Fra : Jesus-loves-you

Dato : 11-10-06 15:40

"Jesus-loves-you" skrev

Newsgroups: dk.livssyn.kristendom,no.kultur.folklore.ufo
Sent: Wednesday, October 11, 2006 CET 15:59, GMT 13:59
Subject: The Animal-footstep-system-construction - Was: ...
.... Noa-definitionen, feedback from the Revelation (Åbenbaringsbogen)
5474 news:7N6Xg.32$AI1.31@news.get2net.dk

[ ... ]
> [...]
> distance 4,313 pc
> no. of parallaxes 2
>
> Proper Motion
> comp
> mu total 2,978 arcsec/yr
> uncer (no data) arcsec/yr
> Posn Angle 155,5 deg
> mu RA 0,0826 s/yr
> mu RA 1,23305 arcsec/yr
> mu DEC - 2,71056 arcsec/yr
> ref HIP
>
> === citat slut ====
>

> Øh ... vi bliver nok nødt til at få hjælp i news:dk.videnskab for at på
> præciseret hvorfra og hvor-hen-i-mod stjernen vandrer.

Jeg er desværre ikke så skrap til astronomi, men er det forstået rigtigt, at
Wolf 28, hvis position er på ...

RA 00h 49m 09.9s (J2000.0)
DEC +05d 23m 19s (J2000.0)

.... flytter sig på et år med 1,23305 buesek. i J2000.0's RA, samt - 2,71056
buesek. i J2000.0's DEC, for eksempel ...

Fra position år 2000:
RA 00h 49m 09.9s
DEC +05d 23m 19s

Til position år 2001:
RA 00h 49m 11,13305s
DEC +05d 23m 16,28944s

?

Og i så fald:
Er der tale om en konstant, eller ændrer egenbevægelsen sig gennem 3-4000 år
?
(i så fald: Hvor meget er så denne ændring på ? 10%, 100%, 1000% ?)

På forhånd tak for ethvert seriøst svar ...

-

Last file-OUTPUT:
5775 news:Gm7Xg.37$Kw1.28@news.get2net.dk

Med venlig hilsen,
Mogens Kall, The servant of Michael
--
Info: 5676 news:IZTKg.32$lO5.27@news.get2net.dk
(use http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/ ).

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 11-10-06 17:00

"Jesus-loves-you" skrev
5776 news:on7Xg.38$5T1.26@news.get2net.dk

[ ... ]
[ ... ]
[ ... ]
> [...]
>
> RA 00h 49m 09.9s (J2000.0)
> DEC +05d 23m 19s (J2000.0)
>
> ... flytter sig på et år med 1,23305 buesek. i J2000.0's RA, samt -

Rettelse:
0,0826 buesek. i J2000.0's RA ...

> 2,71056 buesek. i J2000.0's DEC, for eksempel ...
>
> Fra position år 2000:
> RA 00h 49m 09.9s
> DEC +05d 23m 19s
>
> Til position år 2001:
> RA 00h 49m 11,13305s

Rettelse:
RA 00h 49m 9,9826s

> DEC +05d 23m 16,28944s
>
> ?

Øh ... jeg omregnede RA- og DEC-enhederne (i Equatorial Coordinates)
til 360° og fik:

Fra position år 2000:
Eq RA degrees 12,29125°
Eq DEC degrees + 5,388611...°

Til position år 2001:
Eq RA degrees 12,291594166...°
Eq DEC degrees + 5,387858177...°

Udfra en formel (Filip engang gav mig) ...

3548 news:JEtEd.81887$Vf.3695468@news000.worldonline.dk

.... bliver bueafstanden da på 0,00082723°, hvilket svarer til ( x*60*60)
2,978028 buesekunder.

Konklusionen må da være, at *afstanden* er god nok ...

Men er *retningen* korrekt forstået ?

File-number: 5777

Fra : Filip Larsen

Dato : 11-10-06 20:21

Mogens skrev

> Konklusionen må da være, at *afstanden* er god nok ...
> Men er *retningen* korrekt forstået ?

Det ser umiddelbart rigtigt ud. Med et pogram som fx. Cartes du Ciel kan
du i øvrigt se et plot af egenbevægelsen så du slipper for selv at
jonglere rundt med tal og formler.

Egenbevægelsen af en stjerne skyldes stjernens hastighedsforskel i
forhold til solen (projekteret ind på vores himmelkugle) og denne
hastighedsforskel vil, så vidt jeg ved, stort set være konstant over en
så kort periode som den du taler om.

Udtrykt som ændring i rektascension og deklination kan egenbevægelsen
dog godt skifte en del for stjerner tæt på polerne, men van Maanens
stjerne ligger jo tæt på ækvator så jeg vil gætte på, at egenbevægelsen
som udtrykt i rektascension og deklination har været rimelig konstant.

Mvh,
--
Filip Larsen

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 11-10-06 20:54

"Filip Larsen" skrev

[ ... file 5777 ... ]

> Mogens skrev

> Det ser umiddelbart rigtigt ud. Med et pogram som fx. Cartes du Ciel kan
> du i øvrigt se et plot af egenbevægelsen så du slipper for selv at
> jonglere rundt med tal og formler.

Hej Filip,

(rart at høre fra dig ... ... )

Øh ... og hvor på Internettet kan jeg downloade dette (formoder jeg, og
forhåbentlig *gratis*) ?

