Rename table i Access SQL
Fra : Kasper Johansen

Dato : 06-11-06 14:28

Hej gruppe.

Hvordan omdøber jeg en tabel via SQL i Access? Jeg har prøvet med
forskellige former for ALTER TABLE, jeg har søgt på Google, og jeg har
prøvet med andre databasers syntaks - dog uden held.

Har nogle herinde svaret?

Kasper Johansen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 06-11-06 15:09

Kasper Johansen skrev:

> Hvordan omdøber jeg en tabel via SQL i Access?

Der er ikke nogen standardmåde at omdøbe elementer på i SQL. Du kan
kopiere tabellen med følgende:

   SELECT *
   INTO nyTabel
   FROM gammelTabel

- men det flytter ikke referencer til andre tabeller o.l.
(autonummering og indeks mv. kommer nok heller ikke med).

Hvis du kan bruge en vba-løsning, er der en her:

Public Sub rentbl()
Dim dbSS As Database

Dim strDbName As String
strDbName = "c:\temp\test.mdb"

Set dbSS = OpenDatabase(strDbName)

dbSS.CreateTableDef
dbSS.TableDefs("R2").Name = "Org_R2"

dbSS.Close
Set dbSS = Nothing

End Sub

(sakset fra
<http://forums.microsoft.com/MSDN/ShowPost.aspx?PostID=111985&SiteID=1>)
eller Brønshøj, max 6000 pr. måned.
Kontakt pr. mail - nospam(at)gyros.dk
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Kasper Johansen

Dato : 07-11-06 12:29

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:
>SELECT *
>INTO nyTabel
>FROM gammelTabel

Det er lige netop sådan en løsning, som både bruger til gamle versioner
af SQLite og Access. Jeg håbede bare, at Access havde en rename tables,
som ville spare systemet for nogle ressourcer.

Åbenbart ikke :'(

Men tak for hjælpen.

Kasper Johansen

Fra : Torben Borre Larsen

Dato : 07-11-06 19:27

Kasper Johansen <kaspernj@gmail.com> den 7. november 2006 kl. 12:29 +0100
skrev:
>Jeg håbede bare, at Access havde en rename tables,
>som ville spare systemet for nogle ressourcer.

I Access 97 har man komandoen:
DoCmd.Rename ....

Mon ikke den også er i nyere versioner.
Hvad der sker med relationer m.v. når man bruger DoCmd.Rename ved jeg ikke.
--
Venlig hilsen
Torben Borre Larsen