Ny rapport: BÅndbredde i USA vs Danmark
Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 13-09-06 21:33

http://arstechnica.com/news.ars/post/20060913-7731.html

Danmark er foran USA hvad angår udbredelsen af bredbånd.

--
"Mystical references to "society" and its programs to "help" may warm
the hearts of the gullible but what it really means is putting more

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 13-09-06 22:02

Peter Bjørn Perlsø <spamtrap@REMOVEmacplanet.dk> skrev 2006-09-13:
> http://arstechnica.com/news.ars/post/20060913-7731.html
>
> Danmark er foran USA hvad angår udbredelsen af bredbånd.

<troll>
Men bagud i forhold til svenskerne.
</troll>

Thomas

Fra : Martin Sinkjær

Dato : 13-09-06 22:10

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> skrev i en meddelelse

> <troll>
> Men bagud i forhold til svenskerne.
> </troll>

Jep, de har jo billig bredbånd til alle deres små ødegårde... Nå nej, det er
jo herhjemme der er bredbånd ude på Lars Tyndskids mark :)

Mvh Martin

Fra : Mark Lorenzen

Dato : 14-09-06 00:24

"Martin Sinkjær" <attila@deletethis.pc.dk> writes:

> Jep, de har jo billig bredbånd til alle deres små ødegårde... Nå nej, det er
> jo herhjemme der er bredbånd ude på Lars Tyndskids mark :)

Jeg synes at vi har grebet det forkert an i Danmark. TDC skulle have
forsynet den centrale del af København med ordentligt bredbånd til en
billig penge og skidt hul i resten af landet. SÃ¥ ville vi slippe for
mærkelige påstande om at alt er bedre i Sverige. Efter at have fulgt
brokkerierne her i gruppen i lang tid, står det mig klart at den
menige mand ikke er i stand til at gennemskue forskellen på
udbredelsen af bredbånd i de to lande og dennes indflydelse på
driftsomkostningerne. Det skaber forvirring og vrangforestillinger om
at vi er bagud i forhold til samtlige lande i verden, når vi taler om
adgang til Internettet.

- Mark

Fra : Frank Leegaard

Dato : 14-09-06 10:57

"Mark Lorenzen" <mark.lorenzen@surfpost.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> driftsomkostningerne. Det skaber forvirring og vrangforestillinger om
> at vi er bagud i forhold til samtlige lande i verden, når vi taler om

Jamen - Der er da allerede billigt bredbånd i visse dele af landet. Ikke
desto mindre har DK en ganske anden geografrisk ubredelse end Sverige som er
langt større arealmæssigt end DK, men uden at voldsomt flere mennesker.

Derfor holder dine argumenter ikke

/FL

Fra : Hans Henrik Andersen

Dato : 14-09-06 01:24

> Jep, de har jo billig bredbånd til alle deres små ødegårde... Nå nej, det er
> jo herhjemme der er bredbånd ude på Lars Tyndskids mark :)
> Mvh Martin

Ja vi er egenligt ret heldig stillet i danmark hva angår bredbånd men
som altid kræver vi mere end hva vi kan få og straks hænger man sig i
priser som man har i eks sverige men glemmer at de langt fra har en
ligeså stor dækning som vi har, jeg kan sagtens forstille mig hva
ramaskrig der ville være hvis det kun var i de større byer man kunne få
bredbånd i danmark så ville de her gruper være stopfyldt med folk der
ville tude over københavneri osv osv hva med at være tilfreds med det vi
istedet for at hælde vand ud af øret og pive over at nogle "få"
svenskere har billigt bredbånd forså dyrt er vores eget bredbånd jo
heller ikke når det kommer til stykket ikke i forhold til andre ting i
danmark som man gladeligt bruger penge på

med venlig hilsen
Hans Henrik Andersen

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 14-09-06 10:05

> [...]

> menige mand ikke er i stand til at gennemskue forskellen på
> udbredelsen af bredbånd i de to lande og dennes indflydelse på

Nu er det så også folk med din holdning der ikke helt har forstået, at
man ikke kan lave direkte sammenligninger mellem Sverige og Danmark.
Befolkningstætheden i Danmark er godt 6 gange større end i Sverige,
hvilket alene gør det mere rentabelt at udbrede bredbånd i Danmark i
forhold til Sverige.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-09-06 10:30

Morten Bjergstrøm skrev:

> Nu er det så også folk med din holdning der ikke helt har forstået,

Måske er der noget du ikke helt har forstået.

[Hentydning: ironi]

--
Bertel

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 14-09-06 11:38

Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> skrev:

> Måske er der noget du ikke helt har forstået.

