Nogen der har erfaringer med Parknet? (pin~
Fra : TBC

Dato : 15-10-06 10:26

Hej. Min boligforening har fået tilbud fra Parknet. Jeg vil derfor
meget gerne høre fra folk der har erfaringer med Ydre Nørrebro
IT-Laug / Parknet. www.parknet.dk

Særligt er jeg interesseret i at høre om hvilken responstid/ping der
er via Parknet til f.eks danske FPS spilservere, eller i det mindste
bare danske site's som f.eks www.boomtown.net og lign.

Fortæl, eller endnu bedre vis med ping statestikker / traceroutes
også meget gerne om kvaliteten varierer meget afhængigt af
tidspunktet på dagen.

Prisen er jo i sig selv særdeles rimelig, og non-profit filosofien med

et netværk der er ejet af brugerne i Laug'et er særdeles tiltalende.
Men min umiddelbare tanke og frygt er at [aktuelt] små 200 Mbit/s
trafik til deling mellem [aktuelt] 3.393 lejligheder på hvad jeg
tolker(!) som "best effort" forbindelser der sigter efter 10/10 Mbit/s
til rådighed for hver bruger, er noget der i kan "oversættes" direkte

til spidsbelastninger og forfærdentlig ping, som i praksis gør
forbindelsen ubrugelig i forhold til online FPS spil og sikker
videostreaming på flere tidspunkter af døgnet.

....Men er denne frygt relevant i forbindelse med hvordan Parknet kører
i praksis?

....Særligt erfaringer efterlyses

TBC

Fra : Morten Birkelund

Dato : 16-10-06 16:09

>Særligt er jeg interesseret i at høre om hvilken responstid/ping der
>er via Parknet til f.eks danske FPS spilservere, eller i det mindste
>bare danske site's som f.eks www.boomtown.net og lign.

Kom med nogle IP'er så kan jeg lave et par traceroutes fra NGDC som levere
til parknet.
Eller endnu lettere lav dem selv herfra:
http://toolbox.webhotel.net/cgi-bin/traceroute

200 Mbit lyder som rigeligt til 4000 mennesker.

--
Morten Birkelund

Fra : TBC

Dato : 16-10-06 21:21

Morten Birkelund skrev:

> Kom med nogle IP'er så kan jeg lave et par traceroutes fra NGDC som levere
> til parknet.
> Eller endnu lettere lav dem selv herfra:
> http://toolbox.webhotel.net/cgi-bin/traceroute

Jeg vil tro at 217.116.238.206 er en Parknet-IP. Det er den IP min
kammerat har i Jægersborggade som skulle være tilsluttet Parknet. Det
giver fra URL'en du giver følgende mærkelige (node2) resultat:

1 vl26.dr1.gl.cph.ngdc.net (217.116.225.119) [AS16245] 1.856 ms
2.136 ms 2.383 ms
2 ge2-4.cr0.gl.cph.ngdc.net (217.116.255.41) [AS16245] 69.278 ms
69.332 ms 69.397 ms
3 ge1-5.cr0.taa.cph.ngdc.net (217.116.255.63) [AS16245] 1.033 ms
1.034 ms 1.035 ms

Fra mig selv giver det samme minut:

Sporer rute til ge1-1.ar0.taa.cph.ngdc.net [217.116.238.206]
over et maksimum af 30 hop:

1 <1 ms <1 ms <1 ms 192.168.0.1
2 * * * Anmodning fik timeout.
3 7 ms 10 ms 6 ms geth0-100.gtx00-ves.broadcom.dk
[212.99.255.33]

4 7 ms 9 ms 6 ms ge2-6.cr1.gl.cph.ngdc.net [192.38.7.93]
5 7 ms 8 ms 8 ms ge5-1.cr0.taa.cph.ngdc.net
[217.116.255.61]
6 10 ms 11 ms 8 ms ge1-1.ar0.taa.cph.ngdc.net
[217.116.238.206]

Sporing fuldført.

> 200 Mbit lyder som rigeligt til 4000 mennesker.

Ok?!?, uddybene forklaring og info efterlyses.

Vi har nemlig ca. 28 Mbit (FWA) til deling mellem 208 lejligheder her i
min boligforening aktuelt. Det giver os problemer med spidsbelastninger
og høj ping på nogle tidspunkter af dagen. Hos os har alle brugerne
aktuelt "uspecificeret max. 2/2 Mbit/s", og hos Parknet skulle folk
tilsvarende have max. 10/10 Mbit/s.

Regner man på det har vi altså aktuelt 2,7 gange så stor båndbredde
i gennemsnit til hver bruger som 4000 mennesker ville have med 200 Mbit
til deling. Og så har vi endog et lavere loft på båndbredden til den
enkelte bruger end tilfældet er hos parknet. Så umiddelbart skulle
man efter tommelfingeren mene at spidsbelastninger og høj ping skulle
være endnu større et problem med Parknet konfigurationen, ...eller
hvad?

Mange tak for at tage dig tid til at besvare

TBC