MySQL Query SELECT ?
Fra : MacJohn

Dato : 22-10-06 21:45

Kom til at poste denne i dk.edb....serverside, men det er vist her den
hører hjemme:

Hej!

Normalt henter jeg specifikke informationer i min database ved hjælp af:

$hentinfo = mysql_query("SELECT info FROM infobase WHERE id =
'$nogetspecifikt' ")

Men hvad nu hvis jeg gerne vil finde det som er det 4. indlæg i basen, -
uden at vide noget som helst om indholdet i det indlæg. Så kan jeg jo
ikke bruge WHERE længere. For jeg ved ikke hvad id er lig med, og jeg
ved heller ikke hvad nogen af de andre kolonner er lig med.

Jeg kender navnet på kolonnerne, men jeg kender ikke noget indhold.
- Hvordan kalder jeg den 4. række ?

Mvh
John

Fra : Michael Zedeler

Dato : 22-10-06 21:57

MacJohn wrote:
> Jeg kender navnet på kolonnerne, men jeg kender ikke noget indhold.
> - Hvordan kalder jeg den 4. række ?

Tag et kig på SELECT ... LIMIT

http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/select.html

Mvh. Michael.
I am less likely to answer usenet postings by anonymous authors.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-10-06 22:12

MacJohn skrev:

> Jeg kender navnet på kolonnerne, men jeg kender ikke noget
> indhold. - Hvordan kalder jeg den 4. række ?

Ordnet efter hvad? Poster i en database har ikke nogen fast
rækkefølge, så "find den 4. række" giver kun mening i sammenhæng
med en sortering.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : MacJohn

Dato : 23-10-06 02:51

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Ordnet efter hvad? Poster i en database har ikke nogen fast
> rækkefølge, så "find den 4. række" giver kun mening i sammenhæng
> med en sortering.

John:
Jo, - den er jeg med på. Men det er ikke vigtigt hvad posterne er ordnet
efter. For det handler om en tilfældig udvælgelse.
Jeg vælger et tilfældigt tal, og det tal repræsenterer et rækkenummer,
som jeg så vil trække ud fra basen. (hvadenten jeg så vælger at sortere
ud fra ID, NAVN, NOGET_ANDET).

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 23-10-06 08:18

MacJohn skrev:

> [...]
> Jeg vælger et tilfældigt tal, og det tal repræsenterer et
> rækkenummer, som jeg så vil trække ud fra basen.

O.k. - så er den præcise sortering selvfølgelig underordnet. I
praksis vil databasen ofte levere posterne i én bestemt rækkefølge
hvis man ikke beder om en sortering - man kan bare ikke vide det
med sikkerhed.
eller Brønshøj, max 6000 pr. måned.
Kontakt pr. mail - nospam(at)gyros.dk
Jens Gyldenkærne Clausen