hund og "hunde"-bakke??
Fra : TMJ

Dato : 11-10-06 19:57

Hejsa

Jeg er helt ny i denne gruppe, og er endnu ikke selv hundeejer, selvom jeg
dog med glæde ser frem til den dag, jeg kan hente en hvalp ind i mit liv.
Men på trods af en manglende hund, kan jeg vel godt stille et spørgsmål..

Jeg har tidligere hørt om ejere af "paris hilton"-hunde (kan ikke huske hvad
de hedder, og mener navnet også er noget nær umuligt at stave ), men
altså, jeg har hørt flere fortælle, at deres venner eller bekendte med
førnævnte race, også har en "bakke" som hunden besørger i indendøre. Er det
normalt?

For mig at se er "bakkeløsningen" forbeholdt katte (som jeg selv er ejer
af), da de jo ikke er helt så medgørlige hvad lufte-ture angår (mine er i
hvert fald ikke), og da katte jo siges at være deres egne, giver det for mig
mening, at man lader en kat benytte sig af en bakke. Men jeg synes det lyder
mærkeligt med en hund.. Især fordi noget af det jeg ser mest frem til ved at
have hund - udover en ny bedste ven og legekammerat - er en at gå ture med
(udover kæresten) og så finder jeg det lidt mærkeligt at man lader sin hund
bruge en bakke i stedet for at lufte den (bakken blev i de tilfælde jeg har
hørt om brugt i stedet for gåture).

Nogen der kan komme med et bud på, om det er normalt med små hunde eller??

MVH
TMJ

Fra : Tove Krieger

Dato : 11-10-06 20:14

TMJ <snyd@snyd.dk> wrote:
> [...]
> jeg har hørt om brugt i stedet for gåture).
> Nogen der kan komme med et bud på, om det er normalt med små hunde

Paris Hiltons hund er en Chihuahua (udtales Chiwawa). Det skulle da
ikke undre mig om den evt. bruger bakke. Amerikanerne er jo kendt for
at gøre mange ting anderledes.

Kender flere ejere af racen, og har aldrig oplevet at de hunde er
tvunget til at bruge en bakke. Selvom deres ben er små, så behøver man
jo ikke at skulle gå kilometervis for at lufte dem.

Det kan selvfølgelig være at andre har hørt (eller set det), så jeg
følger spændt med.

--
Venlig hilsen

Tove :)

Fra : Kim Christensen

Dato : 11-10-06 22:21

TMJ wrote:
> [...]

> førnævnte race, også har en "bakke" som hunden besørger i indendøre. Er det

Chihuahuaen er blevet en modehund som det er "in" at stå med på
armen. Den er blevet en slags statussymbol, og mange nyebagte
hundeejere af "den slags" aner intet om hunde, og det skal helst være
så nemt som muligt. En chihuahua er også en hund, den skal have
motion, og motivation. Selv om hnden er lille så er et hotelværelse,
også selvom det er Hilton, for lille til at den kan få nok motion
der. Alle hunde har brug for at "læse avisen", dvs at snuse til de
lugte der er i det offentlige rum, af andre hunde, dyr, mennesker...
Det får de kun mulighed for på gåture. jeg vil mene at en
hundebakkeløsning er i strid med hundens naturlige behov.

Hilsen Kim

Fra : news.cybercity.dk

Dato : 12-10-06 04:57

Jeg tror at fænomenet hundebakke er blevet koblet sammen med Chihuahua'en
fordi denne hund, er en af de hunde man kan have plads til i en lejlighed.
Og så er det vel en løsning for ikke at skulle ned fra 3. sal i tide og
utide når hunden skal luftes. Hehe, det lyder da også meget nemt, men
hvorfor så have hund??
Efter min mening bør man kun bruge en hundebakke (eller aviser for den sags
skyld) i renlighedstræningsperioden, for en lille hund skal da have ligeså
meget luft og gåture som en stor. Jeg har nu også hørt om andre små racer,
hvor denne hundebakke bliver brugt til i praksis.
Nu er jeg selv ejer af en dejlig Chihuahua, og elsker vores gåture, og
hundetræning hver lørdag i klubben for den sags skyld, også selvom jeg skal
ned fra 1. sal først.

