Spontate genstart efter opgradering af RAM
Fra : Søren Nielsen

Dato : 11-10-06 16:15

Hej

Jeg har fået et lettere irriterende problem efter jeg opgraderede min
computer med mere RAM. I forvejen havde jeg 512MB SD-DDR PC3200 og har lige
købt 512MB mere af *præcis* samme mærke og modelnummer. Det er dog ikke dual
RAM.
Men nu oplever jeg pludselig, at computeren genstarter, fryser eller i det
hele taget kører ekstremt ustabilt. Jeg har prøvet at bytte klodserne rundt
mellem de to sokler, men uden nogen effekt. Mellem to min og en time efter
jeg har startet den, så bryder den sammen, hvor den med kun 512MB RAM kunne
køre i ugevis *klippestabilt*. Jeg har oplevet samme problem tidligere, da
jeg lånte en stang RAM - også af præcis samme mærke og model. Jeg har måske
mine RAM-timings(?) mistænkt, men findes der nogle helt sikre værdier man
kan prøve i BIOS? Jeg er ikke interesseret i at overclocke.

Mit system:
Asus K8U-X
AMD64 2800+
2x512MB Kingston ValueRAM (model: KVR400X64C3A/512)

Søren

Fra : Søren Nielsen

Dato : 11-10-06 16:22

Søren Nielsen wrote:
> Hej
>
> Jeg har fået et lettere irriterende problem efter jeg opgraderede min
> computer med mere RAM.

Jeg har med CPU-Z fundet frem til følgende:

Frequency: 200 MHz
FSB:DRAM: CPU/5
CAS# Latency: 3.0 clocks
RAS# to CAS# Delay: 3 clocks
RAS# Precharge: 3 clocks
Cycle Time (Tras): 8 clocks
Bank Cycle Time (Trc): 11 clocks
Command Rate: 1T
DRAM Idle Timer: 16 clocks

Og under SPD står der for begge moduler:

Timings Table:

CAS# Latency: 3.0
RAS# To CAS#: 3
RAS Precharge: 3
Tras: 8

Noget der siger nogen noget?

Søren

Fra : Erling

Dato : 11-10-06 16:46

"Søren Nielsen" <kampfordeler_gbFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:452d0a5c$0$20336$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> [...]
> ikke dual RAM.
> Men nu oplever jeg pludselig, at computeren genstarter, fryser eller i det

Første og umiddelbare gæt er: defekt ram-klods. Det kan afsløres/afkræftes
ved at køre med 1 klods ad gangen, skiftevis den gamle og den nye.
Arbejder PCen stabilt uanset hvilken klods, så ligger fejlen måske i
ram-soklen - er du sikker på, den nye klods, nr 2, har kontakt hele vejen
derudad og der ikke er en masse snavs dernede.
Da du kører med SPD, detekter MB og BIOS jo selv klodsen og sætter relevante
timings og spænding

Erling

Fra : Søren Nielsen

Dato : 11-10-06 17:00

Erling wrote:

> Første og umiddelbare gæt er: defekt ram-klods. Det kan
> afsløres/afkræftes ved at køre med 1 klods ad gangen, skiftevis den
> gamle og den nye.

Også mit umiddelbare gæt, men det var også galt med den forrige, der
ligeledes var splinterny. Kører jeg med én af gangen, så ser der ikke ud til
at være problemer. Nu har den kørt fejlfrit med begge klodser i over en
time, men jeg frygter det bare er et spørgsmål om tid.

> Arbejder PCen stabilt uanset hvilken klods, så ligger fejlen måske i
> ram-soklen - er du sikker på, den nye klods, nr 2, har kontakt hele
> vejen derudad og der ikke er en masse snavs dernede.

Ja, det sidder som den skal og er trykket godt ned. Det er måske den ene
RAM-sokkel, der er defekt, det vil jeg bestemt ikke udelukke.

> Da du kører med SPD, detekter MB og BIOS jo selv klodsen og sætter
> relevante timings og spænding

Fint, så behøver jeg ikke spekulere mere på det.

