PHP include
Fra : Lars Andersen

Dato : 11-10-06 16:43

Hvordan laver man i PHP, en korrekt incude til en anden file, i et andet
bibliotek?
Hvis jeg fx. ændre

<?php
include 'file.php';
?>

til:

<?php
include '/bibliotek/file.php';
?>

... virker det ikke.
Mvh. Lars.

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 11-10-06 16:52

Lars Andersen skrev:
> Hvordan laver man i PHP, en korrekt include til en anden file, i et andet
> bibliotek?

> include '/bibliotek/file.php';

PHP kan ikke regne "fra roden" sådan som billed-referencer gør. Der er
flere mulige løsninger:

1) sørg for at have en variabel med stien til roden som du sætter foran,
i alle mine filer (som kaldes direkte i en browser, ikke includede
filer) ligger $rodsti øverst, og indeholder den rigtige mængde "../"'er,
dvs filen

/etBibliotek/andetBib/test.html vil begynde med
<?php
$rodsti='../../';

så kan man bare sætte $rodsti foran når man includer, uanset _hvor_ man
includer, fx:

include($rodsti.'bibliotek/file.php');

En anden mulighed er at bruge $_SERVER['DOCUMENT_ROOT'] og sætte foran
på samme måde, hvis du har den til rådighed.

Endelig kan du kode ../-stien i hånden hver gang, men hvis du includer
filer forskellige steder går det let galt, da PHP regner fra den fil
hvis navn vises i browseren, ikke fra den der sidst er included.

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Lars Andersen

Dato : 11-10-06 19:13

"Jesper Brunholm" <nospam@brunholm-scharff.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> flere mulige løsninger:
> /etBibliotek/andetBib/test.html vil begynde med

Dette virkede! Tak for hjælp.
Mvh Lars.

Fra : Holst

Dato : 11-10-06 16:56

Lars Andersen wrote:

> Hvordan laver man i PHP, en korrekt incude til en anden file, i et andet
> bibliotek?
> Hvis jeg fx. ændre
>
> <?php
> include 'file.php';
> ?>
>
> til:
>
> <?php
> include '/bibliotek/file.php';
> ?>
>
> .. virker det ikke.

Prøv

<?php
include 'bibliotek/file.php';
?>

i stedet.

Fra : Lars Andersen

Dato : 11-10-06 17:30

"Holst" <newsjul06@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> Prøv
>
> <?php
> include 'bibliotek/file.php';
> ?>
>
> i stedet.

Tak for svar. Jeg ser på det senere i aften.
Mvh. Lars.

Fra : Holst

Dato : 11-10-06 18:23

Lars Andersen wrote:

> Tak for svar. Jeg ser på det senere i aften.

Lyt nok mest til Jesper. Han virker til at vide meget mere om PHP end
jeg