Spørgsmål om MySql
Fra : Kurt G

Dato : 20-10-06 11:14

Jeg har en database i Access, som jeg gerne vil have konverteret til MySql.
Dertil har jeg prøvet programmet Access2MySql Pro 5.5 (prøveversion).
Det vil ikke rigtig lykkes, jeg har prøvet forskelligt, men den kommer med
fejlmeldinger lignende:
Error 1045: Access denied for user 'ODBC'@'localhost' (using password: NO)
Jeg har også prøvet med andre brugere og password.

Skal jeg have en database startet op eller skal jeg lave password i den
access database, som skal konverteres?

Mvh Kurt

Fra : Martin

Dato : 20-10-06 17:35

Kurt G wrote:
> Jeg har en database i Access, som jeg gerne vil have konverteret til MySql.
> Dertil har jeg prøvet programmet Access2MySql Pro 5.5 (prøveversion).

Kan du ikke access databasen ned i en kommaseparet fil (CSV fil)
så behøver du ikke alle mulige fancy programmer.

> [...]
> Error 1045: Access denied for user 'ODBC'@'localhost' (using password: NO)
> Jeg har også prøvet med andre brugere og password.

Du har ikke angivet et korrekt brugernavn/kodeord. Så simpelt kan det
siges :)

mysql_connect(HOST,BRUGERNAVN,KODEORD)
OR DIE ("Kunne ikke connecte til databasen: mysql_error());

mysql_select_db (DATABASENAVN)
OR DIE ("Kunne ikke vælge databasen: mysql_error());

> Skal jeg have en database startet op eller skal jeg lave password i den
> access database, som skal konverteres?

Du skal have en mysql database kørende, hvis ikke den bliver hostet ude
i byen selvfølgelig.

Fra : Kurt G

Dato : 20-10-06 21:04

> Kan du ikke access databasen ned i en kommaseparet fil (CSV fil)
> så behøver du ikke alle mulige fancy programmer.
Det kan jeg nok, men jeg skal jo også have en MySql at putte resultatet i.

> Du har ikke angivet et korrekt brugernavn/kodeord. Så simpelt kan det
> siges :)
Ja, det tænkte jeg nok.

> mysql_connect(HOST,BRUGERNAVN,KODEORD)
> OR DIE ("Kunne ikke connecte til databasen: mysql_error());

> mysql_select_db (DATABASENAVN)
> OR DIE ("Kunne ikke vælge databasen: mysql_error());
Hvad mener du med det?

> Du skal have en mysql database kørende, hvis ikke den bliver hostet ude
> i byen selvfølgelig.

Jeg vil gerne have det kørende lokalt, og det er nok deromkring, at det går
galt, måske noget med stier, hvor programmet skal afvikles.

Jeg har WinMySQLadmin Ver 1.3 kørende.
Så vidt jeg kan se skulle serveren køre på C:/apache/mysql.
Under fanebladet Environment er der et afsnit, der hedder Server. Her er
alle felter tomme.
Under fanebladet Server er alle felter også tomme. Ligeledes under
fanebladet Process, så der er altså ikke lige noget, der tyder på, at der er
liv i nogen MySQL-server.

Jeg har hentet nogle filer om databaser og sql på www.ffsoft.dk. Der skriver
de, at man, hvis man har et program: MySQL query, skulle kunne oprette
databaserne dermed.
Når det er gjort kan den vel importere den omtalte *.cvs-fil på en eller
anden måde.
Blot skal jeg lige komme så langt.

Min udbyder har serveren kørende på mit domain, så måske er det i sidste
ende nemmest at forsøge sig op med den. Det er jo den der skal bruges i den
endelige applikation!

/Kurt

Fra : Ukendt

Dato : 20-10-06 21:31

> Jeg vil gerne have det kørende lokalt, og det er nok deromkring, at det
går
> galt, måske noget med stier, hvor programmet skal afvikles.
>
> Jeg har WinMySQLadmin Ver 1.3 kørende.

Hvor har du fundet den, sådan en har jeg ledt længe efter.

> [...]
> Under fanebladet Server er alle felter også tomme. Ligeledes under
> fanebladet Process, så der er altså ikke lige noget, der tyder på, at der

Det vil sige at din lokale server er en Linux ??

> [...]
> databaserne dermed.
> Når det er gjort kan den vel importere den omtalte *.cvs-fil på en eller

Når du har fået mySQL op at køre og oprettet en database kan du ved
hjælp af WinMySQLadmin afvikle de SQL udtryk der laver tabellerne
og lægger data i.

> Min udbyder har serveren kørende på mit domain, så måske er det i sidste
> ende nemmest at forsøge sig op med den. Det er jo den der skal bruges i
den
> endelige applikation!

Hvad har udbyderen stillet til rådighed WinMySQLadmin/phpMySqlAdmin ??

Venlig hilsen
Tom Jensen
FFSoft

Fra : Kurt G

Dato : 20-10-06 22:35

> Hvor har du fundet den, sådan en har jeg ledt længe efter.
Det kan jeg faktisk ikke huske. Men den er installeret samme dag, som jeg
hentede noget til php, så jeg tror, at den hører hjemme der.
Jeg kan lægge de pakkede filer op på min server, hvis det har din interesse!
Det var free sw.

