Ukendte bruger på min Router
Fra : Carsten H.

Dato : 12-10-06 20:25

Jeg har en trådløst router som ikke er beskyttet, altså åbent, nu kan jeg se
at en langt række personer i mit bolig område logger sig ind på min Internet
forbindelse, det er selvfølgelig min egen skyld, kunne bare sætte den
ordentligt op så de ikke kan få adgang, men har ikke lige fået taget mig
sammen til at få det gjord.

Men det er jo ikke lovligt og det er faktisk sådan at jeg har fundet en
netværks adgang til en af de personer der har logget sig på min router, så
jeg kan se hans delte mapper, har efterladt ham en tekst fil om hvad fanden
han laver på min forbindelse

Men nu er det sådan set også lykkes mig via et Office dokument på hans
computer at finde ejerens navn og et opslag på krak viser at han bor lige
over på den anden side, i en anden blok, faktisk godt 100 meter væk, lidt
imponere af min router synes jeg nok.

Nu kunne jeg godt tænke mig at lave lidt sjov med ham, kunne det ikke være
muligt at jeg på en eller anden måde kunne sende ham en pop op meddelelse på
hans computer????

Det kunne være skide sjovt!
Nogen der ved hvordan det kan lade sig gøre??????

Carsten

Fra : Jens

Dato : 12-10-06 20:48

Carsten H. <no@mail.thanks> wrote:

> [...]
> hans computer????
>
> Det kunne være skide sjovt!
> Nogen der ved hvordan det kan lade sig gøre??????

Jeg ved ikke, hvordan det kan gøres, og hvis jeg vidste det, ville jeg
stadig råde dig til at lade være.

Det er korrekt, at der er almindelig enighed om, at det er forbudt -
uden tilladelse - at benytte andres trådløse netforbindelse. Det
antages, at det falder ind under reglerne om brugstyveri, men mig
bekendt er der ikke faldet nogen domme endnu.

Derimod er der faldet flere domme for uberettiget at skaffe sig adgang
til andres computere og deres indhold.

Du risikerer dermed langt mere end de, der benytter dit netværk.
--

Jens F

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 12-10-06 20:56

> [...]

> forbindelse, det er selvfølgelig min egen skyld, kunne bare sætte den
> ordentligt op så de ikke kan få adgang, men har ikke lige fået taget mig

Der er ikke noget krav om at du skal gøre noget som helst så andre ikke
kan få adgang. Jeg går ud fra du ikke har et forbrugsafregnet ab, men så
er det alligevel ulovligt, det der hedder brugstyveri, straffelovens §
293.

> [...]
> jeg kan se hans delte mapper, har efterladt ham en tekst fil om hvad fanden

Se, nu er det dig der er ved at begå noget strafbart, straffelovens 27.
Kap, om Freds- og æreskrænkelser.

Har du foresten tænkt over at han måske ikke er klar over at han bruger
dit trådløse netværk?

> [...]
> hans computer????
>
> Det kunne være skide sjovt!
> Nogen der ved hvordan det kan lade sig gøre??????

Airsnare. Hvis han har Messanger aktiv under Windows. Og det kunne du
have gjort uden at lave noget ulovligt selv.

Fra : Leif

Dato : 12-10-06 21:13

Hvad med at connecte til hans printer og udskrive et billede af et par
HA-bøller, og spørge om de lige må komme forbi og hente deres udskrift

Fra : Madsen58

Dato : 12-10-06 22:48

Leif wrote:

> Hvad med at connecte til hans printer og udskrive et billede af et par
> HA-bøller, og spørge om de lige må komme forbi og hente deres
> udskrift

eller sende en faktura på et meget stort beløb for internet forbrug
--
Hilsen Madsen

Fra : Carsten H.

Dato : 12-10-06 21:53

"Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Airsnare. Hvis han har Messanger aktiv under Windows. Og det kunne du
> have gjort uden at lave noget ulovligt selv.

Ok, spændene program, kan ikkelige få lov til at sende ham en besked,
desværre, så han har nok ikke messanger.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 13-10-06 00:33

Carsten H. <no@mail.thanks> wrote:

> "Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Ok, spændene program, kan ikkelige få lov til at sende ham en besked,
> desværre, så han har nok ikke messanger.

OK. Der er andre metoder. Det afhænger af hvad udstyr du har. Der er
nogle routers (Linksys) hvor man kan gå ind i opsætningen og vælge den
fremmedes MAC adresse og smide ham af forbindelsen direkte. Hvis din
router ikke har denne mulighed kan du indskrive den fremmedes adresse i
MAC filteret under "tillag ikke". Så bliver han smidt af, men så er du
jo halvvejs ved at sikre din trådløse forbindelse alligevel.