Sikkert men pointen er stadig væsentlig.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Tim Christensen

Dato : 15-09-06 19:39

Morten Bjergstrøm wrote:

> Sikkert men pointen er stadig væsentlig.

Næh, befolkningstætheden er kun relevant der hvor der rent faktisk
bliver leveret bredbånd, at der er store områder i Sverige hvor der bor
meget få mennesker er ikke relevant når bredbånd alligevel kun er
tilgængelig i byerne. Så kunne vi kan jo også regne den grønlandske
indlandsis med i Danmarks areal og påstå at den gør den har en effekt på
udgifterne ved at levere bredbånd i Århus og København.

Mvh

Tim

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 16-09-06 13:01

Tim Christensen <nospam@eson.dk> skrev:

> [...]
> bliver leveret bredbånd, at der er store områder i Sverige hvor
> der bor meget få mennesker er ikke relevant når bredbånd alligevel

Det er sådan set præcis det der er pointen. Du skal sammenligne
bredbånd i de svenske byer med Danmark generelt (i grove træk).

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Kasper Bergh

Dato : 16-09-06 14:46

"Morten Bjergstrøm " <nospam01@miljokemi.dk> wrote in message
> Det er sådan set præcis det der er pointen. Du skal sammenligne
> bredbånd i de svenske byer med Danmark generelt (i grove træk).

Jeg tør godt love dig at befolkningstætheden er væsentligt større i Malmø
centrum end i Vestjylland.

mvh
/Kasper

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 17-09-06 15:17

"Kasper Bergh" <kazper@want-no-spam-own.web.id> skrev:

> Jeg tør godt love dig at befolkningstætheden er væsentligt større
> i Malmø centrum end i Vestjylland.

Ja men nu var det også bevidst, at jeg skrev i grove træk. Danmark er
alt andet lige et land der er væsentligt nemmere at dække med ADSL og
andre teknologier til højhastighedsinternet end et land som Sverige med
en væsentligt lavere befolkningstæthed samt et landskab og en
undergrund der yderligere besværliggør udbredelsen af kablede
forbindelser.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Joe

Dato : 13-09-06 22:31

> Danmark er foran USA hvad angår udbredelsen af bredbånd.

Til gengæld betaler man i USA 40-50 USD om måneden for en 30mbit/2mbit
forbindelse.

Tja...Danmark er virkelig et land hvor forbrugere bliver røvkneppet på alle
leder og kanter.
Service er en by i Rusland, staten plyndrer befolkningen og virksomhederne
deltager i
festen med deres ublu priser..

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-09-06 23:53

Joe skrev:

> [...]
> Service er en by i Rusland, staten plyndrer befolkningen og virksomhederne
> deltager i festen med deres ublu priser..

Og debatgrupperne voldspammes af onanyme skribenter.

--
Bertel

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 15-09-06 10:10

"Joe" <Joe@xx.com> wrote in message

> Til gengæld betaler man i USA 40-50 USD om måneden for en 30mbit/2mbit
> forbindelse.
>
> Tja...Danmark er virkelig et land hvor forbrugere bliver røvkneppet på
> alle leder og kanter.

og et land hvor mange totale ignoranter (ved navn "joe") har ret til at
udtale hvad de nu end evner

Fra : Joe

Dato : 16-09-06 14:09

> og et land hvor mange totale ignoranter (ved navn "joe") har ret til at
> udtale hvad de nu end evner

og et land hvor mange hjernevaskede (ved navn "Flemming") har ret til at
gentage
stats-indoktrinerede "sandheder"...

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 18-09-06 14:34

> og et land hvor mange hjernevaskede (ved navn "Flemming") har ret til at
> gentage
> stats-indoktrinerede "sandheder"...

Ja er ikke nemt at dikutere med folk der bruger farlige ting som... fakta...

vel..

Fra : PerX ...

Dato : 14-09-06 02:09

In article <2006091322332116807-spamtrap@REMOVEmacplanetdk>,
spamtrap@REMOVEmacplanet.dk says...
> http://arstechnica.com/news.ars/post/20060913-7731.html
>
> Danmark er foran USA hvad angår udbredelsen af bredbånd.

Det er vi vel generelt ;)

Fra : Peter T.

Dato : 14-09-06 07:36

PerX ... udviste en rettidig omhu og skrev:

> Det er vi vel generelt ;)

Ja, snart er vi også tykkere end dem. :)

--
Mvh. Peter T.

FreeCell-statistik pr. 5. august 2006 (opdateres vilkårligt):
Total: won/lost 165/50 (77%). Streaks: wins/losses/current 18/4/1 win

Fra : Frank Leegaard

Dato : 14-09-06 10:55

"Peter Bjørn Perlsø" <spamtrap@REMOVEmacplanet.dk> skrev i en meddelelse
> http://arstechnica.com/news.ars/post/20060913-7731.html
>
> Danmark er foran USA hvad angår udbredelsen af bredbånd.