Mvh. Sabine (der hverken er rig eller berømt eller ser min hund som et
statussymbol!!!)

Fra : Leyna

Dato : 12-10-06 09:09

On Thu, 12 Oct 2006 05:56:32 +0200, "news.cybercity.dk" <fake@fake.dk>
wrote:

>Nu er jeg selv ejer af en dejlig Chihuahua, og elsker vores gåture, og
>hundetræning hver lørdag i klubben for den sags skyld, også selvom jeg skal
>ned fra 1. sal først.

Min forrige hund var en Chihuahua-blanding, og dengang boede jeg på 4.
sal. De eneste gange jeg virkelig syntes det var træls at skulle ned
med hende var når det regnede. Ikke fordi jeg ikke kan klare lidt
regn, men når nu kræet nærmest står med alle 4 ben krydsede kl. 04.30
på en skidekold vintermorgen, så bliver man rn smule vranten når man
åbner gadedøren og hunden så ser det vælter ned, og så vender om i
døren. *G* Jeg måtte trække hende udenfor. Hun hadede regn, men jeg
ville ikke ha' at hun tissede i lejligheden eller holdt sig til hendes
lille blære var ved at sprænges, så hun måtte finde sig i regnvejr.
Ja, jeg er en rigtig dyreplager!
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Leyna

Dato : 11-10-06 22:22

On Wed, 11 Oct 2006 20:56:56 +0200, "TMJ" <snyd@snyd.dk> wrote:

>Nogen der kan komme med et bud på, om det er normalt med små hunde eller??

Jeg ved ikke om det ligefrem er normalt, men jeg har desværre hørt om
det før. Det er synd for hunden at den ikke kommer ud, så en bakke er
IKKE løsningen.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : TMJ

Dato : 12-10-06 05:43

"TMJ" <snyd@snyd.dk> wrote in message
> Nogen der kan komme med et bud på, om det er normalt med små hunde eller??
>
> MVH
> TMJ

Hvor er det rart at høre, at det ikke bare var mig der ikke havde føling med
hvad hunde bør have. Jeg synes bestemt også det virker til, at de tilfælde
jeg har hørt om, ikke har orket at skulle 2 etager ned hver gang den lille
firbenede skulle af med noget. Og det passer med min sådan overordnede
indstilling til, at en hund ikke hører til i en lejlighed. Altså for mig!
Jeg ved godt at det ikke er mere synd for hunden at bo i lejlighed, og jeg
er også sikker på at du (Sabine) er en forsvalig hundeejer der nyder turene
og træningen (præcis som en hundeejer gør ifølge min forestilling), så jeg
tror bestemt det er muligt at en Chihuahua (tak for hjælpen med navn og
stavelse Tove) kan det have det mindst ligeså godt i en lejlighed som i en
villa.
Jeg tror dog at Kim har ret i, at der er tale om et modefænomen, og at mange
har hunden af andre årsager end Sabine, og det synes jeg er synd...

Men mange tak for responsen... Selvom jeg nu lidt havde håbet ingen
nogensinde havde hørt om lignende - for hundenes skyld.

Mvh
TMJ

Fra : Carina

Dato : 12-10-06 18:24

Hej

Jeg har en kattebakke stående til katten indendørs, og en dag mens jeg var
på arbejde og min ene hund åbenbart havde dårlig mave, benyttede han faktisk
kattebakken, det hele ramte dog ikke kattegruset, men var alligevel lidt
imponeret over at han overhovedet brugte bakken, da det absolut ikke er
noget vi nogensinde har trænet.
Mvh Carina
www.aussies.dk