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 12-10-06 21:14

On Thu, 2006-10-12 at 21:25 +0200, Carsten H. wrote:
> Det kunne være skide sjovt!
> Nogen der ved hvordan det kan lade sig gøre??????

Sæt din DHCP server op til at pege på en DNS server der resolver alt
til: 194.182.148.38

Eller lav en NAT regel i din firewall for http forspørgelser til at pege
på 194.182.148.38

Fra : Carsten H.

Dato : 12-10-06 22:25

"Christian E. Lysel" <sunsite.dk@spindelnet.dk> skrev i en meddelelse

>Sæt din DHCP server op til at pege på en DNS server der resolver alt
>til: 194.182.148.38

Det kan jeg ikke få lov til, lige meget hvad for en IP jeg skriver, får jeg
det her svar

ERROR: FAIL TO UPDATE DUE TO... Illegal IP Address!

Fra : O. Skjold

Dato : 13-10-06 07:00

Christian E. Lysel skrev i

<klip>

> [...]
> resolver alt
> til: 194.182.148.38
>
> Eller lav en NAT regel i din firewall for http forspørgelser

Tak for lort, synes du det er sjovt at få en masse mennesker til
at kigge på den IP?

Til andre: Hjemmesiden på den IP er fjernet af TDC i samarbejde
med politiet pga. børnepornografisk indhold.

--
Mvh.
O. Skjold (Odense)

Fra : N_B_DK

Dato : 13-10-06 08:13

O. Skjold wrote:
> [...]
> at kigge på den IP?
>
> Til andre: Hjemmesiden på den IP er fjernet af TDC i samarbejde
> med politiet pga. børnepornografisk indhold.

Du tror ikke det nærmere skyldes at vedkommende skulle få en ide om han
laver noget han / hun ikke må ?

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-10-06 10:43

O. Skjold skrev:

> Tak for lort, synes du det er sjovt at få en masse mennesker til
> at kigge på den IP?

Tanken var nok at misbrugeren skulle blive forskrækket når den
side kom op.

--
Bertel

Fra : Jes Vestervang

Dato : 12-10-06 21:42

"Carsten H." <no@mail.thanks> writes:

> Men det er jo ikke lovligt

Den tror jeg ikke på, for det er din router der annoncerer sin service
til omverdenen og når fremmede netværksenheder spørger om de må komme
på netværket er det din router, der siger ja og giver dem en
ip-adresse. Din router fortæller endda at de skal gå på nettet gennem
den.

Det svarer til at gå ud på gaden og råbe op om at man giver gratis
bajere, forære en masse væk for derefter at anklage alle de glade
modtagere for tyveri.

Hvis du ikke vil have andre på dit netværk må du kryptere det -
ordentligt, dvs. ikke WEP, men WPA(2) som minimum.

Jeg ville ikke selv have skrupler ved at låne lidt adgang gennem et
frit åbent AP, selvfølgelig ikke noget tungt i tilfælde af et
fjumrehoved der har sat det forkert op som samtidig har
forbrugsafregnet net-adgang.
--
Mvh Jes Vestervang

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-10-06 22:43

Jes Vestervang skrev:

> Den tror jeg ikke på

Det kan ellers godt betale sig, for det er rigtigt.

Straffeloven siger nemlig:

§ 263. Med bøde eller fængsel indtil 6 måneder straffes den, som
uberettiget

1) [...]

2) skaffer sig adgang til andres gemmer,

Du vil formodentlig argumentere med at det ikke er gemt, men det
er det altså. Det er lige så gemt som min lejlighed hvis jeg
lader min hoveddør stå pivåben. Det giver dig ikke ret til at
vade ind og forsyne dig i køleskabet.

Krydspostet til: <news:dk.edb.netvaerk>,<news:dk.edb.netvaerk.traadloest>

--
Bertel

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 12-10-06 22:59

> [...]
> vade ind og forsyne dig i køleskabet.
>
> Krydspostet til: <news:dk.edb.netvaerk>,<news:dk.edb.netvaerk.traadloest>

Som jeg ser det går den § begge veje; modparten må også siges at have
skaffet sig ulovlig adgang til det net (om det så bare indeholder en enkelt
pc) ved at logge sig på et fremmed net.
Man logger sig ikke på et fremmed net uden at se noget om navnet på nettet -
svarer det slet ikke til hvad du selv har sat dit AP op til har du da vist
et ansvar.
Og blot fordi indbryderen ikke har lagt noget på ejerens pc betyder det jo
ikke at han ikke har hentet nogle filer fra ejeren....

--
Jesper Hedegaard

Savage når vejret spiller
Ford Focus når vejret spilder

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-10-06 23:50

Jesper Hedegaard skrev:

> Som jeg ser det går den § begge veje; modparten må også siges at have
> skaffet sig ulovlig adgang til det net (om det så bare indeholder en enkelt
> pc) ved at logge sig på et fremmed net.