> Det vil sige at din lokale server er en Linux ??
Det ved jeg ikke, men jeg har aldrig med viljer hentet linux.

> Når du har fået mySQL op at køre og oprettet en database kan du ved
> hjælp af WinMySQLadmin afvikle de SQL udtryk der laver tabellerne
> og lægger data i.
Ja, men det er jo lige det, det kniber med.

> Hvad har udbyderen stillet til rådighed WinMySQLadmin/phpMySqlAdmin ??
Det er B-One og de stiller PHPMyAdmin til rådighed.
Betyder det, at jeg ikke kan bruge asp?

/Kurt

Fra : Martin

Dato : 21-10-06 11:09

Tom Jensen wrote:
> går

> Hvor har du fundet den, sådan en har jeg ledt længe efter.

Den følger med Windows MySQL 4.0 og ligger i bin biblioteket

> er
>
> Det vil sige at din lokale server er en Linux ??

Hvor dæleme for du det fra, når mysql ligger i c:\apache\mysql?
/usr/mysql eller lign. skulle den ligge i hvis det var på linux

Fra : Martin

Dato : 21-10-06 11:22

Kurt G wrote:
> Det kan jeg nok, men jeg skal jo også have en MySql at putte resultatet i.

> Ja, det tænkte jeg nok.

> Hvad mener du med det?

Det er måden du kan connecte til din database via PHP.

> Jeg vil gerne have det kørende lokalt, og det er nok deromkring, at det går
> galt, måske noget med stier, hvor programmet skal afvikles.

Ok - Hvis du vil have det kørende lokalt.
Så fjern ALT hvad du har af MySQL liggende nu.
Så henter du MySQL5 med dette link
<http://dev.mysql.com/get/Downloads/MySQL-5.0/mysql-5.0.26-win32.zip/from/http://mirrors.dotsrc.org/mysql/>

Så installere du det, og bliver spurgt om en masse, du kan faktisk bare
vælge det som allerede er afkrydset.

Du kommer til en side hvor du skal indtaste en kode - HUSK DENNE KODE!

Når den er kørt igennem installationen, så virker din mysql, og du skal
ikke tænke på om den kører, da den bliver automatisk startet op med din
computer.

Jeg vil råde dig til at finde et program til at styre din MySQL, jeg vil
anbefale dig at hente nedenstående
<http://dev.mysql.com/get/Downloads/MySQLGUITools/mysql-gui-tools-5.0-r4-win32.msi/from/http://mirrors.dotsrc.org/mysql/>

Dette er et bundle med programmerne
* MySQL Administrator 1.2
* MySQL Query Browser 1.2
* MySQL Migration Toolkit 1.1
* MySQL Workbench 1.1

Som er lavet af MySQL AB selv

Leg lidt med programmerne - Det eneste du nok skal lege mest med er
Query Browser, det er ihvertfald dette program som kan lave databaser,
tabeller osv.

> [...]
> de, at man, hvis man har et program: MySQL query, skulle kunne oprette

Hvis der følger WinMySQLadmin så er det godt nok en gammel version af
MySQL du har hentet!
No offense til ffsoft.dk, men det er åbenbart noget gammelt de har liggende.

> Når det er gjort kan den vel importere den omtalte *.cvs-fil på en eller
> anden måde.
> Blot skal jeg lige komme så langt.

Du kan i query browser, vælge import af fil, og der kan du så vælge din
CSV fil.

> Min udbyder har serveren kørende på mit domain, så måske er det i sidste
> ende nemmest at forsøge sig op med den. Det er jo den der skal bruges i den
> endelige applikation!

Følger der så også phpmyadmin eller tilsvarende til ASP (ved ikke lige
hvad den hedder), for det er klart nemmere at rode med, da det er mere
brugervenligt.

De 4 programmer du har hentet er faktisk til "superusers" altså til
nogle der ved hvad de har gang i. Så bruger venligheden er meget lav.

Fra : Kurt G

Dato : 21-10-06 21:50

> Det er måden du kan connecte til din database via PHP.
OK

> [...]
>
> Når den er kørt igennem installationen, så virker din mysql, og du skal
> ikke tænke på om den kører, da den bliver automatisk startet op med din
Det vil jeg prøve.

> [...]
>
> Leg lidt med programmerne - Det eneste du nok skal lege mest med er
> Query Browser, det er ihvertfald dette program som kan lave databaser,
OK.

> Hvis der følger WinMySQLadmin så er det godt nok en gammel version af
> MySQL du har hentet!
> No offense til ffsoft.dk, men det er åbenbart noget gammelt de har
> liggende.

Det er IKKE hos ffsoft, at jeg fandt de programmer!!!

> Du kan i query browser, vælge import af fil, og der kan du så vælge din
> CSV fil.
OK.

> Følger der så også phpmyadmin eller tilsvarende til ASP (ved ikke lige
> hvad den hedder), for det er klart nemmere at rode med, da det er mere
> brugervenligt.
Udbyderen er B-One. Til at administrere databasen er kun nævnt PHPMyAdmin.

/Kurt