> [...]
> forhold til solen (projekteret ind på vores himmelkugle) og denne
> hastighedsforskel vil, så vidt jeg ved, stort set være konstant over en

Dette passer mig glimrende ...

> [...]
> stjerne ligger jo tæt på ækvator så jeg vil gætte på, at egenbevægelsen
> som udtrykt i rektascension og deklination har været rimelig konstant.

Meget fint ...

Øh ... du kunne vil ikke være så elskværdig at tjekke noget (for mig
vigtige) beregninger:

(idet Cartes du Ciel desværre endnu ikke haves)

5778 news:TGbXg.314$jp5.116@news.get2net.dk

> Wolf 28's positioner:
>
> (år 2000 e.Kr.)
>
> Eq J2000.0
> RA 12,29125°
> DEC +5,388611...°
> Galactic (real)
> Longitude 121,88677°
> Latitude -57,47674°

De ønskede *kontrol*-tjek er:

> (år 0 e.Kr., omkring Jesu fødsel)
[ ... ]
> Longitude = 120,71552238° (korrigeret)
> Latitude = -55,953954° (korrigeret)

[ ... ]
> Omkring år 1000 f.Kr. (-3000) ...
[ ... ]
> Longitude = 120,16737594° (korrigeret)
> Latitude = -55,1883557° (korrigeret)

På forhånd tusind tak for dinne din venlighed ...

-

Last file-OUTPUT:

File-number: 5779

Fra : Filip Larsen

Dato : 11-10-06 23:34

Mogens skrev

> og hvor på Internettet kan jeg downloade dette (formoder jeg, og
> forhåbentlig *gratis*) ?

Du kan finde Cartes du Ciel på
http://www.astrosurf.com/astropc/cartes/index.html

> De ønskede *kontrol*-tjek er:

Ovennævnte program giver følgende ækvatorialkoordinater (alle J2000.0)
for stjernen:

År 1 f.Kr.: RA: 0h46m23.64s DE:+06°54'01.7"
År 800 f.Kr.: RA: 0h45m17.16s DE:+07°30'07.4"

År 1000 f.Kr.: RA: 0h45m01 DE:+07°39

Cartes du Ciel kan ikke fortælle hvad disse positioner er i galaktiske
koordinater så du må desværre selv regne om. Programmet har åbenbart
også en fejl i håndteringen af netop denne stjerne (måske pga. den høje
egenbevægelse) der gør, at jeg ikke kan få detaljeret oplysninger udlæst
for stjernen for tider før ca. år 800 f.Kr., så koordinaterne for år
1000 f.Kr. har jeg sjusset mig frem til "på skærmen". Jeg håber du kan
bruge tallene alligevel.

Mvh,
--
Filip Larsen

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 12-10-06 02:04

"Filip Larsen" skrev

[ ... file 5779 ... ]

> [...]
> for stjernen:
>
> År 1 f.Kr.: RA: 0h46m23.64s DE:+06°54'01.7"

Mit tal var på (år 0):

Eq degrees 11,6059722... RA, hvilket omregnet er
Eq 00h 46m 25,433..s RA

Eq degrees 6,894477... DEC, hvilket omregnet er
Eq +06d 53m 40,12s DEC

> År 800 f.Kr.: RA: 0h45m17.16s DE:+07°30'07.4"
>
> År 1000 f.Kr.: RA: 0h45m01 DE:+07°39

Mit tal var på (år -1000):

Eq degrees 11,26370833... RA, hvilket omregnet er
Eq 00h 45m 03,29...s RA

Eq degrees 7,647411... DEC, hvilket omregnet er
Eq +07d 38m 50,68s DEC

> [...]
> for stjernen for tider før ca. år 800 f.Kr., så koordinaterne for år
> 1000 f.Kr. har jeg sjusset mig frem til "på skærmen". Jeg håber du kan

Mycka bra, merci buku ...

-

Last file-OUTPUT:
5781 news:d1gXg.345$8W.7@news.get2net.dk

[...]
File-number: 5782

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 16-10-06 20:20

"Jesus-loves-you" skrev

Self-check

> "Filip Larsen" skrev
>
> [ ... file 5779 ... ]

> Mit tal var på (år 0):
>
> Eq degrees 11,6059722... RA, hvilket omregnet er
> Eq 00h 46m 25,433..s RA
>
> Eq degrees 6,894477... DEC, hvilket omregnet er
> Eq +06d 53m 40,12s DEC

Et objekt, der udsender Radiostøj, befinder sig fra denne position i en
afstand af 3,3 arcmin, hvilket svarer til (vist nok) en bueafstand på
0,055°:

NVSS J004630+065037:
Equatorial (J2000.0)
Longitude 11.62617° RA 00h46m30.3s
Latitude 6.84381° DEC +06d50m38s
Galactic
Longitude 120.74136°
Latitude -56.00694°

Min var beregnet til at være:
5779 news:8ZbXg.322$NE5.218@news.get2net.dk

Hmm ... tallene stemmer nogenlunde overens. Bueafstands-afvigelsen vil IKKE
kunne ændre ret meget på dette ...

