delte mapper.
Fra : SpookiePower

Dato : 14-10-06 15:34

Jeg har en trådløs bærbar hvor på jeg har delt en mappe
med resten af netværket (min anden computer, en stationær)
På min stationær kan jeg godt se det bibliotek på min bærbar
som jeg har delt, men når jeg forsøger at få adgang til bibliotekets
indhold, nægtes jeg adgang. Jeg har ellers givet adgang i firewall'en
og i bibliotekets indstillinger. Men kan det have noget at gøre med
at min bærbar er på engelsk og den stationær er på dansk ? Jeg
tænkte på navnet users/brugere er to forskellige navne.

--
My PhotoGallery
www.photo.box2600.dk

Fra : Thomas N.

Dato : 14-10-06 16:26

On Sat, 14 Oct 2006 16:34:11 +0200, SpookiePower
<boxjunk2600@gmail.com> wrote:

> [...]
>at min bærbar er på engelsk og den stationær er på dansk ? Jeg
>tænkte på navnet users/brugere er to forskellige navne.

Gør ingen forskel hvad sproget er.
Hvilken version af Windows bruger du?
Har du samme bruger oprettet på begge computere (samme brugernavn og
kodeord)?
Har brugeren et kodeord? (kan altid anbefales - men hvis ikke skal du
ændre i en lokal sikkerhedsindstilling for at tillade brug af
brugerkonti uden kodeord).

--
/Thomas

Fra : SpookiePower

Dato : 14-10-06 17:35

Thomas N. wrote:

> [...]
> Har brugeren et kodeord? (kan altid anbefales - men hvis ikke skal du
> ændre i en lokal sikkerhedsindstilling for at tillade brug af

Jeg køre med XP pro på begge maskiner.
Jeg har intet oprettet af brugere på nogle af
maskinerne, troede ikke det var nødvendigt.
Jeg har tildelt begge maskiner den samme arbejdsgruppe
og delt et bibliotek på den ene maskine. Som sagt kan
jeg godt se biblioteket fra den anden maskine, men
ikke få lov til at få adgang til det.

Hvor kan man oprette en bruger ?

Fra : Thomas N.

Dato : 14-10-06 19:50

On Sat, 14 Oct 2006 18:35:00 +0200, SpookiePower
> [...]

>og delt et bibliotek på den ene maskine. Som sagt kan
>jeg godt se biblioteket fra den anden maskine, men

Du opretter brugere enten i Kontrol Panelet under
Brugerkonti/Useraccounts eller ved at højre-klikke "Denne
computer"/"My Computer" og vælge Administrer/Manage. Derunder vælger
du Lokale Brugere og Grupper/Local Users and Groups. Her kan du
oprette brugerne.

Det letteste er at oprette samme bruger på begge maskiner (dvs. en
brugerkonto med samme brugernavn og kodeord) - derefter, hvis der skal
være specifikke rettigheder for NTFS og Share end dem der er standard
skal disse sættes på de mapper der skal deles (husk at Share
rettigheder "kun" giver adgang til selve sharet - hvis der ingen NTFS
rettigheder er for den bruger der logger ind så vil vedkommende ikke
kunne læse eller skrive til og fra mappen alligevel).
Slå dernæst "Simpel fildeling" fra under
Funktioner->Mappeindstillinger->Vis - øverste punkt på listen i den
danske udgave af WinXP og nederst i samme liste i den engelske udgave.

Læs alternativt også indlægget med titlen "Haster-banalt Problem" i
denne gruppe - der har jeg også beskrevet konceptet.

--
/Thomas

Fra : SpookiePower

Dato : 15-10-06 18:54

Mange tak. Jeg kigger nærmere på din hjælp imorgen.

Fra : SpookiePower

Dato : 16-10-06 11:42

Jeg har oprettet den samme bruger + password på begge maskiner,
og har givet denne bruger adgang til den delte mappe, men lige
meget hjælper det. Jeg kan ikke få lov til at åbne mappen. Jeg har
aktiveret gæste-kontoen på begge maskiner.

Jeg går ikke ud fra at man kan logge ind som den bruger man
har oprettet, så hvordan ved den anden computer så hvilken
en af de brugere der er i listen, der forsøger at kigge i mappen ?

Fra : Thomas N.