Det var det der var min pointe, men det er lige så ulovligt af
routerejeren at skaffe sig adgang til den andens pc.

> Og blot fordi indbryderen ikke har lagt noget på ejerens pc betyder det jo
> ikke at han ikke har hentet nogle filer fra ejeren....

Det er ligegyldigt. Adgang er nok uanset om man ikke foretager
sig andet end at kikke (hvilket selvfølgelig rent teknisk faktisk
også er at hente filer).

Fra : N_B_DK

Dato : 12-10-06 23:27

Bertel Lund Hansen wrote:
> Det kan ellers godt betale sig, for det er rigtigt.
>
> Straffeloven siger nemlig:
>
> § 263. Med bøde eller fængsel indtil 6 måneder straffes den, som
> uberettiget

Se problemet er bare at hvis ens eget netværks SSID er det samme som ens
nabo, så vil man nemt kunne logge sig på naboens og omvendt, så det kan
meget nemt ske ubevidst.

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-10-06 23:54

N_B_DK skrev:

> Se problemet er bare at hvis ens eget netværks SSID er det samme som ens
> nabo, så vil man nemt kunne logge sig på naboens og omvendt, så det kan
> meget nemt ske ubevidst.

Enig, og i så fald er det ikke strafbart for hensigten er en
forudsætning i den citerede paragraf.

Spørgsmålet er bare hvor meget uvidenhed man tillader. Loven
siger (andre steder) "som man vidste eller burde vide".

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 13-10-06 00:33

Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> wrote:

> Det kan ellers godt betale sig, for det er rigtigt.
>
> Straffeloven siger nemlig:
>
> § 263.

Det er brugstyveri, § 293.

Fra : claus b. p.

Dato : 12-10-06 22:09

"Carsten H." <no@mail.thanks> wrote in message
> [...]
> over på den anden side, i en anden blok, faktisk godt 100 meter væk, lidt

Du burde knytte nu, og bede til at du ikke bliver anmeldt, for det du laver
er seriøst strafbart. Få sikret din router, så har du ikke det problem. Du
ved ikke, - og kan ikke bevise, at vedkommende er klar over, at han kører på
en andens åbne trådløse net.

/Claus

Fra : Carsten H.

Dato : 12-10-06 22:21

"claus b. p." <cbp33@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> problem. Du ved ikke, - og kan ikke bevise, at vedkommende er klar over,
> at han kører på en andens åbne trådløse net.

Det vil jeg da godt nok skide på!
Og selvfølgelig ved han at han køre på min router, hans computer vælger jo
ikke bare min router med et særpræget navn, plus der har været nonstop
trafik i 7 dage så jeg kan mærke at der er en kæmpe hastigheds nedsættelse
på min forbindelse.

Tror jeg sender ham en SMS om at han skylder mig for 7 dages Internet
forbrug

Fra : N_B_DK

Dato : 12-10-06 23:30

Carsten H. wrote:
> Det vil jeg da godt nok skide på!

Det vil du muligvis, men bruges din forbindelse til noget kriminelt vil det
være dig der hænger på den.

--
MVH.
N_B_DK

Fra : N

Dato : 12-10-06 22:47

> Det kunne være skide sjovt!
> Nogen der ved hvordan det kan lade sig gøre??????

Prøv:

NET SEND * "Hvad FANDEN har du gang i!!!"

Altså, du skal starte en kommando prompt og skrive dette.

Evt. vælg start->kør og skriv CMD
Og herefter skrive ovenstående.

Håber det virker for dig

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 12-10-06 23:45

"N" <nuller@goj.net> skrev i en meddelelse

> Prøv:
>
> NET SEND * "Hvad FANDEN har du gang i!!!"
>
> Altså, du skal starte en kommando prompt og skrive dette.

> [...]
Eller hvis du kører XP: kontrolpanel -> computeradministration -> vælg
"Delte mapper" -> rullemenu "Handling" -> "Alle opgaver" -> "Send
konsolmeddelelse".
Her skriver du selvf beskeden under "Meddelelse" og trykker så på "Tilføj".
Så trykker du på "Tilføj" -> "Søg nu" og du får en liste op over brugere
tilsluttet dit net.
Vælg bare alle andre end dig selv og tryk "OK" 2 gange - så ser de det !

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 12-10-06 23:49

"Jesper Hedegaard" <virker@ikke.uk> skrev i en meddelelse

> [...]
> tilsluttet dit net.
> Vælg bare alle andre end dig selv og tryk "OK" 2 gange - så ser de det !

