Hvornår går solen ned?
Fra : Johs32

Dato : 13-10-06 14:56

Findes der et sted på nettet hvor man kan finde info om hvornår solen står
op og går ned hver dag? Har prøvet DMI.dk men her er ikke noget info.

Mvh
JOhs

Fra : nana sørensen

Dato : 13-10-06 15:15

"Johs32" <dfgdg@dsf.com> wrote in message
> Findes der et sted på nettet hvor man kan finde info om hvornår solen står
> op og går ned hver dag? Har prøvet DMI.dk men her er ikke noget info.
>
> Mvh
> JOhs

Dr1 har en tekst-tv side der hedder Dagen i dag. Der står det vist. side 439
mener jeg, men ellers kan du finde det i indexet.

Fra : Max

Dato : 13-10-06 15:45

Hej Johs

> står op og går ned hver dag? Har prøvet DMI.dk men her er ikke noget

Du har ikke kikket ordentlig, under regionaludsigter, f.eks.

http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/regionaludsigten/ostjylland.htm

Mvh Max

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 13-10-06 16:22

Johs32 wrote:

> Findes der et sted på nettet hvor man kan finde info om hvornår solen
> står op og går ned hver dag? Har prøvet DMI.dk men her er ikke noget
> info.

Jeg ledte efter det engang for et års tid siden. Det lykkedes mig ikke at
finde den samme tidsangivelse nogen steder for det samme sted. Vejrudsigter,
diverse internetsider og gps giver forskellige resultater.

Jeg har spurgt mig for rundt omkring, men ingen har kunnet give en
forklaring :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Max

Dato : 13-10-06 18:44

Hej Per

> Jeg har spurgt mig for rundt omkring, men ingen har kunnet give en
> forklaring :)

Nu er der mange måder at opgive disse tider på, der er civilt, maritimt
og astronomiske solnedgangstider bare for at nævne nogle.

Mvh Max

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 31-10-06 11:20

Max wrote:
> Hej Per

> Nu er der mange måder at opgive disse tider på, der er civilt,
> maritimt og astronomiske solnedgangstider bare for at nævne nogle.

Alle de steder jeg har kikket har været angivet som klokkeslet og
solnedgangs- og opgangstiderne har været upræcise inden for nogle minutter.

--
Per, Esbjerg

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 13-10-06 16:43

Johs32 skrev:

> Findes der et sted på nettet hvor man kan finde info om
> hvornår solen står op og går ned hver dag? Har prøvet
> DMI.dk men her er ikke noget info.

Der er med garanti en side. Men hvad er det nu den hedder?

Disse tider står i øvrigt i enhver god almanak eller lomme-
kalender. Men man skal lige have at vide, hvor mange
minutter man skal lægge til eller trække fra, alt efter om
man fx bor i Esbjerg eller i Svaneke.

--
Herluf :·)

Fra : Tove Krieger

Dato : 13-10-06 17:54

Herluf Holdt, 3140 <herlufholdtFJERN@privat.dk> wrote:

> [...]
> kalender. Men man skal lige have at vide, hvor mange
> minutter man skal lægge til eller trække fra, alt efter om

Mon denne side kan bruges ?

http://www.nakskov-gym.dk/almadk/

--
Venlig hilsen

Tove

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 13-10-06 19:07

Tove Krieger skrev:

> Mon denne side kan bruges ?
> http://www.nakskov-gym.dk/almadk/

Tak. Den er faktisk ganske god, og nem og hurtig at bruge.
Hvis ens by ikke lige står på listen, kan man selv sætte et
kryds på landkortet cirka der, hvor man vil observere.

--
Herluf :·)

Fra : Max

Dato : 13-10-06 18:49

Hej Johs

> Findes der et sted på nettet hvor man kan finde info om hvornår solen
> står op og går ned hver dag? Har prøvet DMI.dk men her er ikke noget

Du kan også bruge et program som Astronomy Lab for Windows og
beregne dine egne tal.

http://www.personalmicrocosms.com/Pages/ss_alw32.aspx

Mvh Max

Fra : Brian

Dato : 13-10-06 20:40

"Johs32" <dfgdg@dsf.com> skrev i en meddelelse
> Findes der et sted på nettet hvor man kan finde info om hvornår solen står
> op og går ned hver dag? Har prøvet DMI.dk men her er ikke noget info.

Google Earth måske?