Man skal have mere end almindelig mangel på omtanke hvis man gider lægge
noget i sådan en påstand. Dels er det uden mening at sammenligne sig med
land mangefold større end DK, dels er brednånd så fleksibel en størrelse at
det heller ikke her giver mening.

/FL

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-09-06 11:08

Frank Leegaard skrev:

> [...]
> land mangefold større end DK, dels er brednånd så fleksibel en størrelse at

Har du læst artiklen? Det er skam en amerikaner der sammenligner
USA med andre lande.

Artiklen fortæller ikke hvordan bredbånd er defineret, men hvis
de har fastsat en given minimumshastighed for hvad bredbånd er,
giver det god mening at sammenligne. Og hvad vækstraten angår er
der slet ikke noget problem.

Nu kan man så finde en million grunde til at situationen er som
den er - geografiske f.eks. - men det ændrer ikke på at bl.a.
danskere har lettere adgang til bredbånd end amerikanere, og det
spiller en rolle for hvordan mange ting udvikler sig.

Det sidste afsnit nævner et forhold som er en ret afgørende
forskel på DK og USA.

--
Bertel

Fra : Frank Leegaard

Dato : 17-09-06 14:15

> [...]
> spiller en rolle for hvordan mange ting udvikler sig.
>
> Det sidste afsnit nævner et forhold som er en ret afgørende

Jeps .. og forskellen er kort fortalt at man ikke kan sammenligne et
kæmpestort land med lille. Det kunne give mening at sammenligne en lille
stat i USA med DK.

Det andet er uegnet i en komparativ analyse.

/FL

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-09-06 15:23

Frank Leegaard skrev:

> Jeps .. og forskellen er kort fortalt at man ikke kan sammenligne et
> kæmpestort land med lille.

Øh nå. Hvorfra ved du så at det er større?

--
Bertel

Fra : Frank Leegaard

Dato : 18-09-06 00:03

> Øh nå. Hvorfra ved du så at det er større?

Troede godt du kunne nøjes med den korte version - den lange gider jeg ikke
fortælle til dem der ikke kan tænke sig til den. Læs evt hele indlægget
inden du vrøvler.

/FL

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-09-06 00:10

Frank Leegaard skrev:

> Læs evt hele indlægget inden du vrøvler.

Det er dig der vrøvler. Det lyder som om du synes at der er
uretfærdigt på en eller anden måde at sammenligne USA og Danmark?
Men hvis relativt flere mennesker har bredbånd i Danmark, så har
vi en fordel - og så er det faktisk revnende ligegyldigt hvorfor
det er blevet sådan.

Det burde ikke være så svært at forstå.

--
Bertel

Fra : Frank Leegaard

Dato : 18-09-06 02:10

> [...]
> Men hvis relativt flere mennesker har bredbånd i Danmark, så har
> vi en fordel - og så er det faktisk revnende ligegyldigt hvorfor

Jamen .. Det er bare uinteressant.

For som jeg siger svarer det til at sammenligne et amt med Sverige. Så kan
man da godt glæde sig over det - men komparative sammenligninger skal sgu da
bruges til andet til at glæde sig.

Det er jo ingen sag for et lille homogent land at klare sig mod et større
uhomogent ½ kontinent, på enkeltområder.

Det er der kæden hopper af, og sammenligningen bliver meningsløs...

Det betyder så ikke at jeg ikke mener at udbygningen af IT-infrastrukturen
er vigtig - for det mener jeg skam. Men intetsigende komparative analyser er
latterlige.

/FL

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-09-06 06:23

Frank Leegaard skrev:

> Det er der kæden hopper af, og sammenligningen bliver meningsløs...

Det er lidt trist at der er et aspekt ved verden som du ikke kan
opleve. Men dig om det.

--
Bertel

Fra : David T. Metz

Dato : 29-09-06 15:22

Frank Leegaard skrev:

> Jamen .. Det er bare uinteressant.

Æh, om det er interessant er vel et spørgsmål om interesser. Det er ret
svært at kalde noget for objektivt uinteressant (her ser jeg bort fra
tv-transmissioner af sportsbegivenheder).

> Det er der kæden hopper af, og sammenligningen bliver meningsløs...

Den er kun "meningsløs" hvis man fx tror at udbredelsen af bredbånd
alene kan forklares med et eller andet metafysisk (fx "vilje"). Hvis man
derimod godt ved at mange faktorer spiller ind kan det sagtens være
interessant, fx hvis man mener udbredelsesgraden har konsekvenser for
andre forhold.