> Mit tal var på (år -1000):
>
> Eq degrees 11,26370833... RA, hvilket omregnet er
> Eq 00h 45m 03,29...s RA
>
> Eq degrees 7,647411... DEC, hvilket omregnet er
> Eq +07d 38m 50,68s DEC

Et andet objekt, vist nok en galaksehob, befinder sig fra denne position
i en afstand af 6,1 arcmin, hvilket svarer til (vist nok) en bueafstand på
0,1016...°:

NSCS J004527+073721:
Equatorial (J2000.0)
Longitude 11.36250° RA 00h45m27.0s
Latitude 7.62250° DEC +07d37m21s
Galactic
Longitude 120.33027°
Latitude -55.21898°

Min var beregnet til at være:
5779 news:8ZbXg.322$NE5.218@news.get2net.dk

Hmm ... tallene stemmer nogenlunde overens. Bueafstands-afvigelsen vil IKKE
kunne ændre ret meget på dette ...

Konklusion:

Det er - med andre ord - en *kendsgerning* (et videnskabligt faktum), at
Wolf 28 for henved 3000 år siden (ca. omkring år 1000 f.Kr.), befandt sig
ca. på Galactic longitude 120° (målt i et 360° tal-system).

Den har herefter pga. egenbevægelse flyttet sin position (set fra jorden)
henimod Galactic longitude 121,88677° (målt i et 360° tal-system), hvor den
befinder sig i dag.

-

Coming up:
1.
TIME-Break (?) Cassiophia-A, Cas-A ( omkring år 1670 formentlig 1667) ...
3477 news:KYcxd.76326$Vf.3616558@news000.worldonline.dk
.... and:
4984 news:zXZjf.1839$Cl2.30531@news000.worldonline.dk

2.
Message to the Bride

Last file-OUTPUT:
5808 news:LEKYg.34$kH4.20@news.get2net.dk

File-number: 5809

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 31-10-06 01:42

"Jesus-loves-you" skrev
> [...]
> år ?
> (i så fald: Hvor meget er så denne ændring på ? 10%, 100%, 1000% ?)

Filip Larsen svarede hertil (text-input fra min responce-fil) ...

5779 news:8ZbXg.322$NE5.218@news.get2net.dk

> Dette passer mig glimrende ...

> Meget fint ...

Vi kan derfor tillade os at sige (i mangel på bedre informationer), at ...

Antagelse:
Objektet har en konstant fart og følger en ret linie, og at den hverken
nærmer sig eller fjerner sig fra os, dvs. at objektets egenbevægelse er
vinkelret i forhold til os.

Som Filip kommer ind på vanskeliggøres beregningen af 2 forhold:

1. Problem-stilling.

Forestiller vi os, at objektets egenbevægelse er på hele 45°, kunne det
skematisk udtrykkes omtrent således:

1,00 0_______________-_______a B
0,90 _________0______-_____c_a
0,80 _____________0__-__c____a
0,70 ________________0_______a
0,60 ______________c_-_0_____a
0,50 ____________c___-___0___a
0,40 __________c_____-____0__a
0,30 _______c________-_____0_a
0,20 _____c__________-______0a
0,10 __c_____________-_______0
0,00 A 0_bbbbbbbbbbbb_0,70_bbb_1 C (X-aksel)

Y-akselen er angivet lodret
X-akselen er angivet vandret

Punkter angives i koordinat-systemet udfra (x,y).
Fx. Punktet A = (0,0)
Punktet B = (1,1)
Punktet C = (1,0)

0-tallerne "tegner" omtrent en 1/4 himmelkugle eller 1/4 cirkel.

b-bogstaverne "tegner" grundlinien fra Punktet A til C.

c-bogstaverne "tegner" omtrent en ret linie fra punktet A op til punktet B.
Linien hælder med 45° i forhold til X-akselen (samt grundlinien b).

a-bogstaverne symboliserer Objektet's egenbevægelse, som vi ønsker at
undersøge, og denne bevæger sig fra punktet C op til punktet B.

Problem 1 består i, at ...

Ønsker vi fx. at beregne objektets egenbevægelse over 2 perioder, da kan vi
ikke bare lægge 45° til de allerede eksisterende 45°. Resultatet ville
ellers i så fald blive 90°, svarende til 0,1 i skemaet, men så har objektet
jo IKKE fulgt en ret linie!!!

Noget tilsvarende gør sig gældende (geometrisk set) - dog knap så voldsomt -
når egenbevægelsen er på nogle få brøkdele af en grad.

Vi bliver derfor nødt til at omregne de 45° til linien a (1,0 - 1,1), og her
kan vi bruge nogle af formlerne fra den retvinklede trekant ...

tg A = a / b

Vinklen A er på 45°

b's længde kender vi. Den er på 1 (svarende til radius).

a = 1

Over 2 perioder bliver a = 1 * 2 = 2

Grundlinien b's længde er uforandret, hvorfor A da bliver ...

A = INV Tg (2)

A = 63,4...°

*Kontrollerer* vi nu dette tal på kurven, da ser vi ...

2,00 ________________-_______1
1,90 ________________-______1_
1,80 ________________-_____1__
1,70 ________________-____1___
1,60 ________________-___1____
1,50 ________________-__1_____
1,40 ________________-_1______
1,30 ________________-1_______
1,20 _______________1-________
1,10 ______________1_-________
1,00 0____________1__-_______a B
0,90 _________0__1___-_____c_a
0,80 ___________1_0__-__c____a
0,70 __________1_____0_______a
0,60 _________1____c_-_0_____a
0,50 _______1____c___-___0___a
0,40 ______1___c_____-____0__a
0,30 _____1_c________-_____0_a
0,20 ____1c__________-______0a
0,10 __c_____________-_______0
0,00 A 0_bbbbbbbbbbbb_0,70_bbb_1 C (X-aksel)

1-tallerne angiver linien fra (0,0 - 1,2) med en hældning på ca. 60-70°.