> Erling

Søren

Fra : Hans

Dato : 11-10-06 17:09

Søren Nielsen wrote:

> [...]
> ud til at være problemer. Nu har den kørt fejlfrit med begge klodser
> i over en time, men jeg frygter det bare er et spørgsmål om tid.

Prøv og hæv spændingen til rammodulerne med 0,1-0,2 Volt.

Hans

Fra : Søren Nielsen

Dato : 11-10-06 17:14

Hans wrote:

> Prøv og hæv spændingen til rammodulerne med 0,1-0,2 Volt.
>
> Hans

Jeg formoder det skal ordnes i BIOS?

Søren

Fra : Hans

Dato : 11-10-06 17:31

Søren Nielsen wrote:

> Jeg formoder det skal ordnes i BIOS?

Ja, men efter at have støvet manualen igennem, må jeg desværre konstatere at
denne funktion mangler på dit bundkort.

Rammodulerne er med i listen over godkendte moduler til bundkortet, så hvis
du stadigvæk får problemer, er det nye modul defekt eller også kræver
bundkortet et dual-channel kit.

Jeg har et MSI bundkort med ATI Radeon Xpress 200 chipsæt, og det var også
ustabilt med to ens moduler købt over to omgange, men kører klippestabilt
med et tilsvarende dual-channel kit.

Hans

Fra : Søren Nielsen

Dato : 11-10-06 17:46

Hans wrote:

> Ja, men efter at have støvet manualen igennem, må jeg desværre
> konstatere at denne funktion mangler på dit bundkort.

Nej, desværre. Kun "Auto", "2,6V" og "2,5V".

> Rammodulerne er med i listen over godkendte moduler til bundkortet,
> så hvis du stadigvæk får problemer, er det nye modul defekt eller
> også kræver bundkortet et dual-channel kit.

Ja, jeg kiggede nemlig i manualen inden jeg bestilte, så jeg var helt sikker
på, at den passede i bundkortet.
Kunne det tænkes, at det var noget så simpelt, at det virkelig *skal* være
et dual-channel kit? Manualen skriver dog ikke noget om, at det skal være
dual-channel.

> Jeg har et MSI bundkort med ATI Radeon Xpress 200 chipsæt, og det var
> også ustabilt med to ens moduler købt over to omgange, men kører
> klippestabilt med et tilsvarende dual-channel kit.

Okay, det lyder jo præcist som mit problem.

> Hans

Søren

Fra : Søren Nielsen

Dato : 11-10-06 17:38

Hans wrote:

> Prøv og hæv spændingen til rammodulerne med 0,1-0,2 Volt.
>
> Hans

Det lod sig ikke umiddelbart gøre. I BIOS havde jeg valgt mellem "Auto",
"2,6V" og "2,5V". Nu har jeg prøvet at sætte dem ned til 2,5V, det må da alt
andet lige betyde, at de ikke bliver presset så hårdt. Nu viser CPU-Z dog at
den ene sokkel er tom, men Windows kan fint se alle 1024MB RAM.

Søren

Fra : Hans

Dato : 11-10-06 17:48

Søren Nielsen wrote:

> [...]
> 2,5V, det må da alt andet lige betyde, at de ikke bliver presset så
> hårdt. Nu viser CPU-Z dog at den ene sokkel er tom, men Windows kan
De er specificeret til 2.6 Volt i Kingstons datablad.

Du må åbenbart køre med en nyere bios, da manualen ikke nævner indstillinger
for ramspænding.

Hans

Fra : Søren Nielsen

Dato : 11-10-06 18:03

Hans wrote:
> De er specificeret til 2.6 Volt i Kingstons datablad.

Ja, det har jeg også lige læst.

> Du må åbenbart køre med en nyere bios, da manualen ikke nævner
> indstillinger for ramspænding.