Og forresten; nu du har Computeradministration åben så udvid lige "Delte
mapper". Under "Sessioner" kan du se hvem der er inde på din pc - under
"Åbne filer" kan du se hvad de roder i lige nu på din pc.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 14-10-06 11:51

Jesper Hedegaard wrote:

> Og forresten; nu du har Computeradministration åben så udvid lige
> "Delte mapper". Under "Sessioner" kan du se hvem der er inde på din
> pc - under "Åbne filer" kan du se hvad de roder i lige nu på din pc.

Og husk at tage et screensshot ...

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Carsten H.

Dato : 14-10-06 13:57

> [...]
> tilsluttet dit net.
> Vælg bare alle andre end dig selv og tryk "OK" 2 gange - så ser de det !

Ser på det, mange tak!

Carsten

Fra : Carsten H.

Dato : 14-10-06 13:57

> [...]
>
> Prøv:
>
> NET SEND * "Hvad FANDEN har du gang i!!!"
>
> Altså, du skal starte en kommando prompt og skrive dette.

Det skal jeg helt klart prøve næste gang!

Tak!

Fra : Jes Vestervang

Dato : 12-10-06 23:47

"Carsten H." <no@mail.thanks> writes:

> Og selvfølgelig ved han at han køre på min router, hans computer
> vælger jo ikke bare min router med et særpræget navn,

Min tager selv det første og bedste AP der er adgang til, så jo.
--
Mvh Jes Vestervang

Fra : Jes Vestervang

Dato : 13-10-06 00:00

Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> writes:

> [...]
>
> 1) [...]
>
> 2) skaffer sig adgang til andres gemmer,
>
> Du vil formodentlig argumentere med at det ikke er gemt

Netop.

> , men det er det altså.

Vil du ikke lige uddybe hvordan et ukrypteret netværk med et
accesspoint, der råber løst til omverdenen om at "her er
internetadgang til alle" er gemt? Der er intet der fortæller personen
i den anden ende at vedkommende ikke er velkommen.

Hvis jeg sidder i min lejlighed og min pc selv benytter sig af et
tilbud om internetadgang, der ryger ind gennem vinduet (hvilket den
gør, hvis det er det eneste tilgængelige), hvad gør jeg så forkert? At
AP'ets std.-opsætning er gavmild og forærer internetadgang til alle og
enhver gør det da ikke til en forbrydelse at benytte sig af det. Det
må være folks eget ansvar at konfigurere deres router så omverdenen
kun tilbydes det ejeren ønsker.

Det er selvfølgelig lidt meget at forvente af Fru Jensen, men så må
hun altså betale en for at sætte det op -- ligesom hun betaler
klaverstemmeren for at stemme hendes klaver. At producenterne dummer
sig sådan med deres std.-opsætninger er nok næsten det værste :-/

> Det er lige så gemt som min lejlighed hvis jeg lader min hoveddør
> stå pivåben. Det giver dig ikke ret til at vade ind og forsyne dig i
> køleskabet.

Havde der været tale om et dårligt krypteret netværk som jeg havde
skaffet mig adgang til, så godtog jeg argumentationen. Det andet er
simpelthen for langt ude i min verden.

> Krydspostet til:

Ditto.
--
Mvh Jes Vestervang

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-10-06 00:16

Jes Vestervang skrev:

> Vil du ikke lige uddybe hvordan et ukrypteret netværk med et
> accesspoint, der råber løst til omverdenen om at "her er
> internetadgang til alle" er gemt?

Nej. Aftaleloven handler ikke om to apparater der snakker sammen.
Kun mennesker kan indgå aftaler. Det ændrer intet på det ulovlige
forhold at du synes at en router råber.

En indbrudstyv synes utvivlsomt at mine kontanter på mit
skrivebord råber på at blive afhentet hvis døren står åben.

> Der er intet der fortæller personen
> i den anden ende at vedkommende ikke er velkommen.

Øh ... der er intet der fortæller vedkommende at han har lov at
benytte andres net - eller bil eller cykel uanset hvor nemt det
er.

> Hvis jeg sidder i min lejlighed og min pc selv benytter sig af et
> tilbud om internetadgang, der ryger ind gennem vinduet (hvilket den
> gør, hvis det er det eneste tilgængelige), hvad gør jeg så forkert?

Jeg tror ikke at jeg kan overbevise dig. Spørg evt. en advokat.
Det behøver ikke koste penge.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 13-10-06 00:05

Jes Vestervang <jes.vestervang@gmail.com> writes:

> [...]
> internetadgang til alle" er gemt? Der er intet der fortæller
> personen i den anden ende at vedkommende ikke er velkommen.