.... at tallene stemmer nogenlunde overens. Linien opdeler den 1/4 cirkel i
ca. 2/3 af 90°, svarende til ca. 60° ...

I kurven skærer l-tals-linien den 1/4 cirklen ca. udfor X = 0,5 og Y = 0,85.

Disse tal kan også beregnes og er:

Y = Sin (63,4...°) = 0,894...
X = Cos (63,4...°) = 0,447...

Vores beregning tyder altså på, at den fungerer i praksis ...

Udregner vi nu Wolf 28's egenbevægelse (mht. breddegrad-værdien) på denne
baggrund, da fås:

Input:
mu DEC = -2,71056 arcsec/yr (buegradsekunder/år)

Dette tal må først omregnes til grader:

-2,71056 / (60 sek * 60 min) = -0,000752933°

Og omregnes vha. formlen:

tg A = a / b

a = -0,000013141... (radius-enheder)

Herefter skal vi gange dette tal med antal perioder, og det var
henholdsvis -2000 år og -3000 år, samt ... (det mere præcise tal) ...

5871 news:a2n1h.29$ca5.17@news.get2net.dk

> ... 2 måned ... i det 4 år Salomo (var konge) ...
> ... begyndte han at bygge ... Templet."
> (1.King. 6,1)
[ ... ]
> "og i det 11 år ... 8 måned, fuldførtes Templet ...
> ... han byggedes på det i 7 år."
> (1.King. 6,38)
[ ... ]
> Hmm ... ifølge Bibelen på hverdagsdansk besteg Salomo tronen i år 971
> f.Kr. (se evt. side 337)
>
> Dvs Templet blev - udfra denne kilde - opført ca. år 964 f.Kr

Her har jeg dog vrøvlet. Det rigtige tal burde være ...

enten:
967 f.Kr (-2967 år)
eller:
960 f. Kr (-2960 år)

(så vi tager dem begge)

a ganges med disse år, og resultatet skal derefter regnes tilbage fra
radius-enheder til breddegrads-værdier. Egenbevægelsen bliver da på ...

Den anvendte formel:

A = INV Tg (a * (x år) ), hvor x er antal år, der skal regnes bagud

-2000 år:
1,50552...°

-2960 år:
2,22756°

-2967 år
2,23282...°

-3000 år:
2,25763...°

(Bemærk at tallene skiftede fortegn, fordi vi regner *bagud* i tid)

Og disse tal skal så blot lægges til Wolf 28's oprindelige breddegrad, som
er på ...

DEC +05d 23m 19s, hvilket svarer til DEC +5,38861...°

Herved fås følgende:

-2000 år:
DEC +6,894...° eller (omregnet) +06d 53m 38,87...s

-2960 år:
DEC +7,61617...° eller (omregnet) +07d 36m 58,21...s

-2967 år
DEC +7,6214...° eller (omregnet) +07d 37m 17,16s

-3000 år:
DEC +7,6462...° eller (omregnet) +07d 38m 46,47...s

Jeg havde oprindelig angivet Wolf 28's egenbevægelse til at være på ...

5782 news:zvgXg.346$921.278@news.get2net.dk

> "Filip Larsen" skrev
[ ... ]
[ ... ]
> Eq +06d 53m 40,12s DEC
[ ... ]
[ ... ]
> Eq +07d 38m 50,68s DEC

.... så tallene stemmer jo nogenlunde stadigvæk overens ...

Grunden til - at tallene ikke passer 100% med de i Cartes du Ciel opgivne
værdier - kan skyldes, at nogle informationer er udeladt. Antagelsen (som
hele beregningen bygger på) lød jo:

Objektet har en konstant fart og følger en ret linie, og at den hverken
nærmer sig eller fjerner sig fra os, dvs. at objektets egenbevægelse er
vinkelret i forhold til os.

-

Noget tilsvarende kan vi også gøre med Wolf 28's egenbevægelse (mht.
længdegrad-værdien), dog forudsat at vi benytter buegradsekunder/år (akkurat
som tilfældet var mht. breddegrad-værdi-beregningen ovenfor):

(undervejs i denne beregning støder vi dog ind i problem-stilling nr. 2)

Input
mu RA = 1,23305 arcsec/yr

Dette tal omregner vi også til grader, og får:

1,23305 / (60 sek * 60 min) = 0,000342514°

Og omregnes vha. formlen:

tg A = a / b

a = 0,000005978... (radius-enheder)

Næste anvendte formel bliver:

A = INV Tg (a * (x år) ), hvor x er antal år, der skal regnes bagud.

-2000 år:
-0,684995...°

-2960 år:
-1,013735...°

-2967 år
-1,016132...°

-3000 år:
-1,02743...°

(Bemærk at tallene ligeledes her skiftede fortegn, fordi vi regner *bagud* i
tid)

Og nu er det, at vi skal passe på, idet ...

2. Problem-stilling.

Øh ... når vi opmåler himmelkuglen (eller himmelbuen) bruger vi samme
metode, som når vi opmåler jordkuglen.

Som det kan ses på et atlas, er der et ligefremt proportionalt forhold
mellem breddegraderne (the latitude-degrees), uanset hvor vi målet, dvs. at
vi umiddelbart kan lægge grad-værdierne sammen.

Men det er ikke tilfældet mht. længdegraderne (the longitude-degrees). Her
må vi korrigere undervejs.

