IP-telefoni gennem cph-metronet
Fra : pfa

Dato : 14-08-06 19:54

Jeg har i hvert fald de sidste 8 dage haft store problemer med min
IP-telefoni - jeg kan godt høre hvad den anden siger, men det er åbenbart
fuldstændig umuligt at høre hvad jeg siger.

Jeg har skrevet til Telsome via kontaktformular fredag eftermiddag, men har
endnu ikke modtaget svar :( Nedenstånede målinger er også tilsendt
Telsome.

Min tekniske indsigt i disse emner er begrænset, så jeg er ikke i stand til
at afgøre om der er tale om en

hardwarefejl modem, router eller en

internetudbyder-fejl cph-metronet (8mb/1Mb)

eller Telsome kapacitet?

eller fejl 40

Jeg har testet via http://www.testyourip.com, som også giver meget ringe
resultater, så vidt jeg kan skønne:

Til Helsinki

MOS 1.0 / 5.0

(Best with G.711 is 4.4)

Degradation Sources

Codec 0.58 14.4%

Latency 1.07 26.7%

Packet Discards 0.54 13.5%

Packet Loss 1.81 45.3%

Codec G.711 (PCM at 64kbps, 20ms RTP payload, 80kbps IP BW)

Round-Trip Latency 2128 ms

Packet Discards 7.2%

Packet Loss 24.3%

Loss Periods

Min: 20 ms

Avg: 100 ms

Max: 400 ms

Burst Loss

Jitter

Min: 0 ms

Avg: 50 ms

Max: 468 ms

Fra Helsinki

MOS 2.8 / 5.0

(Best with G.711 is 4.4)

Degradation Sources

Codec 0.58 25.6%

Latency 1.67 74.4%

Packet Discards 0.00 0.0%

Packet Loss 0.00 0.0%

Codec G.711 (PCM at 64kbps, 20ms RTP payload, 80kbps IP BW)

Round-Trip Latency 2128 ms

Packet Discards 0.0%

Packet Loss 0.0%

Loss Periods

Min: 0 ms

Avg: 0 ms

Max: 0 ms

No Loss

Jitter

Min: 4 ms

Avg: 6 ms

Max: 42 ms

På cph-metronet giver tptest3 følgende:

TCP afsend 50 Kbit/s, modtage 1,35 Mbit/s

UDDP afsend 53 Kbit/s, modtage over 15 Mbit/s

For mig ser afsendehastighederne meget ringe ud?

I øvrigt synes jeg der er forbløffende mange udfald på cph-metronet, i dag
var den nede 1 time.

Kan nogen udlægge tallene?

mvh per

Fra : pfa

Dato : 14-08-06 20:21

Tidligere har jeg fået det højest opnåelige resultat på testyourvoip.com
(4.4)

mvh per

Fra : pfa

Dato : 15-08-06 16:48

Jeg fik ikke svar fra Telsome

Skrev til cph-metronet i går eftermiddag og fik svar ved 12-tiden i dag.
Efter diverse tests synes det at være routeren, der var problemet.
Jeg flyttede stik fra router til modem, og dér kørte det fint. Da jeg
flyttede tilbage til router virkede det med 900 Kb/8Mb!!!

mvh per

Fra : Skipper

Dato : 15-08-06 20:29

"pfa" skrev...
> [...]
> Jeg flyttede stik fra router til modem, og dér kørte det fint. Da jeg
> flyttede tilbage til router virkede det med 900 Kb/8Mb!!!

Hej Per.

Hvilken router har du?

//Skipper

Fra : Frans Meyer

Dato : 16-08-06 00:41

"pfa" <pfa.fora.fjern@gfjernmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg flyttede stik fra router til modem, og dér kørte det fint. Da jeg
> flyttede tilbage til router virkede det med 900 Kb/8Mb!!!

Hvilken router bruger du?

mvh
Frans

Fra : pfa