MySQL SELECT og summation
Fra : P.E. Nikolajsen

Dato : 26-10-06 19:22

Hej

Jeg har en tabel

date, Varenummer, stk

og kunne godt tænke mig et udtræk der giver følgende resultat

varenr, sum(januar), sum(februar), etc

for et på forhånd givet år.

Hvordan bygges en sådan forespøgsel op??
Jeg forstiller mig noget i denne retning

SELECT varenr, ?? FROM tabel WHERE year(dato) = 'xx' GROUP BY varenr

Men hvad skal der stå i stedet for ??

PE

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-10-06 21:44

P.E. Nikolajsen skrev:

> date, Varenummer, stk
>
> og kunne godt tænke mig et udtræk der giver følgende resultat
>
> varenr, sum(januar), sum(februar), etc

Kan du bruge et resultat som følger:

varenr, maaned, total

> SELECT varenr, ?? FROM tabel WHERE year(dato) = 'xx' GROUP BY
> varenr

SELECT varenr, month(varenr) AS maaned, sum(stk) AS total
FROM varesalg
GROUP BY varenr, maaned
ORDER BY varenr, maaned
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : P.E. Nikolajsen

Dato : 27-10-06 09:07

Nej jeg skal bruge en sum pr. måned i den samme record.

Fra : Michael Zedeler

Dato : 27-10-06 11:20

P.E. Nikolajsen wrote:
> Nej jeg skal bruge en sum pr. måned i den samme record.

Har du læst denne her?

Jeg har bemærket at du leder efter en forespørgsel som giver resultatet
i en enkelt række. Det er muligt at lave, men temmelig kompliceret. Hvis
det overhovedet kan lade sig gøre at bruge det forslag, der er bragt,
tror jeg at det vil være det bedste.

Mvh. Michael.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-10-06 11:29

Martin Christensen skrev:

> Erfaringen siger mig, at du nok tager fejl på dette punkt.

Jeg er enig - men hvis det er vigtigt at få totalerne op i samme
post, kan det klares med en pivot-tabel.

I MSSQL 2005 kan det gøres direkte med en PIVOT-kommando (se fx
<http://www.devx.com/dbzone/Article/28165/0/page/3>).

Siden <http://en.wikibooks.org/wiki/Programming:MySQL/Pivot_table>
viser eksempler på noget tilsvarende i MySQL - jeg kan ikke
overskue om det er brugbart i det aktuelle eksempel.
eller Brønshøj, max 6000 pr. måned.
Kontakt pr. mail - nospam(at)gyros.dk
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : P.E. Nikolajsen

Dato : 27-10-06 14:05

Tak for linket. Det kunne bruges.

PE

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-10-06 14:20

P.E. Nikolajsen skrev:

> Tak for linket. Det kunne bruges.

Velbekomme. Hvis du vil gøre lidt til gengæld, må du gerne læse min
signatur.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Martin Christensen

Dato : 27-10-06 10:16

"P.E. Nikolajsen" <pen@akacia.dk> writes:

> Nej jeg skal bruge en sum pr. måned i den samme record.

Erfaringen siger mig, at du nok tager fejl på dette punkt. Hvad
vil du opnå ved det?

Martin

Fra : Martin Christensen

Dato : 27-10-06 13:09

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> writes:

> Jeg er enig - men hvis det er vigtigt at få totalerne op i samme
> post, kan det klares med en pivot-tabel.

Man kan også med en statisk forespørgsel få fx en oversigt over de
sidste 12 måneder, men det er langt fra sikkert, at det er godt nok.
Man kan jo bare bede om den aktuelle måned -[1..12]. Alternativt kan
man lave en passende forespørgsel programmatisk.

Vi er sgu fulde af gode forslag, hva'?

Martin