Jo mere vi nærmer os polerne, desto mindre afstand bliver der mellem
længdegraderne. Denne "sammenkrølning" følger samme kurve, som første skitse
viste mht. en 1/4 himmelkugle. Jeg gengiver den lige her (med nye talværdier
som repræsenterer breddegradere):

(Y)
+90 0_______________-________ Nord- eller Syd-Pol
+80 _________0______-________
0,70 ________________0________
0,60 ______________c_-_0______
0,50 ____________c___-___0____
0,40 __________c_____-____0___
0,30 _______c________-_____0__
0,20 _____c__________-______0_
0,10 __c_____________-_______0
0,00 0______________0,70_____0 Ækvator (X)

De formler man benytter hertil hører under harmoniske funktioner.

c-tallene som angiver en linie, der hælder 45° i forhold til grundlinien
(som repræsenterer Ækvator), skærer cirkelen udfor 0,70 på X-akselen og
ligeledes 0,70 på Y-akselen.

Disse tal kan også beregnes vha. funktionerne cosinus (måles på X-akselen)
og sinus (måles på Y-akselen):

Cos (45°) = 0,7071... (radius-enheder)
Sin (45°) = 0,7071... (radius-enheder)

Hmm ... det må vi lige teste:

Hvis vi tager en vinkel på ca. det halve svarende til 22,5° i forhold til
X-akselen, da bliver ...

X = ca. 0,9 (målt med øjet)
Y = ca 0,35 (målt med øjet)

Cos (22,5°) = 0,924
Sin (22,5°) = 0,383

Så det stemmer jo nogenlunde overens. Vi kan bruge formelen ...

Det vil med andre ord sige, at vores længdegrad-værdi målt i *absolutte*
buegrader, kan vi omregne til denne "sammenkrøllede" længdegrads-målestok.

Vi starter med en kontrol-beregning, fordi vi kender resultatet på forhånd
og dermed kan tjekke, om beregningen er korrekt.

Vi regnet 1 år frem:

Først skal vi finde ud af hvor langt borte vi er fra Ækvator.

Udgangspunktet var Wolf 28's oprindelige breddegrad, som var på ...

DEC +05d 23m 19s, hvilket svarer til DEC +5,38861...°

Men objektet ændrede jo bane med mu DEC -2,71056 arcsec/yr (-0,000752933°
buegrader), så dette tal skal lægge til, og derved fås ...

DEC +5,387858178°

Det er på denne breddegradsposition, at vores længdegrad er blevet målt.

Cosinus til dette tal er på ...

Cos(+5,38...°) = 0,995581885

Og da vores længdegrad-ændring var på ...

0,000342514° buegrader/år ( = 1,23305 / (60 sek * 60 min) )

.... skal dette tal blot divideres med Cos(+5,38...°), sådan at tallet bliver
*større* i den sammenkrøllede skala, og herved fås:

0,000344034° (målt i et 360°-tal-system)

Omregnet til 24-(timers)-tal-systemet giver dette:
00h 00m 0,082568129 sek.

Og dette tal er jo i overensstemmelse med de angivne oplysninger, som var:

Så formelen kan åbenbart benyttes (må vi midlertidig konkludere) ...

Vi indsætter nu vores 4 mellem-beregninger samtidig med, at vi tager højde
for cosinus-værdierne, og lægger resultatet til den oprindelige
længdegradsværdi på ...

5777 news:6y8Xg.46$H03.8@news.get2net.dk

> Fra position år 2000:
> Eq RA degrees 12,29125°
> Eq DEC degrees + 5,388611...°

.... da fås:

-2000 år:
-0,684995...° / Cos(DEC +6,894...°) = -0,689983971°
12,29125° + (-0,6899...°) = 11,60126603° = 00h 46m 24,30s RA

Jeg havde oprindelig angivet Wolf 28's egenbevægelse til at være på ...

5782 news:zvgXg.346$921.278@news.get2net.dk

> "Filip Larsen" skrev
[ ... ]
[ ... ]
> Eq 00h 46m 25,433..s RA

.... så tallene stemmer jo nogenlunde stadigvæk overens. Faktisk
bedre ...

-2960 år:
-1,013735...° / Cos(DEC +7,61617...°) = -1,02275791°
12,29125° + (-1,0227...°) = 11,26849209° = 00h 45m 04,44s RA

-2967 år:
-1,016132...° / Cos(DEC +7,6214...°) = -1,025188683°
12,29125° + (-1,0251...°) = 11,26606132° = 00h 45m 03,85s RA

-3000 år:
-1,02743...° / Cos(DEC +7,6462...°) = -1,036648914°
12,29125° + (-1,0366...°) = 11,25460109 = 00h 45m 01,10s RA

Jeg havde oprindelig angivet Wolf 28's egenbevægelse til at være på ...

5782 news:zvgXg.346$921.278@news.get2net.dk

> "Filip Larsen" skrev
[ ... ]
[ ... ]
> Eq 00h 45m 03,29...s RA

.... så tallene stemmer her fortsat endog meget overens ...

Beregningen lader til at fungere i praksis. De langt vanskeligere
beregninger af ...

5864 news:HP10h.23$Fk7.10@news.get2net.dk

> ... egenbevægelsen for Alfa-Centauri og "1100+2249, GJ 408" (samt
> evt. Wolf 359).

.... som ikke befinder sig ved equatorial ækvator, og hvorom Filip Larsen
sagde, at ...

