Regioner og postnumre
Fra : Jørn Andersen

Dato : 12-10-06 17:30

Hej,

Er der nogen, der kender til en oversigt over sammenhængen mellem de
nye regioner og postnumre?

Excel, Access, komma-separeret el.lign. format foretrækkes, men ellers
hvad I kan pege på.

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Martin

Dato : 13-10-06 08:20

Jørn Andersen wrote:
> Hej,
>
> Er der nogen, der kender til en oversigt over sammenhængen mellem de
> nye regioner og postnumre?

Hvad sker der med Postnumre ifbm. kommunalreformen?
Kommunalreformen vil ikke medføre, at der kommer nye postnumre.

Postnummersystemet er basalt Post Danmarks eget system, som skal
tilgodese behov i relation til postbehandling og distribution, og det
har ingen sammenhæng med landets administrative opdeling i kommuner og
amter m.v.
<http://www.postdanmark.dk/cms/da-dk/faq/faq-category2183.htm#3908>

Fra : torben

Dato : 13-10-06 19:02

Martin wrote:

> [...]
> tilgodese behov i relation til postbehandling og distribution, og det
> har ingen sammenhæng med landets administrative opdeling i kommuner og

Det er sikkert rigtigt. Men personligt vil jeg gætte på, at der er meget
få postnumre, hvor postnummeret "rækker" ind i 2 kommuner i dag (det kan
muligvis forekomme i København/frederiksberg).

Det burde være relativt simpelt for Post Danmark at lave en
krydstabulering mellem kommunenummer og postnummer, som kunne stille
gratis til rådighed.

Torben

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 13-10-06 20:49

On Fri, 13 Oct 2006 20:02:06 +0200, torben <torben@frojonck.dk> wrote:

>Det er sikkert rigtigt. Men personligt vil jeg gætte på, at der er meget
>få postnumre, hvor postnummeret "rækker" ind i 2 kommuner i dag (det kan
>muligvis forekomme i København/frederiksberg).

Jeg tror nu det er modsat - at mange postnumre rækker i to kommuner.
Jeg kan da frit nævne 9800 hjørring, som er mit, selv om jeg bor i
løkken-vrå kommune. Og sjovt nok dækker 9760 Vrå også ind i Hjørring
kommune.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Nu endelig med drivhus.

Fra : Jørn Andersen

Dato : 13-10-06 21:59

> [...]

>få postnumre, hvor postnummeret "rækker" ind i 2 kommuner i dag (det kan
>muligvis forekomme i København/frederiksberg).

Det er nu en del tilfælde af. Men der må være ret få, hvor de lapper
over mellem regioner.

>Det burde være relativt simpelt for Post Danmark at lave en
>krydstabulering mellem kommunenummer og postnummer, som kunne stille
>gratis til rådighed.

Ifølge en tidligere post fra 17.11.2002 ligger der en sådan på:
<url: http://www.dicar.dk/data/PSTKOM02P.xls>
- og den lå der stadig for et par dage siden.

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jørn Andersen

Dato : 13-10-06 22:34

On Fri, 13 Oct 2006 22:58:46 +0200, Jørn Andersen <jorn@jorna.dk>
wrote:

[kommuner og postnummer]

>Ifølge en tidligere post fra 17.11.2002 ligger der en sådan på:
><url: http://www.dicar.dk/data/PSTKOM02P.xls>
>- og den lå der stadig for et par dage siden.

Det er selvfølgelig iflg. den gamle kommuneopdeling.

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jørn Andersen

Dato : 13-10-06 21:55

On Fri, 13 Oct 2006 09:20:17 +0200, Martin <maa@scandesigns.dk> wrote:

> [...]
>tilgodese behov i relation til postbehandling og distribution, og det
>har ingen sammenhæng med landets administrative opdeling i kommuner og

Det er rigtigt, at der ikke er nogen direkte sammenhæng, men de dækker
dog tilsammen det samme geografiske område, så derfor kan man også
beskrive denne sammenhæng i mange-til-mange relaterede tabeller.

Jeg ved de findes til kommuner, så spørgsmålet gik kun på, om der var
lavet en tilsvarende til regionerne. Der er jo kun 5 regioner, så det
må kunne beskrives ret nekelt med hvilke postnr.-intervaller, der
dækker de enkelte regioner, evt. suppleret med en liste over hvor der
er "overlap".

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Martin

Dato : 14-10-06 11:53

Jørn Andersen wrote:

> [...]
> må kunne beskrives ret nekelt med hvilke postnr.-intervaller, der
> dækker de enkelte regioner, evt. suppleret med en liste over hvor der

<offtopic>
Er der kun 5 regioner?
Bliver jylland så slået sammen i en stor region?
Fyn, Sjælland, København, Bornholm og Jylland?
Nej, det er ikke fordi at jeg er så meget inde i regionerne :)
</offtopic>

Fra : Jørn Andersen

Dato : 14-10-06 13:14

On Sat, 14 Oct 2006 12:53:25 +0200, Martin <news@natten-i.dk> wrote:

><offtopic>
>Er der kun 5 regioner?
>Bliver jylland så slået sammen i en stor region?
>Fyn, Sjælland, København, Bornholm og Jylland?

Nej, det er:
Nordjylland
Midtjylland
Syddanmark (Sydjylland + Fyn)
Sjælland
Hovedstaden (Kbh. + Nordsjælland + Bornholm)

>Nej, det er ikke fordi at jeg er så meget inde i regionerne :)
Heller ikke mig - men kig evt.:
<url: http://www.regioner.dk/>

></offtopic>

Mvh. Jørn