Dato : 16-10-06 13:02

On Mon, 16 Oct 2006 12:42:19 +0200, "SpookiePower"
> [...]

>har oprettet, så hvordan ved den anden computer så hvilken
>en af de brugere der er i listen, der forsøger at kigge i mappen ?

Har du slået simpel fildeling fra (i hvert fald på den computer du vil
logge ind på)?

Man logger i første omgang ind som den bruger man er logget ind med
pt. - hvis denne bruger ikke har rettigheder på den computer man
logger ind på (fordi der ikke er en identisk bruger på maskinen - i en
workgroup) så vil den, hvis simpel fildeling er slået til forsøge
gæstekontoen, eller bede dig om at anføre brugernavn og kodeord for en
bruger der har tilladelse til at tilgå mappen.

Hvilken fejlmeddelelse kommer den op med?
Jeg går ud fra at firewalls er slået fra (også den indbyggede Windows
Firewall - hvis du bruger SP2).

--
/Thomas

Fra : SpookiePower

Dato : 16-10-06 19:34

Thomas N. wrote:

> Har du slået simpel fildeling fra (i hvert fald på den computer du vil
> logge ind på)?

Den er slået fra på begge maskiner.

> [...]
> gæstekontoen, eller bede dig om at anføre brugernavn og kodeord for en
> bruger der har tilladelse til at tilgå mappen.

Jeg er administrator på begge maskiner, så at oprette en bruger med
samme navn+password, har ikke hjulpet. Jeg har også givet denne nye bruger
adgang til delemappen, men intet at komme efter. Jeg har også aktiveret
gæstekontoen på begge maskiner.

> Hvilken fejlmeddelelse kommer den op med?
> Jeg går ud fra at firewalls er slået fra (også den indbyggede Windows
> Firewall - hvis du bruger SP2).

Firewallen er slået fra på begge maskiner.
Fejlmeddelsen er - adgang nægtet.

Fra : Thomas N.

Dato : 16-10-06 21:06

On Mon, 16 Oct 2006 20:34:05 +0200, SpookiePower
> [...]

>adgang til delemappen, men intet at komme efter. Jeg har også aktiveret

Når du siger at du er administrator på begge maskiner, hvad betyder
det? - Har du oprettet samme konto (navn+password) på begge maskiner
og er logget ind på den ene med denne konto på den ene (den du prøver
at få adgang til den anden fra)?

Når du siger du har givet adgang til delemappen, hvad har du da gjort?
Hvilke rettigheder er givet?

Når du ikke bruger simpel fildeling så har du ikke behov for
gæstekontoen, så den kan du godt slå fra på begge maskiner.

>Firewallen er slået fra på begge maskiner.
>Fejlmeddelsen er - adgang nægtet.

Hvis du får ikke engang en dialogboks op med mulighed for at logge
ind, så tyder noget på at der alligevel er noget der hindrer adgangen
til bare det at få mulighed for at logge på.

--
/Thomas

Fra : SpookiePower

Dato : 16-10-06 21:22

Thomas N. wrote:

> [...]
> det? - Har du oprettet samme konto (navn+password) på begge maskiner
> og er logget ind på den ene med denne konto på den ene (den du prøver

Mit brugernavn er tilmeldt administratorgruppen. Men brugernavnet er
ikke det samme på begge maskiner. Jeg har forsøgt at oprette en bruger
på begge maskiner af samme navn+kode, men de var ikke medlem af
administratorgruppen. Det hjalp ikke med disse to ens kontoer.

Det kan du se her www.info.box2600.dk/bruger.JPG

> Når du ikke bruger simpel fildeling så har du ikke behov for
> gæstekontoen, så den kan du godt slå fra på begge maskiner.

Ok.

> Hvis du får ikke engang en dialogboks op med mulighed for at logge
> ind, så tyder noget på at der alligevel er noget der hindrer adgangen
> til bare det at få mulighed for at logge på.

Jeg kan se biblioteket på den anden computer, men klikker jeg på det,
får jeg beskeden adgang nægtet.

Fra : Thomas N.

Dato : 16-10-06 22:22

On Mon, 16 Oct 2006 22:22:12 +0200, SpookiePower
> [...]

>på begge maskiner af samme navn+kode, men de var ikke medlem af
>administratorgruppen. Det hjalp ikke med disse to ens kontoer.