(text-input fra min responce-fil)

5779 news:8ZbXg.322$NE5.218@news.get2net.dk

Disse beregninger skulle nu nemt kunne foretages ...

Vores konklusion mht. Wolf 28 må derfor fortsat være, at ...

5809 news:DXQYg.86$bV2.33@news.get2net.dk

> [...]
>
> Den har herefter pga. egenbevægelse flyttet sin position (set fra jorden)
> henimod Galactic longitude 121,88677° (målt i et 360° tal-system), hvor

-

Coming up:

1.
Message to Israel
(2006-10-22, Sunday, CET 19:56-57:20, delay 0)

2.
SETI-Break irt. step 1,2 and 3 (the 3D-"phone"-syntax)

Last file-OUTPUT:
5875 news:Rou1h.84$Pt4.27@news.get2net.dk

File-number: 5876

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 04-11-06 13:25

"Jesus-loves-you" skrev
5876 news:UZw1h.101$yb7.96@news.get2net.dk

[ ... ]
> [...]
> Objektet har en konstant fart og følger en ret linie, og at den hverken
> nærmer sig eller fjerner sig fra os, dvs. at objektets egenbevægelse er

Øh ... Formlen er:

Formel 1

Input:

X = Eq J2000d longitude (længdegrad, målt i 360°)
Y = Eq J2000d latitude (breddegrad, målt i 360° i intervallet -90°_+90°)
mu RA = arcsec/yr (buegradsekunder/år måles i 360°)
mu DEC = arcsec/yr (buegradsekunder/år måles i 360°)
yr = year (år, nutid = 0, fremtid = +, fortid = -)

Output:
X-new = Eq J2000d longitude (længdegrad, målt i 360°)
Y-new = Eq J2000d latitude (breddegrad, målt i -90°_+90°)

A.

Y-new = Y + arcTan( Tan( mu DEC / 3600) * yr)

B.

X-new = X + ( arcTan( Tan( mu RA / 3600) * yr) ) / Cos(Y-new)

-

Formel-test

Såfremt formlen er korrekt, da skulle den også kunne anvendes udfra en anden
målestok, fx. den galaktiske, hvor breddegraderne er markant forskellige (og
dermed *påvirker* beregningen).

Data-input:

[ ... ]
> ... Wolf 28's egenbevægelse

Number 31 from Sun

0 år (nutid år 2000):
Eq (J2000.0)
RA 00h 49m 09,9s
DEC +05d 23m 19s
Longitude 12,291250°
Latitude 5,388611°
Galactic
Longitude 121,88677° (NASA)
Longitude 121,87961° (Egen, den benyttes fremover)
Latitude -57,47674° (NASA)
Latitude -57,47849° (Egen, den benyttes fremover)

mu RA = 1,23305'' (arcsec/yr, buegradsekunder/år)
mu DEC = -2,71056'' (arcsec/yr, buegradsekunder/år)

-2000 år:
Eq (J2000.0)
RA 00h 46m 24,30s
DEC +06d 53m 38,87s
Longitude 11,601266°
Latitude 6,894131°
Galactic
Longitude 120,70027°
Latitude -55,95581°

***************************************

Formel 2

A.

mu Lat = ArcTan( Tan( Y-new - Y ) /yr)

mu Lat = ArcTan( Tan( -1,52268° ) / 2000)

mu Lat-d = -0,0007615192883° (arcdegrees/yr, buegrader/år)

mu Lat = -2,741469438'' (arcsec/yr, buegradsekunder/år)

B.

mu Lon = ArcTan( Tan( X-new - X) * Cos(Y-new) / yr)

mu Lon = ArcTan( Tan( +1,17934°) * Cos(-55,95581°) / 2000)

mu Lon-d = 0,0003301628474° (arcdegrees/yr, buegrader/år)

mu Lon = 1,188586251'' (arcsec/yr, buegradsekunder/år)

-2000 år:
Eq (J2000.0)
RA 00h 46m 24,30s
DEC +06d 53m 38,87s
Longitude 11,601266°
Latitude 6,894131°
Galactic
Longitude 120,70027°
Latitude -55,95581°

Formel 2:
Galactic
Longitude 120,70016°
Latitude -55,95581°

-2960 år:
Formel 1:
Eq (J2000.0)
RA 00h 45m 04,44s
DEC +07d 36m 58,22s
Longitude 11,268492°
Latitude 7,616171°
Galactic
Longitude 120,16665°
Latitude -55,22141°

Formel 2:
Galactic
Longitude 120,16629°
Latitude -55,22555°

-3357,25 år:
Formel 1:
Eq (J2000.0)
RA 00h 44m 31,31s
DEC +07d 54m 53,13s
Longitude 11,130442°
Latitude 7,914759°
Galactic
Longitude 119,95145°
Latitude -54,91697°

Formel 2:
Galactic
Longitude 119,95102°
Latitude -54,92357°

-3413,5 år:
Formel 1:
Eq (J2000.0)
RA 00h 44m 26,61s
DEC +07d 57m 25,30s
Longitude 11,110877°
Latitude 7,957028°
Galactic
Longitude 119,92121°
Latitude -54,87383°

Formel 2:
Galactic
Longitude 119,92079°
Latitude -54,88082°

-3470 år:
Formel 1:
Eq (J2000.0)
RA 00h 44m 21,89s
DEC +07d 59m 58,13s
Longitude 11,091220°
Latitude 7,999482°
Galactic
Longitude 119,89092°
Latitude -54,83050°

Formel 2:
Galactic
Longitude 119,89050°
Latitude -54,83789°

-3526 år:
Formel 1:
Eq (J2000.0)
RA 00h 44m 17,22s
DEC +08d 02m 29,61s
Longitude 11,071733°
Latitude 8,041557°
Galactic
Longitude 119,86102°
Latitude -54,78755°

Formel 2:
Galactic
Longitude 119,86054°
Latitude -54,79534°

Tallene stemmer om ikke 100% overens, så da i det mindste nogenlunde
overens. Formlen må kunne anvendes ...

