gpg kmail Mandrivia
Fra : carsten

Dato : 12-10-06 12:32

Hej NG
jeg er lige ved at kikke lidt på kryptering at e-mails
og kan ikke rigtigt få det til at virke.
Sidst jeg prøvede det har med Mandrake 9.0 eller 10.0
og der var gpg integreret i i Kmail og der var der ingen problemer,
med under Mandrivia 2006 & 2007 har man pillet lidt ved sagen,
gpg er stadig med men den er ikke helt integreret i Kmail der imod
er der kommet en anden kleoperatra som kræver at man får certifikatet ude i
byen, hvad jeg har lidt svært ved at have tillid til, da jeg jo derved ikke
længere, er den eneste der har master keyen.
det er stadig muligt at underskrive med en gpg genereret underskrift
men der er ikke muligt at kryptere mailen med gpg.

/Carsten

Fra : Dennis Hansen

Dato : 12-10-06 14:14

carsten skrev Den. 12-10-2006 13:32:
> [...]
> byen, hvad jeg har lidt svært ved at have tillid til, da jeg jo derved ikke
> længere, er den eneste der har master keyen.

Jeg tror du blander tingene lidt sammen.
"kleoperatra" (hvor har du det navn fra?) er nok den del der hører til
s/mime aka digital signatur
der udstedes bl.a af TDC herhjemme, der er vist to løsninger, den ene
hvor de kan gendanne din master key, den anden - flex løsningen har du
kun selv master.

Det har som sådan ikke noget med alm. gpg (opengpg) kryptering i
kmail, det kan du sagtens gøre som hidtil.
Prøv at finde en howto for din dist og følg den, jeg har selv lige
prøvet på en live mandriva 2007 og her virker det fint,
med inline kryptering/underskrift.

Dennis Hansen

Fra : carsten

Dato : 12-10-06 15:46

Det virker godt nok
der var bare sket et par rettelse som forvirrede mig en del.
Jeg mener at tilbage i Mandrake 9.0 fik man mulighed for at vælge til hvem
man ville kryptere til når man trykkede på hænge låsen, hvor imod i dag er
det et spørgsmål om man vil kryptere til sigselv eller ikke

/Carsten