Bare lige for at præcisere, så taler jeg ikke om at skaffe adgang til
folks computere, men om at benytte et AP til internetadgang. Ved at
rode i filer på folks computere har man næppe ærlige intentioner, og
så tror jeg på at man kan få problemer i retten. Noget andet er så at
folk burde lære ikke at være så sjuskede med at dele ting på et vidt
åbent netværk. Ser på på den tekniske side er det folk selv der har
sat deres pc til at aflevere deres data til alle forbipasserende.
--
Mvh Jes Vestervang

Fra : Jes Vestervang

Dato : 13-10-06 10:12

> [...]

> Nej. Aftaleloven handler ikke om to apparater der snakker sammen.
> Kun mennesker kan indgå aftaler. Det ændrer intet på det ulovlige

Jeg finder det ret skræmmende hvis du har ret, for i disse tider hvor
offentligt tilgængelige hot-spots begynder at blive udbredte
(f.eks. alle statoil-stationer) er det blevet almindeligt at åbne APs
betyder at man er velkommen til at benytte netværket. Det bliver i
øvrigt også mere almindeligt at private deler deres forbindelse med
vilje.

> [...]
>
> Øh ... der er intet der fortæller vedkommende at han har lov at
> benytte andres net - eller bil eller cykel uanset hvor nemt det er.

Jo, netop det at vedkommendes router er konfigureret til at tilbyde(!)
alle adgang.

> Jeg tror ikke at jeg kan overbevise dig.

Det er ihvertfald ikke lykkedes Jeg tror jeg vil prøve at høre
lidt flere meninger om det i dk.jura.

> Spørg evt. en advokat. Det behøver ikke koste penge.

Det var også en mulighed. Jeg har bare en fornemmelse af at det kræver
en forståelse af teknikken, for at kunne se at det er AP-indehaveren,
der har valgt at dele sit netværk med alle. På de fleste routere er
der jo ligefrem en brugerflade, hvor man kan krydse af hvilke enheder
man vil tillade på sit netværk.
--
Mvh Jes Vestervang

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-10-06 10:46

Jes Vestervang skrev:

> (f.eks. alle statoil-stationer) er det blevet almindeligt at åbne APs
> betyder at man er velkommen til at benytte netværket.

Nej, der tager du fejl. Et åbent netværk betyder *aldrig* at man
må benytte det. Det skal man have specielt tilladelse til.

Tilladelsen kan sagtens være en generel en, som hvis et firma
f.eks. på en hjemmeside skriver at der er hotspots i alle deres
butikker som alle gerne må benytte.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 13-10-06 10:42

"Per H. Nielsen" <phn@dkscan.dkx> writes:

> Det er meget almindeligt, at trådløse routere som standard er sat op
> sådan. Hvis ejeren derfor intet foretager sig, så står routeren åben
> - ofte uden hans vidende.

Jeg håber godt nok ikke at routeres sjuskede std.-konfiguration gør at
man ikke længere kan bruge de hot-spots, der findes rundt omkring :-/

> Du kan derfor ikke ud fra dette udlede, at det er ejerens hensigt at
> dele sin forbindelse.

*suk*

> Læs dog først de gamle tråde omkring emnet i juragruppen. Emnet har
> været "gennemtæsket" tidligere.

Pokkers, jeg havde tænkt mig det, men fik kun set de sidste par
tusinde indlæg igennem og glemte google igen. Jeg skynder mig lige at
google lidt :-/
--
Mvh Jes Vestervang

Fra : Jes Vestervang

Dato : 13-10-06 10:51

> Pokkers, jeg havde tænkt mig det, men fik kun set de sidste par
> tusinde indlæg igennem og glemte google igen. Jeg skynder mig lige at
> google lidt :-/

Så skulle indlægget være annulleret...
--
Mvh Jes Vestervang

Fra : Jes Vestervang

Dato : 13-10-06 10:59

Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> writes:

> Nej, der tager du fejl. Et åbent netværk betyder *aldrig* at man må
> benytte det. Det skal man have specielt tilladelse til.

Kan du ikke henvise til et eller andet der underbygger din påstand?
Har man kendskab til teknikken er det nemlig klart og tydeligt at
indehaveren sender signaler til omverdenen om at de netop er
velkomne. Routeren fortæller netop alle enheder i nærheden at de _er_
velkomne, og giver dem endda deres egen adresse på nettet og fortæller
hvordan de kommer på nettet gennem routeren.

> Tilladelsen kan sagtens være en generel en, som hvis et firma
> f.eks. på en hjemmeside skriver at der er hotspots i alle deres
> butikker som alle gerne må benytte.

Om tilladelsen fremgår af en hjemmeside eller af at routeren aktivt
giver tilladelse burde da at være det samme.