-

Coming up:

1.
Message to Israel
(2006-10-22, Sunday, CET 19:56-57:20, delay 0)

2.
SETI-Break irt. the Ezra-code (the box-syntax).

3.
TIME-Break (?) irt. the Ezra-code.

4.
The Ezra-code.

Last file-OUTPUT:
5879 news:lb42h.45$Df6.6@news.get2net.dk
5878 news:Y742h.43$b86.15@news.get2net.dk

File-number: 5880

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 04-11-06 14:24

"Jesus-loves-you" skrev
> [...]

> Objektet har en konstant fart og følger en ret linie, og at den hverken
> nærmer sig eller fjerner sig fra os, dvs. at objektets egenbevægelse er

Øh ... Formlen er:

Subject: Formel-test - Was: Beregning ... Wolf 28's egenbevægelse
5880 news:NE%2h.29$pQ1.2@news.get2net.dk

5198 news:GB4Qf.8467$Cl2.136941@news000.worldonline.dk

> REM the Starlist
> REM
> REM Symbols:
> REM
> REM NA$ = Name
> REM Afs# = Distance from us in lightyears (distance in pc is better)
> REM pc# = Distance from us in parsec (1 pc = 1 AstUnit * 206.265 unit)
> REM Lon# = Galactic longitude (degrees)
> REM Lat# = Galactic latitude (degrees)

Internal program (step 3) ...
5878 news:Y742h.43$b86.15@news.get2net.dk

Number 1 from Sun:

[ ... ]
> NA$ = "1429-6240, Alpha Centauri A"
> Afs# =04.36#
> pc# =1.338#
> Lon# =315.74204#
> Lat# =-0.68124#

mu RA = -3,67819 arcsec/yr
mu DEC = 0,48184 arcsec/yr

Måle-tidspunkt ...
5879 news:lb42h.45$Df6.6@news.get2net.dk

> ... 960 b.Ch (-2960).
>
> Vores beregninger af diverse stjerners egenbevægelse må derfor primært ske
> udfra dette årstal.

0 år (nutid år 2000):
Eq (J2000.0)
RA 14h 39m 36,5s
DEC -60d 50m 02s
Longitude 219,9020833°
Latitude -60,83388889°
Galactic
Longitude 315,74204°
Latitude -0,68124°

-2000 år:
Eq (J2000.0)
RA 14h 56m 30,90s
DEC -61d 06m 5,67s
Longitude 224,1287543°
Latitude -61,10157583°
Galactic
Longitude 317,46657°
Latitude -1,811006°

-2960 år:
Eq (J2000.0)
RA 15h 04m 43,18s
DEC -61d 13m 48,22s
Longitude 226,1799253°
Latitude -61,2300621°
Galactic
Longitude 318,27604°
Latitude -2,39372°

-

Øh ... skulle man nu være så heldig at være i besiddelse af kun én enkelt
oplysning - men dog yderst interessant - nemlig tallet ...

Galactic
Longitude (none)
Latitude -2,71429

.... eller rettere sagt tal-intervallet ...

Fra:
Galactic
Longitude (none)
Latitude (-2,64286°)
Latitude -2,67857°

Til:
Galactic
Longitude (none)
Latitude -2,75°

.... da kunne det være meget rart at få afklaret spørgsmålet:

Hvor meget er yr-værdien (i dette tilfælde) ?

Tja ... så må vi benytte en *Galactic* mu_Lon- og mu_Lat-værdi fremfor
en Equatorial mu_RA- og mu_DEC-værdi.

Input Formel 2 fra ...
5880 news:NE%2h.29$pQ1.2@news.get2net.dk

Output:

(1223)
-3357,25 år:
Formel 1:
Galactic
Longitude 318,60636°
Latitude -2,64285°

(1222½)
-3413,5 år:
Formel 1:
Galactic
Longitude 318,65290°
Latitude -2,67848°

(1222)
-3470 år:
Formel 1:
Galactic
Longitude 318,69960°
Latitude -2,71436°

(1221½)
-3526 år:
Formel 1:
Galactic
Longitude 318,74582°
Latitude -2,75001°

-

[...]

File-number: 5881

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 12-11-06 11:59

"Jesus-loves-you" skrev
> [...]

> REM Afs# = Distance from us in lightyears (distance in pc is better)
> REM pc# = Distance from us in parsec (1 pc = 1 AstUnit * 206.265 unit)

Number 101 from Sun:

[ ... ]
> NA$ = "1100+2249, GJ 408"
> Afs# =21.71#
> pc# =6.660#
> Lon# =216.43308#
> Lat# =64.45354#

mu RA = -0,42631 arcsec/yr
mu DEC = -0,27994 arcsec/yr

Måle-tidspunkt ...
5879 news:lb42h.45$Df6.6@news.get2net.dk

> ... 960 b.Ch (-2960).
>
> Vores beregninger af diverse stjerners egenbevægelse må derfor primært ske
> udfra dette årstal.

samt ...
5882 news:Ef23h.66$C%3.8@news.get2net.dk

> år 1446 og 1406 f.Kr. ...

