fra : Juel

Dato : 09-11-06 12:42

> Man kan evt vælge hårde parenteser eller prefixe tabelnavn
>
> insert into [schoolinfo].[schooluser].[schoolyear06] ([yearday],
> [dayname], [monthday], [month], [schoolday])
> values (1, 'mandag', 2, 1, 0)

Den virkede

Men hvad nu hvis jeg har 2 sæt info jeg vil ha ind..??

insert into [schoolinfo].[schooluser].[schoolyear06] ([yearday], [dayname],
[monthday], [month], [schoolday])
values (1, 'mandag', 2, 1, 0), (2, 'Tirsdag', 3, 1, 1)

Vil den ikke æde ligesom mysql vil, og har kigget manualer, der står kun
eksempler med et sæt info

Nogle ide?

Mvh
Morten

Fra : Ukendt

Dato : 07-11-06 18:49

> du har valgt "master" i database øverst

Hehe ok, så kigger den kun der? troede den var ligeglad bare sql kommandoen
var god nok hehe ups.. må jeg lige teste imorgen, tak for indput

Mvh
Morten **som er bedst til mysql og ikke mssql og dens skod dårlige tool**

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 07-11-06 19:10

Morten Juel wrote:

> **som er bedst til mysql og ikke mssql og dens skod dårlige tool**

Hehe
Jeg ville heller ikke kunne køre i en F1 uden at smadre den

:) Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 07-11-06 22:11

Morten Juel skrev:

> Hehe ok, så kigger den kun der? troede den var ligeglad bare
> sql kommandoen var god nok

Det er sådan set også korrekt - hvis du angiver databasenavnet i
sql-sætningen er det underordnet hvilken database der er den
aktuelle:

INSERT INTO schoolinfo.SchoolUser.schoolyear06
VALUES (1, 'mandag', 2, 1, 0)

- men det er noget lettere at skifte til den rette database først:

USE schoolinfo
INSERT INTO schoolyear06 ....

> Morten **som er bedst til mysql og ikke mssql og dens skod
> dårlige tool**

MSSQL's værktøjer fejler ikke noget - men der er forskel på
syntaksen i Mysql og MSSQL.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 09-11-06 13:30

Juel skrev:

> Men hvad nu hvis jeg har 2 sæt info jeg vil ha ind..??

http://en.wikipedia.org/wiki/Insert_(SQL)

Jeg bruger en stored procedure eller en prepared statement
Det er nemmere at lave datatjek etc

- Peter