....hvis bare de uduelige router-producenter ikke havde indstillet
std.-konfigurationen til at give adgang til alle Myndighederne
burde næsten træde ind. Måske et lille opråb om at åbne netværk gør
det umuligt at spore terrorister vil vække dem på borgen
--
Mvh Jes Vestervang

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-10-06 11:05

Jes Vestervang skrev:

> Kan du ikke henvise til et eller andet der underbygger din påstand?

Det er dig der skal bevise at man frit kan bruge andres ejendom
uden at spørge om lov.

Du vil få en del jurister til at spærre øjnene op hvis det
lykkes.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 13-10-06 11:19

Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> writes:

> Det er dig der skal bevise at man frit kan bruge andres ejendom uden
> at spørge om lov.

Det var ikke et bevis jeg ville have, blot lidt læsestof, som du
sikkert ville have let ved at henvise til når du er så sikker i din
sag. Jeg har ikke selv haft held med at finde noget der antyder at det
er ulovligt at bruge et trådløst netværk hvor man bliver budt
velkommen af en router.

Mht. at spørge om lov, så gives der netop tilladelse til at benytte
netværket, ejeren har bare programmeret proceduren ind i routerens
indstillinger for at slippe for nogle ret ensformige samtaler med de
forbipasserende.

Jeg har lidt på fornemmelsen at vi ikke kommer videre her, så jeg
stopper her og læser lidt i de tidligere diskussioner der har været.
--
Mvh Jes Vestervang

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 14-10-06 17:01

Jes Vestervang <jes.vestervang@gmail.com> wrote:

> [...]
> sag. Jeg har ikke selv haft held med at finde noget der antyder at det
> er ulovligt at bruge et trådløst netværk hvor man bliver budt

Jesper Vangkilde i Politiken, Lørdagsliv fra den 22 juli, side 6 og den
29. juli 2006, side 2. Find dem evt på dit bibliotek. Udtalelser i
artiklerne fra bl.a Preben Andersen fra CERT og Hans Henrik Jensen fra
Nitec.

Politiet: Ulovligt at låne andres trådløse netværk.

Er det en alm flatrate forbindelse falder det ind under straffelovens §
293 om brugstyveri. Er forbindelsen en forbrugsafregnetforbindelse er
det § 276 om tyveri..

Det gælder selvfølgelig ikke når man kortvarigt kommer til at forbinde.
Men uvidenhed er ingen undskyldning.

Et andet forhold er, at der aldrig er faldet dom om tyveri af trådløs
netværk i Danmark. Det er der derimod i England og USA, typisk bøder.

Fra : N_B_DK

Dato : 14-10-06 18:55

Axel Hammerschmidt wrote:
> Det gælder selvfølgelig ikke når man kortvarigt kommer til at
> forbinde. Men uvidenhed er ingen undskyldning.

Det er egenligt underligt, man beskytter forbrugerne, ved at sige de er uden
skyld i deres netværk benyttes, hvis det er åbent, men benytter en person en
andens netværk (uvidende) så er det ingen undskyldning, for mig at se er der
INGEN forskel på om det er den ene eller anden vej (man bør som forbruger
sætte sig bare lidt ind i det udstyr man benytter, og derved ikke bruge en
søgt undskyldning om at jeg vidste det jo ikke...)

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-10-06 21:19

N_B_DK skrev:

> Det er egenligt underligt, man beskytter forbrugerne, ved at sige de er uden
> skyld i deres netværk benyttes, hvis det er åbent, men benytter en person en
> andens netværk (uvidende) så er det ingen undskyldning

Det kommer an på hvad du mener. Der er forskel på om man er i god
tro eller ej, men man har aldrig *ret* til at bruge den andens
udstyr uden tilladelse.

> for mig at se er der INGEN forskel på om det er den ene eller
> anden vej

Den ene benytter sit eget udstyr. Den anden benytter en andens
udstyr. Hvor svært kan det være?

Fra : N_B_DK

Dato : 14-10-06 23:02

Bertel Lund Hansen wrote:
> Den ene benytter sit eget udstyr. Den anden benytter en andens
> udstyr. Hvor svært kan det være?

Ok, nu skal jeg skære det ud i pap for dig....

Nabo 1 har en linksys router

Nabo 2 har en linksys router

Nabo 1 benytter sin egen router.

Nabo 2 benytter (ubevidst) nabo 1´s router.

Nabo 2 overtræder derved loven.

Nabo 1 og 2 burde begge have sikret deres routere

Hvordan vil du kunne vide om du bruger nabo 1 eller 2´s router ? (udover det
er en anden IP adresse, kan du ikke se det på nogen måde, og tvivler på at
alle ved hvad en IP adresse er)

Ja vi er en del i disse grupper der ved det, men ikke alle har den samme
viden om det som vi har, men det lader til du glemmer det faktum.

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-10-06 00:00

N_B_DK skrev:

> Hvordan vil du kunne vide om du bruger nabo 1 eller 2´s router ?

