Haster-banalt problem
Fra : martin bjerre

Dato : 14-10-06 10:13

Hej gruppe

Jeg har netop installeret XP for en nabo (maskinen står her hos mig nu).
Satte den til min router for at overføre nogle dokumenter og billeder
(backup fra han`s gamle pc) Men uanset hvad jeg gør, kan jeg ikke få adgang
til en delt mappe. Guiden netværk osv ER prøvet flere gange. Jeg kan se at
der er installeret en "internet forbindelse" på hans maskine, det er der
ikke på min. Min egen pc fungerer fint sammen med min bærbare, der også
kører XP. Er der nogen der har en god ide ?

Martin

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Thomas N.

Dato : 14-10-06 11:19

On Sat, 14 Oct 2006 11:13:27 +0200, "martin bjerre"
<martin.bjerre-giderikkespam@get2net.dk> wrote:

> [...]
>ikke på min. Min egen pc fungerer fint sammen med min bærbare, der også
>kører XP. Er der nogen der har en god ide ?

Jeg går ud fra der er en switch i din router så du kan have flere
computer i samme netværk.
Er en evt. firewall slået fra (eller tillader den nødvendige
trafikken)?
Har du en bruger på hans computer som du logger ind med?

--
/Thomas

Fra : martin bjerre

Dato : 14-10-06 11:30

"Thomas N." <me@home.here> skrev i en meddelelse
> [...]
> trafikken)?
> Har du en bruger på hans computer som du logger ind med?

Jeg har prøvet at slå firewaal fra. Jeg kan "se" hans pc under
"arbejdsgruppe", men kan ikke få adgang til delte ressourcer. Får en
felmeddelelse om at netværkstien ikke er tilgængelig/at jeg muligvis ikke
har tilladelse til denne ressource.
Jeg forstår bare ikke at det kører smertefrit, når jeg "erstatter" hans pc
med min bærbare.....så har jeg adgang til alle delte ressourcer.

Fra : Anders Houmark

Dato : 14-10-06 13:39

martin bjerre wrote:

> [...]
> Jeg forstår bare ikke at det kører smertefrit, når jeg "erstatter"
> hans pc med min bærbare.....så har jeg adgang til alle delte

Det er højst sandsynligt fordi "gæste brugeren" er deaktiveret?

Prøv at højreklikke på Denne Computer, vælg "administrer" og gå ned i
"lokale brugere og grupper", og så klik dig ind til "brugere" og aktiver
"gæst"..

Sådan er det i hvert fald på min windows 2000.

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Thomas N.

Dato : 14-10-06 13:49

On Sat, 14 Oct 2006 12:30:24 +0200, "martin bjerre"
> [...]

>Jeg forstår bare ikke at det kører smertefrit, når jeg "erstatter" hans pc
>med min bærbare.....så har jeg adgang til alle delte ressourcer.

Som Anders siger så kan det måske løses med brug af gæste kontoen (at
aktivere den).

Det der er vigtigt at vide ved WinXP i en workgroup/arbejdsgruppe er
at den stoler kun på sig selv - i modsætning til et domæne hvor man
giver tilladelse til at stole på domænet.

Det betyder at man på den computer man skal tilgå skal have en
brugerkonto og at denne brugerkonto skal have adgang til den ressource
(mappe i dette tilfælde) som man vil tilgå.

"casual" fildeling hvor alle og enhver kan logge ind på computeren er
ikke smart og bør om muligt undgås.

Så jeg vil foreslå at du, såfremt det er WinXP Pro vi snakker om, slår
"Brug enkelt fildeling" i stifinderen under
"Funktioner"->"Mappeindstillinger..."->"Vis". Dette betyder at den
ikke forventer at du bruger gæstekontoen (som mange gange er slået fra
- og som meget sjældent egentlig bør benyttes!) som adgangskonto, men
gerne skulle bede dig om brugernavn og kodeord, hvis den konto du på
din egen computer ikke findes, identisk (dvs. samme brugernavn og
kodeord), på den computer du vil have adgang til.

Du skulle nu have mulighed for at logge på såfremt du har din konto på
den anden maskine, eller kender detaljerne på en eksisterende (Evt.
administrator kontoen). Derefter skulle der ikke være problemer.

Det at du kan gøre det mellem din egne computere, er måske fordi du
har samme konti på begge computere?

--
/Thomas

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 14-10-06 16:41

On Sat, 14 Oct 2006 11:13:27 +0200, "martin bjerre"
<martin.bjerre-giderikkespam@get2net.dk> wrote:

Du er nu også beskyttet mod svar fra mig.
<<plonk>>

-A
(Der ikke gider det spam mere)