1Mb+ P-t-P over 4 km uden LOS - hvordan?
Fra : Jes Vestervang

Dato : 11-10-06 20:28

Hej,

Nu hvor Sonofon netop har lukket for FWA står mine forældre uden andre
umiddelbare muligheder end dial-up, så jeg leder efter et alternativ
for dem. Min bror har en adsl-forbindelse 4 km derfra (uden LOS) og
det ville jo være optimalt hvis den kunne udnyttes uden at det blev
alt for dyrt. Midtvest Bredbånd skulle gerne tilbyde en
fiber-forbindelse om et halvt til et helt år, så anskaffelsesprisen er
ret relevant - altså helst under 5000 (i alt eller for et halvt års
brug).

De løsninger jeg har set kræver alle at man betaler et mere eller
mindre enormt beløb til et firma, der så sætter det op. Jeg år ud fra
at det er pga. at der kræves licens til at udnytte nogle af
teknologierne. Findes der alternativer der ikke kræver licens? Jeg så
et amerikansk firma der solgte P-t-p wimax-udstyr til omkring 6k kr
for et sæt, men er det overhovedet lovligt at bruge i DK uden licens?

Nu skriver jeg godt nok at det helst skal være på 1 Mbit, men dybest
set skal det bare kunne konkurrere med en alm. 64 kb ISDN der jo er
det bedste alternativ. Hvordan med radiomodems, er de til at anskaffe
til en fornuftig pris?

Lokationen er i 7361 Ejstrupholm, lidt nordvest for Gludsted - altså
ingen muligheder for 3G-mobilnet og Clearwire.
--
Mvh Jes Vestervang

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 11-10-06 20:32

On Wed, 11 Oct 2006 21:27:30 +0200, Jes Vestervang
<jes.vestervang@gmail.com> wrote:

> Min bror har en adsl-forbindelse 4 km derfra (uden LOS) og det
> ville jo være optimalt hvis den kunne udnyttes uden at det blev
> alt for dyrt.

Det vil blive dyrt.

> Jeg så et amerikansk firma der solgte P-t-p wimax-udstyr til omkring
> 6k kr for et sæt, men er det overhovedet lovligt at bruge i DK uden
> licens?

Nej.

-A

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 11-10-06 20:49

"Jes Vestervang" <jes.vestervang@gmail.com> wrote in message

> Lokationen er i 7361 Ejstrupholm, lidt nordvest for Gludsted - altså
> ingen muligheder for 3G-mobilnet og Clearwire.

Nord-vest? du meter syd-vest?

Der er da en 3´ mast, grønningen midt i byen.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 11-10-06 21:47

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*.REMOVE*spamfilter.dk> writes:

> "Jes Vestervang" <jes.vestervang@gmail.com> wrote...

> Nord-vest? du meter syd-vest?

Næh, jeg formulerer mig bare lidt uforståeligt

Stedet er 2,5 km NV for Gludsted, der ligger i postnummeret 7361
Ejstrupholm.

> Der er da en 3' mast, grønningen midt i byen.

Du har også været inde på mastedatabasen.dk lyder det til Desværre
kan den mast ikke umiddelbart nås fra mine forældres bopæl.
--
Mvh Jes Vestervang