Praktiske problemr ændrer ikke noget på hvad der er tilladt og
hvad der ikke er. De influerer kun på vurderingen (og evt. straf)
i den konkrete situation.

Fra : skjold@gmail.com

Dato : 13-10-06 13:15

N_B_DK skrev:

> Du tror ikke det nærmere skyldes at vedkommende skulle få en ide om han
> laver noget han / hun ikke må ?

Givetvis men der er masser af andre sider der kunne sende sådan et
signal.

Jeg har ikke set den oprindelige side og kan derfor kan gætte men
kunne det tænkes, at en evt. efterforsker er interesseret i at se hvem
der hitter sådan en side? Der er så også min IP nu og måske sammen
med mange andre herfra, der nok heller ikke er særlig interessante i
efterforskningsøjemed.

Jeg er udmærket klar over, at et hit i sig selv ikke kan bruges til
ret meget og nogle vil sikkert også påstå, at det bare er mig der er
sart men jeg synes ikke, at en side med evt. børnepornografi bør
anvendes til en (imo dårlig) spøg der tilmed bræges ud offentligt.

--
Mvh.
O. Skjold (Odense)

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 13-10-06 13:47

On Fri, 2006-10-13 at 11:12 +0200, Jes Vestervang wrote:
> [...]
> (f.eks. alle statoil-stationer) er det blevet almindeligt at åbne APs
> betyder at man er velkommen til at benytte netværket. Det bliver i

Hvordan ser du forskel på mit hotspot og statoils (som jeg mener man
skal betale for?)

> øvrigt også mere almindeligt at private deler deres forbindelse med
> vilje.

Jeg tror det er vigtigt du glemmer teknikken, som mit ovenstående også
er et eksempel på.

Fra : Brian K

Dato : 16-10-06 01:53

"Carsten H." <no@mail.thanks> skrev i en meddelelse
> [...]
> den ordentligt op så de ikke kan få adgang, men har ikke lige fået taget

Hej

Det tager under 2 minutter at aktivere WEP beskyttelse, så er du i det
mindste beskyttet fra almindelige brugere.

mvh
brian

Fra : Carsten H.

Dato : 16-10-06 07:39

"Brian K" <spam@noway.dk> skrev i en meddelelse
> "Carsten H." <no@mail.thanks> skrev i en meddelelse
>>

> Hej
>
> Det tager under 2 minutter at aktivere WEP beskyttelse, så er du i det
> mindste beskyttet fra almindelige brugere.

Har også sat det op nu.

Synes bare det kunne være sjovt lige at sende de folk der "sjæler" lidt af
ens båndbrede, fik en lille hilsen fra en på deres computer, så de ved at
man har opdaget at de er der
Specielt når jeg lige frem har fundet frem til hvem det er med navn og
adresse, så jeg gad nok lige se deres ansigter når jeg lige skriver en
hilsen til dem med navn og det hele

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-10-06 08:26

"Carsten H." <no@mail.thanks> writes:

> Specielt når jeg lige frem har fundet frem til hvem det er med navn og
> adresse, så jeg gad nok lige se deres ansigter når jeg lige skriver en
> hilsen til dem med navn og det hele

Gå dog hen og sig goddag.c

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : ..::JMJ::..

Dato : 16-10-06 07:46

"Carsten H." <no@mail.thanks> skrev i en meddelelse
SNIP

> [...]
> på hans computer????
>
> Det kunne være skide sjovt!
> Nogen der ved hvordan det kan lade sig gøre??????

Jeg forstår nok ikke helt din form for humor..!
Hvorfor i alverden får du ikke fingeren ud, og sikrer dit net?
Det der med at snage i andres dokumenter lyder noget klamt, set fra min ende
af verden.
At du ikke kan/vil sætte dit net ordentligt op, berettiger ikke til at du
selv roder rundt i andres private dokumenter.

...::JMJ::..

Fra : Carsten H.

Dato : 16-10-06 13:03

"..::JMJ::.." <kalif1@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> At du ikke kan/vil sætte dit net ordentligt op, berettiger ikke til at du
> selv roder rundt i andres private dokumenter.

Hvis jeg ikke låser min dør til mit hjem og folk begynder at sætte kasser
med deres ting ind i mit hjem, så må de også forvente at jeg kigger i
kasserne, dels for at se hvad det er og for at finde ud af hvem det til
høre.
Det er det samme med at stjæle båndbrede fra andre, respektere de ikke at
min Internet forbindelse er privat, så skal de heller ikke forvente at jeg
respektere at deres indhold er privat, det er jo ikke mig der logger sig ind
på deres netværk vel!