Hmm...
Som jeg skrev et andet sted så er årsagen til behovet for disse konti
at Windows XP i en workgroup kun stoler på sig selv, hvilket gør at
for at få adgang til ressourcer (delte eller lokale) så skal man kende
en bruger konto, som man meget gerne skulle blive prompted for når man
prøver at tilgå en ressource.
For at undgå at skulle taster brugernavn og kode hvergang kan man
oprette en konto på (PC1 er den man "sidder på" og PC2 er den man
gerne vil have adgang til) PC2 med samme brugernavn og adgangskode som
den konto man for øjeblikket er logget ind på PC1 med. Her vil PC2
nemlig gå ind og se om den har en konto der tilsvarer den man "komme
fra", og hvis den har en tilsvarende konto, så vil den gå videre og
kigge på først SHARE rettighederne, og hvis de giver adgang så kigger
den på NTFS rettighederne - og hvis alt siger ja til at du godt må
"komme ind" så skulle det være lige så let som at åbne en folder
lokalt på ens egen computer.
Hvis den ikke finder en konto på PC2 som svarer overens med den man er
logget ind med på PC1 så skulle den gerne bede om brugernavn og
adgangskode. Hvis man så opgiver brugernavn og adgangskode som
eksisterer på PC2 og disse har SHARE og NTFS rettighederne i orden -
så skulle den stadig tillade adgang til ressourcen.

Alt dette kræves at der rent faktisk er indtastet et kodeord - dvs.
kodeordet må ikke være blankt.

Her er lidt om det fra MS (dog med en sær titel):
http://support.microsoft.com/kb/304040

Tillade brugen af konti med tomme/blanke kodeord kan slås til via.
Start -> Kør -> gpedit.msc -> Lokal Computer Politik ->
Computerkonfiguration -> Windows Indstillinger ->
Sikkerhedsindstillinger -> Lokale Politikker ->
Sikkerhedsindstillinger
Konti: Begræns brugen af tomme adgangskoder for lokale konti til logon
fra konsollen -> Deaktiveret

Det hedder noget tilsvarende på engelsk. :)

>Det kan du se her www.info.box2600.dk/bruger.JPG

Ok. Og brugeren er administrator på maskinen der logges ind på?

--
/Thomas

Fra : SpookiePower

Dato : 17-10-06 09:40

Mange tak for din hjælp :) Den kigger jeg på senere ideg.

Da jeg oprettede to konti med samme navn+kode på begge maskiner
var jeg logget ind på denne konto, på begge maskiner. Du skriver
at man bare skal være logget ind på denne konto på den maskine
man kommer fra, men det ved jeg ikke om betyder noget ?

NTFS rettigheder siger mig ikke lige noget. Om jeg har ændret
på den eller ej, ved jeg ikke. Hvor kan jeg finde dem ?

Fra : Thomas N.

Dato : 17-10-06 21:01

On Tue, 17 Oct 2006 10:40:05 +0200, SpookiePower
<boxjunk2600@gmail.com> wrote:

>Mange tak for din hjælp :) Den kigger jeg på senere ideg.

Velbekomme. Jeg håber det lykkes på et eller andet tidspunkt.

> [...]
>at man bare skal være logget ind på denne konto på den maskine
>man kommer fra, men det ved jeg ikke om betyder noget ?

Det burde det ikke - det primære er muligheden for at "validere" hvem
man er over for computeren - og det skal i en workgroup, som skrevet
før, ske over for en eksisterende konto på computeren.

>NTFS rettigheder siger mig ikke lige noget. Om jeg har ændret
>på den eller ej, ved jeg ikke. Hvor kan jeg finde dem ?

Hvis den konto du logger ind som har Administrator rettigheder på den
maskine du logger ind på så er det også underordnet da Administratorer
som udgangspunkt har NTFS adgang til alt.

NTFS rettighederne finder du på fanebladdet "Security"/Sikkerhed når
du har højre klikket og valgt Properties/Egenskaber eller "Deling og
Sikkerhed" - det er de grundlæggende rettigheder der eksisterer på en
NTFS partition - dvs. det er indbygget i filsystemet. - Men prøv at
læse linket i det tidligere indlæg - jeg mener det er rimeligt
fornuftigt beskrevet der.

--
/Thomas