Katte og fløjteri
Fra : Charlotte Hvejsel

Dato : 14-10-06 21:21

Er der andre end mig der har katte som reagere på fløjten på sjove måder.

Min katte Prop og Berta som er et par ældre tøser på 7 år har lært at
tisse på kommando. Når jeg f.eks. har døgnvagt på mit arbejde og derfor
ikke kan tømme kattebakken i et døgn, så sætter jeg mig på hug ved
bakken og fløjter højt og inderligt, nærmest skingert. Derefter kommer
de en af gangen og tisser og så ved jeg at den i hvert fald bliver lidt
mindre fyldt mens jeg er væk. Det har også den fordel, at de gange jeg
har skulle aflevere urinprøve hos dyrelægen er det gået meget nemt og
jeg slap for at have katten med. Nemt og billigt ;)

Mine katte ligger aldrig sammen og sover, men hvis jeg lægger mig ned og
igen fløjter meget højt og skingert, så kommer de begge, lægger sig på
mig og op af hinanden, spinner, vasker hinanden og hygger sig.

De kommer altid når jeg fløjter, men kun hvis det er en meget inderlig
og skinger fløjten (ja hvad mon naboerne tænker).

Min mors katte reagere overhovedet ikke på fløjten.

Andre der har oplevet noget lignende med fløjten?

Med venlig hilsen
Charlotte Hvejsel
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Denise

Dato : 14-10-06 21:50

Charlotte Hvejsel wrote:
> [...]
>
> Min mors katte reagere overhovedet ikke på fløjten.
>
> Andre der har oplevet noget lignende med fløjten?

Ha ha, den med at tisse på kommando er meget sjov LOL
Når jeg går i seng om aftenen, sætter jeg Molly på bakken, så tisser hun
også hihi
Da de var unge fløjtede jeg, så kom de også farende, nu kalder jeg bare så
kommer de i fuld firspring - hvis de altså ikke liiiige har gang i noget
spændende, som at holde øje med mus udenfor løbegården *ggg*
Mjaver jeg på en speciel måde kan jeg dog godt få Dino ind fra løbegården,
ja jeg håber naboen tror det er en kat og ikke mig *ggg*

--
Hilsen Denise

Fra : Stefanie

Dato : 14-10-06 23:11

"Charlotte Hvejsel" <hvejselKATTE@BAKKEvapnet.dk> skrev i en meddelelse
> Er der andre end mig der har katte som reagere på fløjten på sjove måder.

Hm, det er ikke helt fløjten.
Men min Garfield reagerer kun på en speciel kysselyd.
Jeg kan simpelthen ikke få ham til at reagere på sit navn, men hvis jeg
laver en speciel (også lidt skinger) kysselys, så kommer han farende med
sådan en sidevind.

Stefanie

Fra : Preben Kittelmann

Dato : 15-10-06 00:29

Charlotte Hvejsel wrote:

> Er der andre end mig der har katte som reagere på fløjten
> på sjove måder.

Da jeg havde kat for flere år siden, fløjtede jeg som en
bådsmandspibe, hvilket min kære kat reagerede fint på.

En aften så jeg en TV-udsendelse om noget "marine-halløj",
og pludselig var der en bådsmandspibe.

Min højt elskede kat kiggede meget forundret på fjernsynet -
og derefter ligeså forundret på mig

--
/Preben

Fra : Iben Holst

Dato : 15-10-06 08:51

> Andre der har oplevet noget lignende med fløjten?

Jeg kan ikke lige få mine 3 til at gå på bakken ved at fløjte.
Det lyder ellers som et smart trick....
Men om de er ude på gården eller de er inde i huset, kan jeg
tilkalde dem ret hurtigt ved at fløjte på en helt bestemt måde.

De 2 ældste lærte det da de var hhv. 2 og 3 år, da vi flyttede
fra lejlighed til landet (for godt 9 år siden) og de derved blev
inde/udekatte. Den yngste på godt 2 år lærte det også meget
hurtigt da vi fik ham....

Jeg bruger faktisk fløjt og pift meget i forhold til mine dyr når jeg
vil, have dem til at komme. Fløjter til kattene og pifter til hunden
og hestene (på 2 forskellige måder så de kan høre forskel på hvem
jeg henvender mig til).

Iben

Fra : Tove Krieger

Dato : 15-10-06 12:02

Charlotte Hvejsel <hvejselKATTE@BAKKEvapnet.dk> wrote:
> Er der andre end mig der har katte som reagere på fløjten på sjove
> måder.

Ingen af de katte jeg i årenes løb har haft har reageret på fløjten.
D.v.s. hvis nogen har fløjtet i deres nærhed, har de vist en vis form
form for ubehag, og flere af dem har givet sig til at mjave. Det kan
måske skyldes, at katte reagerer på lyde med en frekvens på op til 65
khz, hvor mennesket kun kan opfange lyde indtil 20 khz.

Det er sikkert ikke noget der som sådan kan skade katten, jeg tror
bare at de generelt ikke bryder sig om de høje lyde, og måske derfor
lystrer for at få "støjen" til at holde op. Jeg har ingen som helst
forudsætning for at vide om dette er tilfældet, og vil da også håbe,
at jeg ikke bliver betragtet som "lyseslukker", det er bare en
formodning jeg har baseret på mine egne erfaringer. Det kunne være
interessant at vide, om der findes en slags videnskabelig forklaring.

Jeg har altid kunnet kalde mine katte ind ved at slå med en teske på
deres madskål, og det har virket hver gang (næsten), der kunne jo
liiiiige være noget der skulle undersøges først .

Morede mig meget over, at Denises (skønne) gamle Molly tisser på
kommando. Ligeledes Charlottes (også skønne) Prop og Berta. Det har
jeg godt nok nogle gange ønsket mine kunne, når jeg skulle aflevere
urinprøve.

Her er også lige et link med en masse viden om kattes adfærd o.s.v.
Jeg fandt det, da jeg søgte på Google om kattes hørelse.

http://www.kattens-vaern.dk/?side=265

Tove

Fra : Iben Holst

Dato : 16-10-06 07:18

> Det er sikkert ikke noget der som sådan kan skade katten, jeg tror
> bare at de generelt ikke bryder sig om de høje lyde, og måske derfor
> lystrer for at få "støjen" til at holde op.

Sådan havde en af mine forældres katte det, da mine søskende og jeg
var små. Hvis vi græd eller lavede for højre skingre lyde kom den
lynhurtigt hen til os og endte med at bide os i kinderne hvis vi ikke
stoppede inden for et par minutter. Det er altså ikke sjovt når man i
forvejen laver den høje lyd (gråd) fordi man er ked af det

Jeg kan nu ikke forestille mig at mine katte kommer fordi lyden er
ubehagelig, idet det 6 ud af 10 gange betyder MAD og da de har
et meget stort område at være ude på (bor på en gård) og lyden
derved aldrig kan blive højere for dem end de fleste andre lyde
der er på gården. Desuden kunne de snildt vælge at gå i stik
modsatte retning og derved dæmpe lyden...

Men - absolut - der er nogle katte og andre dyr som bliver frustrede
over bestemte lyde og kan de ikke komme væk er det jo i nogle
tilfælde bare med at finde årsagen og få det til at stoppe.

Iben