Jeg vil dog give dine værdidomme ret så langt, at for emnet for denne
usenetgruppe er det komplet uinteressant.

David

Fra : Frank Leegaard

Dato : 01-10-06 15:34

"David T. Metz" <dtm@tdcadsl.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg vil dog give dine værdidomme ret så langt, at for emnet for denne
> usenetgruppe er det komplet uinteressant.

og det er sjovt nok derfor at sådanne grupper har fundatser for ikke at vi
pludselig diskuterer gulerodsdyrkning her ,,

/FL

Fra : David T. Metz

Dato : 17-10-06 10:49

Frank Leegaard skrev:

> og det er sjovt nok derfor at sådanne grupper har fundatser for ikke at vi
> pludselig diskuterer gulerodsdyrkning her ,,

Det overrasker mig i mild grad at du henviser til fundatsen efter selv
at have deltaget i eskaleringen af en OT-debat. Når det kun er i mild
grad, skyldes det at vi befinder os på usenet.

David

Fra : Frank Leegaard

Dato : 17-10-06 19:13

David T. Metz wrote:

> Det overrasker mig i mild grad at du henviser til fundatsen efter selv
> at have deltaget i eskaleringen af en OT-debat. Når det kun er i mild
> grad, skyldes det at vi befinder os på usenet.

Jepper .. Jeg så dig da nu heller ikke FUTTE .. Hvilket er enhvers mulighed

/FL

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 17-09-06 15:18

"Frank Leegaard" <Frank@FJERNESsuperbruger.dk> skrev:

> Jeps .. og forskellen er kort fortalt at man ikke kan sammenligne
> et kæmpestort land med lille.

Størrelsen af et land er uden betydning. Det afgørende er demografiske
og geografiske forhold.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Frank Leegaard

Dato : 18-09-06 00:01

"Morten Bjergstrøm " <nospam01@miljokemi.dk> skrev i en meddelelse

> Størrelsen af et land er uden betydning. Det afgørende er demografiske
> og geografiske forhold.

Læs hele indlægget ...

Og selvfølgelig er det ikke det samme at sammenligne et kæmpestort område
med et lille, da det er langt lettere at have homogenitet i et lille område
end i et større.
Derfor kræver det en sammenligning med en stat.

Alle kunne nok forstå det latterlige i at sammenligne Sønderjyllands amt med
Sverige ..

Det er fejl af den kaliber der er i den komparative analyse her.

/FL

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 18-09-06 06:49

> [...]

> Og selvfølgelig er det ikke det samme at sammenligne et kæmpestort
> område med et lille, da det er langt lettere at have homogenitet i

Områdets størrelse er ikke relevant. Det afgørende er geografiske og
demografiske forhold, som jeg allerede har skrevet én gang.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Frank Leegaard

Dato : 23-09-06 22:12

> Områdets størrelse er ikke relevant. Det afgørende er geografiske og
> demografiske forhold, som jeg allerede har skrevet én gang.

og som jeg har skrevet er det jo derfor latterligt at sammenligne ..

/FL

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-09-06 22:42

Frank Leegaard skrev:

> og som jeg har skrevet er det jo derfor latterligt at sammenligne ..

Du har ikke fattet det mest simple om sammenligninger.

--
Bertel

Fra : Frank Leegaard

Dato : 25-09-06 22:58

> Du har ikke fattet det mest simple om sammenligninger.

Sjovt nok gik jeg med samme tanke om dig .,,,

/FL

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 18-09-06 06:52

"Frank Leegaard" <Frank@FJERNESsuperbruger.dk> skrev:

> Det er jo ingen sag for et lille homogent land at klare sig mod et
> større uhomogent ½ kontinent, på enkeltområder.

Jo det afhænger af befolkningstæthed og de geografiske forhold. I USA
er befolkningstætheden en del lavere end i Danmark (31/km^2 mod danmark
126/km^2). Dvs. der i gennemsnit er længere mellem folk. Derudover er
der en del bjergområder i USA der i sagens natur besværliggør
udbredelsen af ADSL i de pågældende områder.
Hvis USA derimod havde været lig Danmark på de nævnte punkter ville
størrelsen have været uden betydning.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Frank Leegaard

Dato : 23-09-06 22:14

> [...]
> udbredelsen af ADSL i de pågældende områder.
> Hvis USA derimod havde været lig Danmark på de nævnte punkter ville

Jeg har sgu da ikke skrevet noget om at du ikke har ret i det .. Jeg har
bare skrevet at en komparativ analyse mellem de 2 lande er latterlig.

/FL

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 26-09-06 11:18

> og som jeg har skrevet er det jo derfor latterligt at sammenligne ..

Det afhænger af hvad og især hvordan man sammenligner.

--
Morten http://miljokemi.dk