0 år (nutid år 2000):
Eq (J2000.0)
RA 11h 00m 04,3s
DEC +22d 49m 58s
Longitude 165,017917°
Latitude +22,832778°
Galactic
Longitude 216,43308° (NASA)
Longitude 216,42211° (Egen, den benyttes fremover)
Latitude +64,45354° (NASA)
Latitude +64,45421° (Egen, den benyttes fremover)

-2000 år:
Eq (J2000.0)
RA 11h 01m 06,04s
DEC +22d 59m 17,88s
Longitude 165,275185°
Latitude +22,988300°
Galactic
Longitude 216,21831°
Latitude +64,72382°

-2960 år:
Eq (J2000.0)
RA 11h 01m 35,73s
DEC +23d 03m 46,62s
Longitude 165,398883°
Latitude +23,062949°
Galactic
Longitude 216,11873°
Latitude +64,85318°

(1223)
-3357,25 år:
Eq (J2000.0)
RA 11h 01m 48,03s
DEC +23d 05m 37,82s
Longitude 165,450108°
Latitude +23,093839°
Galactic
Longitude 216,07719°
Latitude +64,90672°

(1222½)
-3413,5 år:
Eq (J2000.0)
RA 11h 01m 49,77s
DEC +23d 05m 53,57s
Longitude 165,457364°
Latitude +23,098213°
Galactic
Longitude 216,07128°
Latitude +64,91429°

(1222)
-3470 år:
Eq (J2000.0)
RA 11h 01m 51,52s
DEC +23d 06m 09,38s
Longitude 165,464652°
Latitude +23,102607°
Galactic
Longitude 216,06536°
Latitude +64,92190°

(1221½)
-3526 år:
Eq (J2000.0)
RA 11h 01m 53,25s
DEC +23d 06m 25,06s
Longitude 165,471876°
Latitude +23,106961°
Galactic
Longitude 216,05946°
Latitude +64,92943°

-

Coming up:

1.
Message to Israel
(2006-10-22, Sunday, CET 19:56-57:20, delay 0)
(irt. Subject: The main-program (message from ET, Aliens))

5901 news:Hsm5h.49$BA7.9@news.get2net.dk

[...]
File-number: 5902

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 12-11-06 15:01

"Jesus-loves-you" skrev
5902 news:48D5h.25$vR5.13@news.get2net.dk

[ ... ]
> Number 101 from Sun:
>
> [ ... ]
[ ... ]
> 0 år (nutid år 2000):
[ ... ]
> Galactic
[ ... ]
> Latitude +64,45421° (Egen, den benyttes fremover)
[ ... ]
> (1221½)
> -3526 år:
[ ... ]
> Galactic
> Longitude 216,05946°
> Latitude +64,92943°

Øh ... det kunne nu være interessant at undersøge på baggrund af følgende
oplysning ...

Sent: Thursday, October 19, 2006 5:16 PM
Subject: ... 666 ... - Was: The main-program (message from ET, Aliens)
5824 news:uxNZg.56$Ur1.55@news.get2net.dk

> Galactic latitude
> ( ( 6/7 ) * 180 ) + (-90°) = 64,2857...°

.... hvornår stjernen pga. egenbevægelse vil passere dette punkt.

Input formel 2 from ...
5880 news:NE%2h.29$pQ1.2@news.get2net.dk

mu Lon = 0,1566347248160'' (arcsec/yr, buegradsekunder/år)
mu Lat = -0,485301581935075'' (arcsec/yr, buegradsekunder/år)

Y-new = Y + arcTan( Tan( mu Lat / 3600) * yr)

yr = Tan(64,28571429 - 64,45421) / Tan( mu Lat / 3600)

yr = +1249,91622

NB! - Formel 2 ej 100% korrekt, idet ...
5880 news:NE%2h.29$pQ1.2@news.get2net.dk

> Tallene stemmer om ikke 100% overens, så da i det mindste nogenlunde
> overens. Formlen må kunne anvendes ...

Formel 1:

+1249 år (3249 e.Kr.):
Eq (J2000.0)
RA 10h 59m 25,81s
DEC +22d 44m 08,36s
Longitude 164,857550°
Latitude +22,735654°
Galactic
Longitude 216,54687°
Latitude +64,28573°

+1250 år:
Eq (J2000.0)
RA 10h 59m 25,78s
DEC +22d 44m 08,08s
Longitude 164,857422°
Latitude +22,735576°
Galactic
Longitude 216,54697°
Latitude +64,28560°

+1251:
Eq (J2000.0)
RA 10h 59m 25,75s
DEC +22d 44m 07,80s
Longitude 164,857294°
Latitude +22,735499°
Galactic
Longitude 216,54707°
Latitude +64,28547°

Så det rigtige tal er nok ...

+64,28571429 (ønsket værdi)
+64,28573° ( +1249 år, dvs. år 3249 e.Kr.)

Hvor meget er så delta-værdien i forhold til de andre punkter ?

-0000,00 _____ 1249,00 år
-2000,00 _____ 3249,00 år
-2960,00 _____ 4209,00 år
-3357,25 (1223), 4606,25 år

[...]