Nogle erfaringer med Parknet? (ping)
Fra : TBC

Dato : 15-10-06 10:32

Hej. Min boligforening har fået tilbud fra Parknet. Jeg vil derfor
meget gerne høre fra folk der har erfaringer med Ydre Nørrebro
IT-Laug / Parknet. www.parknet.dk

Særligt er jeg interesseret i at høre om hvilken responstid/ping der
er via Parknet til f.eks danske FPS spilservere, eller i det mindste
bare danske site's som f.eks www.boomtown.net og lign.

Fortæl, eller endnu bedre vis med ping statestikker / traceroutes
også meget gerne om kvaliteten varierer meget afhængigt af
tidspunktet på dagen.

Prisen er jo i sig selv særdeles rimelig, og non-profit filosofien med
et netværk der er ejet af brugerne i Laug'et er særdeles tiltalende.
Men min umiddelbare tanke og frygt er at [aktuelt] små 200 Mbit/s
trafik til deling mellem [aktuelt] 3.393 lejligheder på hvad jeg
tolker(!) som "best effort" forbindelser der sigter efter 10/10 Mbit/s
til rådighed for hver bruger, er noget der i kan "oversættes" direkte
til spidsbelastninger og forfærdentlig ping, som i praksis gør
forbindelsen ubrugelig i forhold til online FPS spil og sikker
videostreaming på flere tidspunkter af døgnet.

....Men er denne frygt relevant i forbindelse med hvordan Parknet yder i
praksis?
....Særligt erfaringer efterlyses

TBC

Fra : Peter T.

Dato : 30-10-06 19:04

TBC udviste en rettidig omhu og skrev:

> ...Men er denne frygt relevant i forbindelse med hvordan Parknet yder i
> praksis?
> ...Særligt erfaringer efterlyses

Jeg kender en, som har parknet. Og hun har en håndfuld gange oplevet, at
hendes ip-adresse på forhånd var blacklistet både i spil og på p2p-net. Så
det er imho kun den 50er værd.

--
Mvh. Peter T.

FreeCell-statistik pr. 9. oktober 2006 (opdateres vilkårligt):
Total: won/lost 183/61 (75%). Streaks: wins/losses/current 18/5/3 win

Fra : TBC

Dato : 02-11-06 22:00

Peter T. skrev:

> Jeg kender en, som har parknet. Og hun har en håndfuld gange oplevet, at
> hendes ip-adresse på forhånd var blacklistet både i spil og på p2p-net. Så
> det er imho kun den 50er værd.

Nu kan man tilsynaladende få sin egen offentlige IP for 100 kr ekstra
i oprettelsen hos parknet, så det frygter jeg nu ikke så meget. Jeg
er mere bekymret for performance og spidsbelastninger med 200 Mbit/s
til 4600 lejligheder.

Fra andre (BroadCom) vil vi "overkill" og endnu helt
ubrugt/unødvendigt kunne få et hul på 1 Gbit/s i fiberforbindelse
fra Broadcom til vores forenings hovedcentral, da udbyderen selv sidder
på fiberinfrastrukturen i området, og idet fiberkablet jo er
ligeglad, og det blot kræver en ligegyldig ekstra konfiguration for
udbyderen at omstille deres cisco switche til f.eks at køre 30 eller
100 Mbit/s hul til vores forening. Slutbrugererne vælger individuelt
specificerede flatrate båndbredder fra op til 20 Mbit/s, så eftersom
udbyderen i dette tilfælde selv sidder på infrastrukturen er det
prismæssigt det samme for dem. Her er bekymringen snarere internet
forbindelsen fra Broadcom til udlandet via sprintlink, som
tilsynaladende nogen gange har det med at svare med lidt høje latancy
tider for tiden. (Jeg ved umiddelbart ikke hvad parknet forbindelsen
går igennem til udlandet)

TBC

Fra : Peter T.

Dato : 03-11-06 09:54

TBC udviste en rettidig omhu og skrev:

> er mere bekymret for performance og spidsbelastninger med 200 Mbit/s
> til 4600 lejligheder.

Well. Hende, som jeg kender, har tit hentet ting ved 10mbit. Hun har i
hvert fald aldrig haft problemer med sit net bortset fra med emule. Som en
info kan jeg fortælle dig at hun bor omkring mimersgade ved nørrebroparken
her på nørrebro.
Jeg har selv tidligere haft beboernet fra Comflex, hvor vi vist var 2
opgange (20 lejligheder) om en delt 2mbit. Jeg oplevede aldrig problemer
med performance, når det altså virkede korrekt. :) At jeg så oplevede alle
mulige andre problemer (meget nedetid, manglende dhcp og dns osv.), er en
helt anden ting, som Comflex skulle skydes for.

> tilsynaladende nogen gange har det med at svare med lidt høje latancy
> tider for tiden. (Jeg ved umiddelbart ikke hvad parknet forbindelsen
> går igennem til udlandet)

Jeg kan nok lokke/instruere hende til at lave en traceroute, som jeg kan
poste her, hvis det har interesse.

Fra : TBC

Dato : 03-11-06 13:22

Peter T. skrev:

> Well. Hende, som jeg kender, har tit hentet ting ved 10mbit. Hun har i
> hvert fald aldrig haft problemer med sit net bortset fra med emule.

Formentligt fordi hun har privat ip, og er bag der tilhørende
firewall, og måske heller ikke spiller Battlefield, Couterstrike eller
andet hvor højere krav til performance er mærkbart nødvendigt.

Jeg har i mellemtiden faktisk fundet ud af at jeg selv har en ven med
Parknet (Jægersborggade). Han fortæller at nettet kører udmærket
det meste af tiden, men at det andre gange tager evigheder at åbne en
hjemmeside. Det hører dog med at sige at han bruger nettet til andet
end surf og mail, så han er ikke så kritisk en forbruger. De har dog
i foreningen fået besked på at de helst ikke skal downloade ting, og
hvis de endelig skal, bør de gøre det om natten. Og det lyder jo ikke
ligefrem betryggende.

> [...]
> mulige andre problemer (meget nedetid, manglende dhcp og dns osv.), er en
> helt anden ting, som Comflex skulle skydes for.

Skidt. 2Mbit lyder dog som for lidt blot, selv til mig alene (og for
mange andre lignende brugere). En person på en sådan delt forbindelse
med f.eks emule og et 2Mbit hul er hurtigt lagt ned. Jeg føler mig
bestemt mere tryg ved at folk får dedikerede båndbredder de "i deres
eget rum" ikke deler med andre, som f.eks ved A+ og BroadComs
løsninger.

> Jeg kan nok lokke/instruere hende til at lave en traceroute, som jeg kan
> poste her, hvis det har interesse.

Tak for det. Men det rinder mig i hu at vi ikke behøver at belæmre
hende med det. Morten Birkelund har her i gruppen tidligere fortalt at
det er NGDC der leverer til parknet. Så jeg/vi kan egentligt bare
benytte http://toolbox.webhotel.net/cgi-bin/traceroute for at se
hvilken rute der benyttes

TBC