Cybercity lancerer nu otte mbit ADSL for u~
Fra : Sune

Dato : 05-09-06 21:43

Hurtigere bredbånd til slagpris

Priserne falder og båndbredden stiger. Bredbåndsmarkedet er rødglødende med fjerde prisfald på bare
en uge fra fire forskellige teleselskaber. Cybercity lancerer nu otte mbit ADSL for under 400 kr.

http://www.berlingske.dk/grid/business/artikel:aid=787672

Mvh
Sune

Fra : Michael Tinding

Dato : 06-09-06 12:30

"Sune" <april2005@tdcadsly.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> med fjerde prisfald på bare
> en uge fra fire forskellige teleselskaber. Cybercity lancerer nu otte mbit

Jamen hva er den nu af. Udbydernes frontløbere har jo i årevis og til
stadighed hævdet at det ikke kan gøres billigere. På trods af at man i
Sverige i lige så langt tid har haft langt mindre priser end Danmark. Uanset
den langt mindre befolkningstæthed og en forventning om at deres
anlægsomkostninger er en del større end Danmarks (bjerge, skove og langt
større afstande), man undres.

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 06-09-06 12:36

On 2006-09-06, Michael Tinding <whocares@fiske.net> wrote:

> [...]
> den langt mindre befolkningstæthed og en forventning om at deres
> anlægsomkostninger er en del større end Danmarks (bjerge, skove og langt

De personer jeg kender, der bor i Sverige kan faktisk slet ikke få ADSL,
så ja, det er ret billigt.

--
Andreas

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-09-06 12:38

Michael Tinding skrev:

> [...]
> den langt mindre befolkningstæthed og en forventning om at deres
> anlægsomkostninger er en del større end Danmarks (bjerge, skove og langt

Jeg undres også - over den store flok der tror på den myte.

--
Bertel

Fra : Kristian Jakobsen

Dato : 06-09-06 19:01

Ja nu har jeg lige igår bestilt fullrate og flytning af nummer fra CC og så
kommer dette tilbud, rigtigt dejligt eller noget, nu står jeg ligesom med en
lang næse, godt nok er IP billigere hos fullrate, men men nede tiden er vist
o,o1 hos CC ca..

suk...

Fra : Sune

Dato : 06-09-06 20:42

On Wed, 6 Sep 2006 13:30:29 +0200, "Michael Tinding" <whocares@fiske.net> wrote:

> [...]
>den langt mindre befolkningstæthed og en forventning om at deres
>anlægsomkostninger er en del større end Danmarks (bjerge, skove og langt

Cybercity sælger 10/10mbit via NESA fibernet for 299.

Så 399 for 8mbit er stadig for meget.

Mvh
Sune

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 06-09-06 20:47

Sune <april2005@tdcadsly.dk> writes:

>Cybercity sælger 10/10mbit via NESA fibernet for 299.

>Så 399 for 8mbit er stadig for meget.

Husk at "fiberen" hos NESA koster 179 kr/md. Så den reelle
pris for de 10 Mbps er 478 kr/md. Reelt er prisen megabit-
for megabit derfor tæt på at være den samme.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Sune

Dato : 06-09-06 20:55

On Wed, 6 Sep 2006 19:46:41 +0000 (UTC), Klaus Ellegaard <klausellegaard@msn.com> wrote:

>Husk at "fiberen" hos NESA koster 179 kr/md. Så den reelle
>pris for de 10 Mbps er 478 kr/md. Reelt er prisen megabit-
>for megabit derfor tæt på at være den samme.

Ikke hvis du også kigger på uploaden.

Ja, jeg ved at ADSL ikke kan give 10mbit i download, men historisk set, brand-'beskatter' de danske
udbydere oploadhastigheden, så en 10mbit upload forbindelse på ADSL ville ikke være til at betale,
hvis den fandtes.

Mvh
Sune

Fra : Sune

Dato : 06-09-06 20:57

Rettelse:

Ja, jeg ved at ADSL ikke kan give 10mbit i ***UPLOAD***, men historisk set, brand-'beskatter' de

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 06-09-06 21:08

>Ikke hvis du også kigger på uploaden.

Men det er jo to forskellige teknologier med hver deres type
udstyr og derfor også væsentligt forskellige priser set fra
udbyderens side.

I ADSL-tilfældet skal Cybercity købe den DSLAM(-port), som de
skal bruge til at levere Internet til dig. Desuden skal de
betale en underleverandør (TDC) for adgang til selve linjen.

I fiber-tilfælder har du som kunde betalt 3.000 kr for at få
fiberen leveret, og du betaler selv de 179 kr/md til NESA for
"linjen". Cybercity skal altså hér kun levere Internet-adgang.

Når prisen på de to produkter reelt er ens, så skyldes det,
at Cybercitys omkostninger til ADSL'en er betydeligt større.

Hvad gør man så? Man leverer et billigt "consumer-produkt" -
altså stor download / lille upload. Dette produkt skaber man
sin markedsandel med.

Til de krævende brugere laver man et dyrt produkt mod en vis
modydelse (større upload), som reelt set ikke koster så meget
ekstra at levere. Til gengæld giver det penge i kassen, som i
det store hele er nødvendige på grund af de store omkostninger.

