Ild uden røg
Fra : PP

Dato : 11-10-06 20:28

Mål
---
Udendørs apparat til opvarmning af vand uden udvikling af (nævneværdig) røg
og lugt.

Apparat
-------
En tønde, hvor der i bunden stille og roligt blæses luft ind.

Lidt over bunden af tønden er der et net, som brænde placeres på.

Over brændet er der en spiral af aluminium, som vand passerer igennem og
bliver varmet op og ført igennem en radiator for derefter at løbe igennem
spiralen igen. Der er overtryksventil på dette kredsløb.

Min tanke er, at trække et rør fra toppen af tønden og lade det ende i
bunden af en anden tønde, som er fyldt med vand. Når boblerne rammer
overfladen gætter jeg på at al røg og lugt er optaget af vandet.

Spørgsmål
---------
- Er mine antagelser rigtige?
- Mættes vandet med tiden?
- Er der bedre metoder til at opnå mit mål?

PP

Fra : John Larsson

Dato : 11-10-06 22:38

"PP" <pp@pp.pp> writes:
> - Er mine antagelser rigtige?

Nogenlunde

> - Mættes vandet med tiden?

Ja

> - Er der bedre metoder til at opnå mit mål?

Ja, du bør sikre dig at boblerne i "scrubberen" (det kalder man den slags
røgfiltre!) bliver så små som muligt. et kan evt. gøres ved at lede
røgrøret ind i et sandfilter i bunden af tanken. Du skal så regne med at
sandet skal udskiftes nu og da. Vandet kan du evt. rense løbende ved at
lade det passere et separat filter, som selvfølgelig også skal skiftes med
mellemrum.

Der findes andre typer røgfiltre, fx elektrofltre, men det er nok lidt
"overkill" rent omkostningsmæssigt!

John

Fra : PP

Dato : 12-10-06 00:00

"John Larsson" <john_larsson@net.dialog.dk> wrote in message

> [...]
> røgfiltre!) bliver så små som muligt. et kan evt. gøres ved at lede
> røgrøret ind i et sandfilter i bunden af tanken.

Fedt. God ide.

> Der findes andre typer røgfiltre, fx elektrofltre, men det er nok lidt
> "overkill" rent omkostningsmæssigt!

Ja, det er blot et hobbyprojekt jeg synes er sjovt og som derfor skal
finansieres så billigt som muligt.

Men tak for svaret. Det var afgjort nyttigt.

PP

Fra : Bo Warming

Dato : 12-10-06 00:40

"PP" <pp@pp.pp> wrote in message
> [...]
> - Er mine antagelser rigtige?
> - Mættes vandet med tiden?
> - Er der bedre metoder til at opnå mit mål?

At få al synlig røg og al mærkbar lugt absorberet i tårn af væske
kræver stor overflade og effektiv opblanding