STP og Cat6
Fra : Peder Pedersen

Dato : 13-10-06 13:25

Hej,
Har haft glæde af et PDS net i mit hus i 12 år. Dog dukkede der
problemer op da jeg gik fra 10Mbit net til 100Mbit - så måtte jeg skifte
kabler !

Efterfølgende fik jeg andre problemer med det "kvalitetskabel" jeg
brugte da jeg skulle køre et monitorsignal over 30 meter. Der var støj
og først da jeg lagde et skærmet PDS på loftet virkede det.

Den lokale elektronik-butik siger "selvfølgelig skal du have skærmet
kabel".

Nu er jeg så igang med en tilbygning og skal lave mere PDS. Jeg vil
gerne sikre mig at jeg kan køre 1000mbit og være lidt fremtidssikret.
Skal jeg bruge skærmet CAT6 kabel og hvor får jeg i givet fald det til
den bedste pris for fornuftig kvalitet ?

På forhånd tak.

Peder

Fra : Arne Keller

Dato : 13-10-06 16:16

Peder Pedersen skrev:
> Hej,
> Har haft glæde af et PDS net i mit hus i 12 år. Dog dukkede der
> problemer op da jeg gik fra 10Mbit net til 100Mbit - så måtte jeg skifte
> kabler !

Så må du have haft Cat3, i 94 var Cat5 tilgængeligt på markedet, det
skulle du have købt i stedet.

> Efterfølgende fik jeg andre problemer med det "kvalitetskabel" jeg
> brugte da jeg skulle køre et monitorsignal over 30 meter. Der var støj
> og først da jeg lagde et skærmet PDS på loftet virkede det.

Det tyder på at det udstyr du tilsluttede ikke var beregnet til
balancerede kabler, det er den teknik alle "PDS" systemer benytter.

> Den lokale elektronik-butik siger "selvfølgelig skal du have skærmet
> kabel".

Under hvilke forudsætninger ?

> [...]
> Skal jeg bruge skærmet CAT6 kabel og hvor får jeg i givet fald det til
> den bedste pris for fornuftig kvalitet ?

Mit forslag er helt klart at du installeret et Class EA/Cat6A system, så
du ikke skal skifte kabler igen om 5-7 år, når du skal opgradere til 10Gbps.

Jeg ville anvende et kvalitets UTP system, med mindre alle dine
nuværende kabler er skærmede.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 13-10-06 17:47

"Arne Keller" <arne@kellernet.org> wrote in message

> Så må du have haft Cat3, i 94 var Cat5 tilgængeligt på markedet, det
> skulle du have købt i stedet.

mon ikke istedet det var fordi det var monteret forkert? Ved godt at cat 3
ikke er egnet til 100mbit, men min erfaring er at stortset alt parsnoret kan
virke med 100mbit, fx alm. alm. telefonkabel har jeg da prøvet uden
problemer med 2 par, på 100Mbit full duplex netværk, 2 telefonkabler af. ca.
20meter, snoet sammen på midten, det gav faktisk full 100Mbit stabil ydelse

> Det tyder på at det udstyr du tilsluttede ikke var beregnet til
> balancerede kabler, det er den teknik alle "PDS" systemer benytter.

Ja der er flere af de monitor-over cat5 systemer hvor der specifigt står at
der skal bruges skærmede kabler.. sikkert fordi den benytter skærmen som den
ene leder eller sådan noget.