BIOS er version 0703. Jeg fandt dog en lille afvigelse mellem de to moduler
i CPU-Z: Under SPD har den gamle RAM-klods et "Yes" i "Registered" og den
nye har et "No" samme sted. Jeg ved ikke om det kan have nogen indflydelse.

> Hans

Søren

Fra : Hans

Dato : 11-10-06 18:08

Søren Nielsen wrote:

> [...]
> moduler i CPU-Z: Under SPD har den gamle RAM-klods et "Yes" i
> "Registered" og den nye har et "No" samme sted. Jeg ved ikke om det
Det tror jeg ikke. Det er nok nærmere CPU-Z som ikke kan finde ud af
Uli-chipsættet.

Har du prøvet med Everest?

http://www.majorgeeks.com/download4181.html

Hans

Fra : Søren Nielsen

Dato : 11-10-06 18:14

Hans wrote:

> Har du prøvet med Everest?
>
> http://www.majorgeeks.com/download4181.html
>
> Hans

Ja, det har jeg. Den angiver *præcist* det samme for begge sokler, så der
ser ikke ud til at være forskel.

Søren

Fra : Hans

Dato : 11-10-06 18:16

Søren Nielsen wrote:

> Ja, det har jeg. Den angiver *præcist* det samme for begge sokler, så
> der ser ikke ud til at være forskel.

Prøv med de 2.6 V og se om det ikke bliver stabilt. Hvis ikke, så er der nok
ingen vej udenom et kit.

Hans

Fra : Søren Nielsen

Dato : 11-10-06 18:37

Hans wrote:

> Prøv med de 2.6 V og se om det ikke bliver stabilt. Hvis ikke, så er
> der nok ingen vej udenom et kit.
>
> Hans

Det vil jeg prøve, nu prøver jeg lige at se hvor lang tid den kan køre med
spændingen på 2.5V. Eller må jeg bide i det sure æble og bestille et
dual-channel kit.

Søren

Fra : Søren Nielsen

Dato : 11-10-06 21:03

Hans wrote:

> Prøv med de 2.6 V og se om det ikke bliver stabilt. Hvis ikke, så er
> der nok ingen vej udenom et kit.
>
> Hans

Det må være sådan et sæt:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=96798? Mit bundkort/CPU
understøtter ikke dual channel, men RAM'ene er vel bare testet til at
fungere sammen, således at de stadig vil kunne køre i mit bundkort?

Søren

Fra : Hans

Dato : 12-10-06 11:23

Søren Nielsen wrote:

> [...]
> bundkort/CPU understøtter ikke dual channel, men RAM'ene er vel bare
> testet til at fungere sammen, således at de stadig vil kunne køre i
Når dit bundkort ikke kan køre dual-channel er der ingen grund til at køre
med to moduler. Jeg ville købe et 1 GB modul i stedet for 2 x 512 MB, f.eks.
dette:

http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=350889

Hans

Fra : Søren Nielsen

Dato : 12-10-06 11:36

Hans wrote:
> Når dit bundkort ikke kan køre dual-channel er der ingen grund til at
> køre med to moduler. Jeg ville købe et 1 GB modul i stedet for 2 x
> [...]

Det var også min første tanke, men jeg kan ikke helt blive klog på om
bundkortet kan tage 1GB eller 2GB. Den skriver et par steder i manualen "op
til 2GB" og et andet sted, at man kan bruge 64MB, 128MB, 256MB eller 512MB.
Og ifølge den tabel jeg brugte da jeg skulle bestille RAM, så ser det også
ud til, at den højst kan håndtere 512MB klodser.

Men jeg er måske kommet lidt tættere på en løsning. Jeg prøvede at clocke
RAM'en ned til 166MHz i BIOS og nu har den kørt problemfrit siden igår aftes
uafbrudt. Det er måske ikke den optimale løsning, men kan den køre stabilt
sådan her, så overvejer jeg ikke at gøre mere ved det. Jeg er ikke sikker
på, at jeg med mit brug kan mærke forskel på 166MHz og 200MHz alligevel.

Søren