Et "trådløst kabel" !?
Fra : Henrik Nielsen

Dato : 13-10-06 10:34

Hej

Jeg har en enhed som jeg skal have tilsluttet mit net (ikke en PC). Det er
rimelig svært at trække et kabel til enheden (står midt i huset). Det drejer
sig om en "set top box". Så var det jeg tænkte om der findes en form for
sender og modtager som blot erstatter et kabel, som jeg på en eller anden
måde blot kan "plugge" i lan stikket i hver ende (den anden ende er mit
ADSL-modem).

Et det muligt? Jeg har søgt på google uden held...

--
Mvh.
Henrik

Fjern de 2 x'er ved svar på mail

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 13-10-06 10:48

On Fri, 13 Oct 2006 11:34:22 +0200, "Henrik Nielsen"
<xng@xpost.cybercity.dk> wrote:

> [...]
>ADSL-modem).
>
>Et det muligt? Jeg har søgt på google uden held...

Trådløs bridge er ordet...

Kan vel gøres for en 500 kroner - under den forudsætning at du i
forvejen har en trådløs router/access point.

Nogle trådløse routere / access points kan opsættes i bridge mode, så
det er da muligt du allerede har noget liggende i skuffen, der kan
bruges...

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 13-10-06 13:06

"Kan vel gøres for en 500 kroner - under den forudsætning at du i forvejen
har en trådløs router/access point"

Njaah. Problemet er at set top boxen skal tilsluttes foran min firewall. Det
vil så betyde et access point før firewall og et ved set top boxen.... altså
2 access points.

Men jeg havde forestillet mig noget som var lidt mere "låst". Altså en
sender og modtager som kun kan bruges til denne ene forbindelse. Det vil
også gøre det sværere for andre at komme ind på min forbindelse/netværk. Men
det findes måske ikke? Rækkevidde er max. 20 meter.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 13-10-06 13:23

On Fri, 13 Oct 2006 14:05:36 +0200, "Henrik Nielsen"
> [...]

>vil så betyde et access point før firewall og et ved set top boxen.... altså

Aha set top boksen skal ikke bare bruges lokal, men også have
forbindelse til internettet...

Men er det ikke bare et spøgsmål om at åbne de relevante porte i
routeren / firewall'en.

Under alle omstændigheder ville jeg være mest tryg ved at gemme top
set boksen bag firewall'en og dermed fuld kontrol over hvilke porte
der er åbne, og hvilken trafik der kører til den...

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 13-10-06 14:12

"Aha set top boksen skal ikke bare bruges lokal, men også have forbindelse
til internettet..."

Jeg skal slet ikke bruge den lokalt. Min udbyder mener ikke det kan lade sig
gøre at få den til at virke bag en firewall. Det tror jeg nu godt det kan.
Men jeg har forsøgt med div. porte, uden held. De skal også kunne "se"
mac-adressen på set top boksen, før den virker...

Så jeg tænkte at dette måske var sidste udvej :-/

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 13-10-06 15:46

"Henrik Nielsen" <xng@post.cybercity.dk> wrote:

> [...]
>Men jeg har forsøgt med div. porte, uden held. De skal også kunne "se"
>mac-adressen på set top boksen, før den virker...

Det betyder nok at top set boksen skal have en helt specifik ip-adresse
fra udbyderens DHCP-server. Lyder som om internet og TV kører på
forskellige ip-adresser og gennem forskellige gateways...

Så tror jeg sgu' det letteste for dig, er at trække et kabel fra
routerens wan-side ind til set top boksen...

- - -

Håber ikke det er slags udstyr jeg får fra EnergiMidt når jeg om kort
tid får fiberbredbånd. Jeg vil helst have alt mit gear samlet på
lokalnettet..

<mlr>

Fra : Ukendt

Dato : 13-10-06 15:29

> [...]
> også gøre det sværere for andre at komme ind på min forbindelse/netværk.
> Men det findes måske ikke? Rækkevidde er max. 20 meter.

Jeg har lige fået en dings hjem
Det er en "amitech homeplug", du smider homepluggen i hvert sit 230v stik og
sætter en netledning i hver af de to homeplugs, så har du netværk og
el-nettet i dit hus.

Jeg er pt. ved at teste dem, men de virker lovende.

Den burde du kunne sætte foran din fw.

Jeg ved at elselskaberne havde noget lignende for nogle år siden, som vist
ikke virkede helt efter hensigten, men disse klarer det fint.

Ja, jeg sælger dem og ja de koster 999,- (inkl. moms) hos mig, men lur mig
om de ikke er billigere på edbpriser.

--
mvh Karsten Madsen/AlsIT (Cert. SummaSummarum forhandler)
www.alskassen.dk AlsKassen, Sig SummaSummarum til dit kasseapparat

Fra : Svend

Dato : 13-10-06 15:44

> [...]
> ikke virkede helt efter hensigten, men disse klarer det fint.
>
> Ja, jeg sælger dem og ja de koster 999,- (inkl. moms) hos mig, men lur mig

Det er ikke sikkert der er bånbredde nok i de billige modeller, i så
fald vil det være bedre med de nye 200mbit. Er det allconnect/allnet der
har dem ?

--
Svend

Fra : Ukendt

Dato : 13-10-06 19:27

> Det er ikke sikkert der er bånbredde nok i de billige modeller, i så fald
> vil det være bedre med de nye 200mbit. Er det allconnect/allnet der

Det kan du have ret i. De promoverer det til 84 mbit, men jeg kan
allernæppest presse godt 20 ud af dem.

/karsten

Fra : Svend

Dato : 14-10-06 16:37

Karsten Madsen wrote:

> Det kan du have ret i. De promoverer det til 84 mbit, men jeg kan
> allernæppest presse godt 20 ud af dem.
>
> /karsten

De 80 megabit skal nok holde.

Ja <http://www.allnet.dk/produktark/all168200.htm> vil være et godt bud,
jeg tror faktisk ikke at de præsentere sig sel med en anden mac adr. så
de vil sikkert være velegnet til set top boxen.

--
Svend

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 17-10-06 21:10

"de vil sikkert være velegnet til set top boxen"

Er der nogen der tør gætte på en rækkevidde? Jeg tror da nemt der er 50m
kabel mellem de 2 stikkontakter som det vil dreje sig om.

Fra : Ukendt

Dato : 13-10-06 14:05

"Henrik Nielsen" <xng@xpost.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
> ende er mit ADSL-modem).
>
> Et det muligt? Jeg har søgt på google uden held...

Check www.blackbox.dk
De har meget, men det kan være svært at finde det korrekte produkt. Evt.
ring til dem!

mvh
///M

Fra : Niklas Petersen

Dato : 13-10-06 19:42

Henrik Nielsen wrote:
> [...]
> sender og modtager som blot erstatter et kabel, som jeg på en eller anden
> måde blot kan "plugge" i lan stikket i hver ende (den anden ende er mit

Mon ikke sådan en kan løse dit problem:

http://shorl.com/hyjerykipribru

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 16-10-06 14:39

"Mon ikke sådan en kan løse dit problem:

http://shorl.com/hyjerykipribru"

Det ser ud til at det er hvad jeg søger...