Moms af rabat
Fra : Mogens

Dato : 13-10-06 12:25

Jeg påtænker at give mine kunder mulighed for at bruge en rabatkupon,
således at de får eks. 20% rabat på deres faktura i webshoppen såfremt
de bruger kuponkoden.

Køber kunden eks. varer for 1000 kr excl. moms, så ville dette fremgå på
fakturaen således:

Varekøb inkl. moms: 1250,-
Rabatkupon (inkl. moms): -250,-
Ialt at betale: 1000,-

Heraf indeholdt moms 25%: 200,00

Men nu siger en bekendt at næ nej, det skal sørme håndteres således:

Varekøb inkl. moms: 1250,-
Rabatkupon: -250,-
Ialt at betale: 1000,-

Heraf indeholdt moms 25%: 250,00

D.v.s. at jeg skal afregne moms af det oprindelige salgsbeløb, således
at SKAT ikke skal bidrage til løjerne i form af at sponsorere rabatten.

Det skulle ikke under om det hænger sådan sammen, idet skattesystemet jo
er fritaget for enhver logik.

Så enten kan ikke lave dette rabatsystem (alternativt skal man pille
rabatten ud af varernes stykpriser) eller kunne man i givet fald på
fakturaen dokumentere rabatudregningen således at denne er klart
sammenkædet med de enkelte varer og dermed acceptabel for SKAT henseende
til at bevilge omsfradrag?

Mogens

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 13-10-06 12:34

"Mogens" <mogensnomail@web.dk> wrote in message
> Jeg påtænker at give mine kunder mulighed for at bruge en rabatkupon,
> således at de får eks. 20% rabat på deres faktura i webshoppen såfremt de
> bruger kuponkoden.

Du har ret, din bekendte uret. Gør det således:

Varekøb: 1000 kr
Rabatkupon: -200 kr
Ialt, excl moms: 800 kr
Moms 25%: 200 kr
Ialt, incl moms: 1000 kr.

hilsen
Uffe

Fra : Allan Soerensen

Dato : 13-10-06 12:48

"Mogens" <mogensnomail@web.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bruger kuponkoden.
>
> Køber kunden eks. varer for 1000 kr excl. moms, så ville dette fremgå på

------------- klip en masse forkert -------------

Vi siger at varens pris er 1000 kr excl. moms og en rabat på 20% som i dit
eget eksempet.

1). Vi trækker rabatten før vi beregner moms.

1000 - 20% = 800 Kr. excl. moms => 1.000 Kr. incl moms og rabat

2). Vi trækker rabatten efter vi beregner moms.

1000 Kr. excl. moms => 1.250 Kr. incl moms - 20% = 1.000 Kr. incl. moms
og rabat

Kan du se forskellen? Jeg kan ikke
20% er nu en gang 20%

Fra : Mogens

Dato : 13-10-06 13:53

Allan Soerensen wrote:
> [...]
>
> 2). Vi trækker rabatten efter vi beregner moms.
>
> 1000 Kr. excl. moms => 1.250 Kr. incl moms - 20% = 1.000 Kr. incl. moms

Prøv lige at læs mit indlæg igen. Du vil måske ved 2. gennemlæsning
bemærke at den moms der skal afregnes til SKAT er forskellig i de to
tilfælde, og noget højere i tilfælde 2 såfremt min bekendte havde haft
ret. Det har hun iflg. Uffe heldigvis ikke.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 13-10-06 16:25

> [...]
> tilfælde, og noget højere i tilfælde 2 såfremt min bekendte havde haft
> ret. Det har hun iflg. Uffe heldigvis ikke.

Som du kan se er momsen nøjagtig den samme i begge tilfælde, nemlig 200 Kr.
Den beregning du viser i dit eget eksempel #2 er forkert. Momsen udgør ikke
250 Kr. når salgsprisen er 1.000 Kr.

Fra : Mogens

Dato : 13-10-06 16:30

Allan Soerensen wrote:
> [...]
> Den beregning du viser i dit eget eksempel #2 er forkert. Momsen udgør ikke

Du har jo evig ret - men det var jo det hele spørgsmålet gik ud på. Jeg
havde fået at vide af en bekendt at hvis jeg fratrak en rabat på den
måde jeg ønskede, så skulle jeg betale moms af det fulde varebeløb, men
kunne ikke fratrække moms af rabatten. Ikke videre logisk, men skatte-
og momslovene er jo ikke helt præget af almindelig sund fornuft.

Prøv evt. at læs indlægget en tredje gang.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 13-10-06 21:32

> Prøv evt. at læs indlægget en tredje gang.

Har jeg gjort og resultatet er nøjagtig det samme.
Den beregning du viser i eksempel #2 er stadig forkert. Moms skal beregnes
af salgsprisen, dvs. efter rabatten er fratrukket.