En anden ting er at jeg havet i lørdags 2 forskellige der logget sig på min
router, de begge havet delte mapper på deres PC og for at lave lidt kispus
med dem, så markeret jeg den enes filer (Musik og video) og flyttet den over
på den andens åbne mapper, så kunne de jo lige prøve at se hvordan deres
maskiner kommer til at stå og arbejde, der gik så ikke længe før den ene
logget af igen

Fra : N_B_DK

Dato : 16-10-06 13:24

Carsten H. wrote:
> [...]
> prøve at se hvordan deres maskiner kommer til at stå og arbejde, der
> gik så ikke længe før den ene logget af igen

Ovenstående er mindst ligeså ulovligt som det de gør, men det er du jo
ligeglad med

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Carsten H.

Dato : 16-10-06 14:38

> Ovenstående er mindst ligeså ulovligt som det de gør, men det er du jo
> ligeglad med

Ja jeg er!
Jeg køre også 140 - 160 km/t på motorvejen!

Carsten

Fra : Eskimo

Dato : 26-10-06 23:32

Carsten H. wrote:
> "N_B_DK" <N_B_DKSPAM@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Så, lille fjols!

CC Abuse har vist løst dit problem nu :)

Nå nej, du kan jo ikke læse det nu.... :)

Fra : Carsten H \(4800\)

Dato : 27-10-06 06:19

"Eskimo" <eskimo@igloo.net> skrev i en meddelelse

> Så, lille fjols!
>
> CC Abuse har vist løst dit problem nu :)
>
> Nå nej, du kan jo ikke læse det nu.... :)

Hvad kan jeg ikke læse?

Selv Fjols!

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 16-10-06 14:21

> Hvis jeg ikke låser min dør til mit hjem og folk begynder at sætte kasser
> med deres ting ind i mit hjem, så må de også forvente at jeg kigger i

Din analogi holder ikke.

Hvis du ikke låser din dør og giver alle og enhver en nøgle og beder
dem om at bruge huset som om det er dit eget, så må man regne med at
få gæster.

Thomas

Fra : Carsten H.

Dato : 16-10-06 14:39

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> skrev i en meddelelse

> Din analogi holder ikke.
>
> Hvis du ikke låser din dør og giver alle og enhver en nøgle og beder
> dem om at bruge huset som om det er dit eget, så må man regne med at
> få gæster.

Har jeg sagt det?
Så tror jeg vist nok at min analogi holder!!!

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 16-10-06 14:49

Carsten H. <no@mail.thanks> skrev 2006-10-16:

> "Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> skrev i en meddelelse

> Har jeg sagt det?

Din router står og deler SSIDs ud til et ubeskyttet netværk og siger
"brug mig som adgang til nettet".

Personligt ville jeg ikke være bekymret for hr og fru hansen der ikke
aner hvad de laver, men i og med at du gør som du gør er det muligt at
sniffe al din trådløse trafik herunder dine netbank sessions.

Thomas

Fra : Carsten H.

Dato : 16-10-06 14:58

> [...]
> aner hvad de laver, men i og med at du gør som du gør er det muligt at
> sniffe al din trådløse trafik herunder dine netbank sessions.

Det er jeg klar over og personerne der logger på min router bruger også mit
Internet, i sådan en forstand at min 2048/512 er meget langsom, så de kan
ikke være uvidne om at der er logget på en fremmed mands router.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 16-10-06 17:13

> Det er jeg klar over og personerne der logger på min router bruger også mit
> Internet, i sådan en forstand at min 2048/512 er meget langsom, så de kan
> ikke være uvidne om at der er logget på en fremmed mands router.

Hvis du mener han gør det med vilje, så krypter forbindelsen, eller gå
over og snak med ham.

Thomas

Fra : Carsten H.

Dato : 16-10-06 21:50

> Hvis du mener han gør det med vilje, så krypter forbindelsen, eller gå
> over og snak med ham.

Klart han gøre det med vilje, hans PC har stået i døgndrift i en hel uge og
suget fra min Internet Forbindelse.
Jeg fandt en DVD liste på hans PC med flere hundred film og nogen var
biograf aktuelle, så han har hentet film ned og det har jeg bla. kunne mærke
på min forbindelse.
Jeg har lukket af for ham og krypteret min forbindelse.

Jeg går måske over og snakker med ham, men det bliver nok for at sælge ham
en Internet forbindelse, da det er en del af mit erhverv

Fra : Christen Fihl

Dato : 17-10-06 19:09

Prøv at sende besked med
C:\> net send HansComputernavn Hvad har du gang i

Og Computernavn kan vel fås med "tracert Hans-IP-Adresse"

"net send" er i WindowsXP. Og som shareware som "netsend".

Dette kan frembringe en dialogboks på modtageres skærm, hvis ikke
spærret for dette

Christen