Cluster database?
Fra : Talle

Dato : 07-11-06 14:03

Hvis jeg har ét storage (f.eks. et SAN eller NAS array) og gerne vil have 2
database servere (f.eks. MS-SQL eller MySQL) til at arbejde med samme
database, skal det så være cluster udgaven af disse eller kan to
selvstændige installationer arbejde med samme database?
Jeg vil bruge det til failover og loadbalancing.

Fra : Michael Zedeler

Dato : 07-11-06 18:46

Talle skrev:
> [...]
> database, skal det så være cluster udgaven af disse eller kan to
> selvstændige installationer arbejde med samme database?

Nej. Ikke uden videre.

> Jeg vil bruge det til failover og loadbalancing.

Der er selvstændige metoder til den slags som du kan bruge til at
opsætte klynger af maskiner, som kan køre et rdbms. Siden du skriver at
du overvejer mysql, bør du også overveje postgresql.

Tag et kig her:

http://developer.postgresql.org/pgdocs/postgres/failover.html

Mvh. Michael.
I am less likely to answer usenet postings by anonymous authors.

Fra : Talle

Dato : 08-11-06 11:05

> Nej. Ikke uden videre.

Ikke uden videre, hvad? Skal det ikke være cluster? Kan to selvstændige
installationer arbejde med samme database?

Det skal siges, at måden hvorpå jeg vil styre loadbalancing og failover ikke
skal styres imellem databaserne. Jeg vil have en frontend router, som deler
trafikken over på hver sin server, så det er dén der skal styre det og ikke
databasen selv.

> Der er selvstændige metoder til den slags som du kan bruge til at opsætte
> klynger af maskiner, som kan køre et rdbms. Siden du skriver at du
> overvejer mysql, bør du også overveje postgresql.

Naah, jeg vil helst ikke til at sætte mig ind i en ny database. Jeg kender
MySQL godt og MSSQL til husbehov.

Fra : Michael Zedeler

Dato : 09-11-06 20:31

Talle skrev:

> Ikke uden videre, hvad? Skal det ikke være cluster?

Cluster kan betyde mange forskellige ting. Du er nødt til at præcisere.

> Kan to selvstændige
> installationer arbejde med samme database?

Hvad mener du med "selvstændige installationer"? Hvis det er to
forskellige maskiner uden delt lager er svaret ja - det kan man også,
men det afhænger af databasesystemet.

> [...]
> trafikken over på hver sin server, så det er dén der skal styre det og ikke

Hvis databaserne er read only, kan du sandsynligvis slippe afsted med det.

> Naah, jeg vil helst ikke til at sætte mig ind i en ny database. Jeg kender
> MySQL godt og MSSQL til husbehov.

Det du har gang i er så komplekst at du roligt kan sætte tid af til at
rode med en ny database. Hvis det i sig selv afskrækker dig, tror jeg at
du vil knække halsen på projektet.

Fra : Talle

Dato : 10-11-06 15:21

> Hvad mener du med "selvstændige installationer"? Hvis det er to
> forskellige maskiner uden delt lager er svaret ja - det kan man også, men
> det afhænger af databasesystemet.

Nej, to forskellige maskiner med deres egen lokale SQL installation men hvor
de arbejder med fælles database lager.

Server1 <--> fælles-NAS-database
Server2 <--> fælles-NAS-database

Hvorfor kun ved read only?

Fra : Michael Zedeler

Dato : 11-11-06 00:06

Talle skrev:

> Nej, to forskellige maskiner med deres egen lokale SQL installation men hvor
> de arbejder med fælles database lager.
>
> Server1 <--> fælles-NAS-database
> Server2 <--> fælles-NAS-database

Jeg har ikke hørt om nogen databasesystemer, der skulle kunne det og jeg
tvivler på at det findes.

> Hvorfor kun ved read only?

Hvordan skulle systemerne håndtere samtidighedsproblemer?

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 07-11-06 18:54

Talle wrote:
> [...]
> kan to selvstændige installationer arbejde med samme database?
> Jeg vil bruge det til failover og loadbalancing.

Du kan "kun" lave failover clustering hvis vi snakker MSSQL
Jeg vil formode at det samme gør sig gældende med MySQL

Et setup kunne være et active/active cluster hvor du kører med to/flere
instances af MSSQL men *IKKE* mod den samme database (den virtulle disk er
udelukkende tilgængelig fra een node af gangen)

Overvej hvad det er du gerne vil have ud af at sætte MSSQL op i et cluster
Som tommelfingerregel så kan du regne med mere nedetid på et cluster end på
et standalone system hvis du ikke har ekspertisen til at supportere den
øgede kompleksitet

Bemærk også at et ms cluster setup stiller højere krav til din hardware
http://support.microsoft.com/kb/309395

Du kan læse mere om clustering/load balancing her
https://www.microsoft.com/windows2000/en/advanced/help/default.asp?url=/windows2000/en/advanced/help/win_cluster.htm?id=426

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Talle

Dato : 08-11-06 11:17

> [...]
> på et standalone system hvis du ikke har ekspertisen til at supportere den

Det eneste jeg er ude på er, at jeg har én fælles database, med de samme
data, og så have flere servere der kan køre op imod denne database. Dermed
behøver man ikke replikering imellem databaserne (hvis man skulle have
flere). For at fordele load og failover, vil jeg have en frontend router,
som tager sig af dét.

Tak, jeg kigger på dem.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 08-11-06 12:04

Talle skrev:

> [...]
> behøver man ikke replikering imellem databaserne (hvis man skulle have
> flere). For at fordele load og failover, vil jeg have en frontend router,

MS strategi er at dine applikakationsservere understøtter
loadbalancing hvor de så connecter til det samme rdbms
Overvej når flere services skriver til den samme fysiske
tranactionslog/databasefil
MSSQL kan ikke håndtere dette - kun failover clustering

Oracle kan (svjv) vha parallel servers

Det ser måske ud til at MySQL kan det du efterspørger
http://www.mysql.com/news-and-events/newsletter/2003-04/a0000000157.html

Overvej "single point of failures"
Redundant netværk
Redundant storage
Placer HW på flere lokationer for at undgå afhængigheder på strøm
etc
Flere WAN forbindelser, ISP'er
etc

- Peter

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 10-11-06 16:13

Talle skrev:

> Nej, to forskellige maskiner med deres egen lokale SQL installation men hvor
> de arbejder med fælles database lager.
>
> Server1 <--> fælles-NAS-database
> Server2 <--> fælles-NAS-database

Her lidt skematisk oversigt vedr LB på MySQL platform
http://www.ludicorp.com/flickr/zend-talk.ppt#289,33,Hardware Layouts
for LAMP Installations

- Peter

Fra : Talle

Dato : 10-11-06 16:47

> Her lidt skematisk oversigt vedr LB på MySQL platform
> http://www.ludicorp.com/flickr/zend-talk.ppt#289,33,Hardware Layouts
> for LAMP Installations

Den var god, tak. Jeg kan godt se det smarte i at have én master
write/update database og replikere det ud på readonly slaves. Det var ikke
sådan jeg havde tænkt, men det her er smartere. Det koster dog også lidt
mere i hardware men det er jo sikkert dét værd i den sidste ende.