Det er et ret forsimplet billede, men ideen er god nok.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Sune

Dato : 06-09-06 22:09

On Wed, 6 Sep 2006 20:08:22 +0000 (UTC), Klaus Ellegaard <klausellegaard@msn.com> wrote:

>I ADSL-tilfældet skal Cybercity købe den DSLAM(-port), som de
>skal bruge til at levere Internet til dig. Desuden skal de
>betale en underleverandør (TDC) for adgang til selve linjen.

Cybercity betaler også for bærelinien (hvis ingen fastnet) til TDC så forskellen er vel den samme?

>I fiber-tilfælder har du som kunde betalt 3.000 kr for at få
>fiberen leveret, og du betaler selv de 179 kr/md til NESA for
>"linjen". Cybercity skal altså hér kun levere Internet-adgang.

Oprettelsen og månedsabonnementet på fiberlinien skal ikke regnes med i MIT regnestykke.

Jeg kigger kun på hvad der betales til Cybercity for at finde ud af om Cybercity's priser er høje
eller lave.

Hvis vi forudsætter at Cybercitys pris for at leje en DSLAM(-port) hos TDC ved fibernet er den samme
som prisen på en bærelinie samt betaling til eget Cybercity DSLAM udstyr på centralen ved ADSL, ser
det stadig ud som om at betalingen til Cybercity er en del højere ved ADSL end ved fibernet.

At kunden så skal betale for oprettelse og månedsabonnement ved fiber til NESA er en anden sag.

Mvh
Sune

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 06-09-06 22:21

>Oprettelsen og månedsabonnementet på fiberlinien skal ikke regnes
>med i MIT regnestykke.

Så er det jo lige før, du kan få 40 Gbps til internettet billigere
end en 128 kbps ADSL fra Tele2

> [...]
>betaling til eget Cybercity DSLAM udstyr på centralen ved ADSL, ser
>det stadig ud som om at betalingen til Cybercity er en del højere

Hvad har du regnet med, at den DSLAM-port koster? 20 kroner?
50.000 kroner? Og hvor kommer det tal fra?

Hvad regner du den tilsvarende (virtuelle) forbindelse gennem
fibernettet til?

Det er klart, at hvis Cybercity betaler 50.000 kroner for en
DSLAM-port, så er ADSL-linjen vanvittig billig, og fiber fra
Cybercity er nærmest kriminelt dyrt.

Hvis de kun giver 20 kroner for porten, er det lige omvendt.

Sandheden ligger mellem de to, men hvordan kan man gætte sig
frem til "sandheden"?

Mvh.
   Klaus.

Fra : Henrik Madsen

Dato : 06-09-06 20:56

> [...]

>pris for de 10 Mbps er 478 kr/md. Reelt er prisen megabit-
>for megabit derfor tæt på at være den samme.

Er der ikke noget du glemmer ??

*Host* upstream *Host*

Henrik

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 06-09-06 21:32

Sune was thinking very hard :
> Cybercity sælger 10/10mbit via NESA fibernet for 299.

I tilfældet NESA leverer CC kun backbone, det er NESA der leverer
forbindelsen fra CC's netværk og ud til kunden. Derfor behøver CC ikke
tage så meget for det.

"Health nuts are going to feel stupid someday, lying in hospitals dying
of nothing." - Redd Foxx

Fra : Sune

Dato : 06-09-06 22:14

On Wed, 06 Sep 2006 22:32:01 +0200, Henrik Stidsen <nntpspam@hs235.dk> wrote:

>I tilfældet NESA leverer CC kun backbone, det er NESA der leverer
>forbindelsen fra CC's netværk og ud til kunden. Derfor behøver CC ikke
>tage så meget for det.

Som skrevet andet sted:

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 06-09-06 22:18

On 2006-09-06, Sune <april2005@tdcadsly.dk> wrote:

> [...]
> ADSL, ser det stadig ud som om at betalingen til Cybercity er en del højere ved ADSL end ved

Der er ingen DSLAM i fibernet-løsningen, så jeg forstår ikke hvad du har
gang i.

--
Andreas

Fra : Sune

Dato : 06-09-06 22:21

On Wed, 6 Sep 2006 21:17:47 +0000 (UTC), Andreas Plesner Jacobsen <apj@daarligstil.dk> wrote:

>Der er ingen DSLAM i fibernet-løsningen, så jeg forstår ikke hvad du har
>gang i.

Jeg misforstod Klaus' indlæg og troede derfor at der også var DSLAM indblandet i fiber.

Mvh
Sune

Fra : Tim Christensen

Dato : 09-09-06 16:06

Michael Tinding wrote:

> [...]
> den langt mindre befolkningstæthed og en forventning om at deres
> anlægsomkostninger er en del større end Danmarks (bjerge, skove og langt

Skove, bjerge, befolkningstæthed og afstande er ikke noget problem for
priserne i Sverige - disse faktorer havde kun været et problem hvis
selskaberne rent faktisk leverede bredbånd uden for byerne.

Mvh

Tim