Hjælp til Fejlfinding
Fra : Filip

Dato : 12-10-06 15:48

Min bambus computer er i stykker. Der kommer ikke signal til skærmen. Jeg
har prøvet at skifte strømforsyningen, graffikkortet, skærmen, men lige lidt
hjalp det. Jeg spekulerer nu på hvad der er mest sandsynligt om det er hele
bundkortet der er stået af, eller bare CPU´en (den var vist en lille smule
tunet, men ikke mere end at den har kunne holde til det i 4 år nu). Vil der
blive vist noget på skærmen, hvis CPUén er i stykker???

Filip

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 12-10-06 16:17

"Filip" <filipravm@SLETMIGgmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> lille smule tunet, men ikke mere end at den har kunne holde til det i 4 år
> nu). Vil der blive vist noget på skærmen, hvis CPUén er i stykker???

Der er vist lige stor sandsynlighed for begge dele. Men du har vel tunet
den i bios og er problemet opstået umiddelbart efter? Så kan du det være, at
du har fået skruet for meget op for gashåndtaget. Det skulle du så kunne
skrue ned for igen ved at nulstille bios. Det gøres typisk med en jumper på
bundkortet. Se i manualen.
Ellers kan man fjerne batteriet fra bundkortet i nogle timer, så skulle den
også gerne blive nulstillet.
Hvis den stadig er død bagefter er der nok kun at prøve sig frem med cpu og
mb.

Kurt

Fra : kk

Dato : 12-10-06 16:36

> [...]
> den også gerne blive nulstillet.
> Hvis den stadig er død bagefter er der nok kun at prøve sig frem med cpu

Prøv at tage grafikkortet ud og boot computeren. Den skulle gerne give
signal for manglende grafikkort.
(Som oftest tre lange beeps, men det kan variere.) Er der intet signal, vil
det være sandsynligt at CPU er gået.
Har du en at bytte med, så prøv det.
mvh
kk

Fra : Filip

Dato : 12-10-06 18:56

> [...]
> (Som oftest tre lange beeps, men det kan variere.) Er der intet signal,
> vil det være sandsynligt at CPU er gået.

Ingen bip Men tak for rådgivning. Så må jeg jo ud og se om jeg kan finde
en cpu og prøve den af. Jeg var ved at undersøge Socket A processorer koster
og det er omkring 400.-, men kan man finde sådan en brugt tror du?

Filip

Fra : kk

Dato : 12-10-06 21:20

> [...]
> finde en cpu og prøve den af. Jeg var ved at undersøge Socket A
> processorer koster og det er omkring 400.-, men kan man finde sådan en

Socket A?
Jeg husker ret dårligt, men hvis det er AMD, så har jeg et par stykker
liggende, som jeg ikke skal bruge mere.
Athlon hedder den vist.
mvh
kk

Fra : Filip

Dato : 12-10-06 22:20

> Socket A?
> Jeg husker ret dårligt, men hvis det er AMD, så har jeg et par stykker
> [...]

Ja lige præcis. Den jeg har var en XP1800+ AMD processor. Hvilke slags
ligger du inde med og til hvilken pris?

Filip

Fra : kk

Dato : 13-10-06 09:47

> Ja lige præcis. Den jeg har var en XP1800+ AMD processor. Hvilke slags
> ligger du inde med og til hvilken pris?
>
> Filip

Jeg tror at det er en 1600+, men det er lidt svært at tyde teksten på
CPU'en.
Jeg foreslår at du kontakter mig direkte, så finder vi sagtens ud af det,
hvis du altså fortsat er interesseret.
mvh
kk

Fra : Filip

Dato : 13-10-06 10:20

> [...]
> CPU'en.
> Jeg foreslår at du kontakter mig direkte, så finder vi sagtens ud af det,

Har sendt en mail...