GPS på mobil vha. BlueTooth!!?
Fra : per f andersen

Dato : 11-10-06 15:29

Hej gruppe
Er der nogen der har fået en mobil til at fungere med en løs BT gps-enhed,
f.eks. en Holux 236.
Der findes GPS-navigationssoftware fra Navi4All til mobil, men findes der
også programmer, som kan gemme GPS-positioner (tracklog) på en mobils
(ekstra) hukommelseskort?

mvh per

Fra : Ped

Dato : 11-10-06 21:52

per f andersen skrev:
> [...]
> Der findes GPS-navigationssoftware fra Navi4All til mobil, men findes der
> også programmer, som kan gemme GPS-positioner (tracklog) på en mobils

Til første spørgsmål: Ja - for mig virkede det med det samme. (Holux 236
- Nokia 6280). Jeg har en kollega med en Sony-Ericson, som havde nogen
problemer med at få det til at virke, men jeg husker ikke hvad. Kan du
uddybe hvad problemet er, symptomer, mobiltype etc., så skal jeg prøve
at spørge når jeg ser ham igen.

Andet spørgsmål: Pas. Bruger selv Nav4All.

M.v.h.

Jens L. Pedersen

Fra : per f andersen

Dato : 11-10-06 22:53

"Ped" <pedmail@danskbredbaandmail.dk> skrev

> [...]
> spørge når jeg ser ham igen.
>
> Andet spørgsmål: Pas. Bruger selv Nav4All.

Jeg er ved at undersøge om en mobil kan bruges med GPS og BT, hvor hensigten
er at overføre registringer om gps-positioner (tracklog) til brug for
fletning med fotografiske data (EXIF). Det er derfor en nødvendighed, at
trqckloggen kan gemmes.

mvh per

Fra : Axel

Dato : 12-10-06 12:48

On Wed, 11 Oct 2006 22:51:30 +0200, Ped
<pedmail@danskbredbaandmail.dk> wrote:

> [...]
>at spørge når jeg ser ham igen.
>
>Andet spørgsmål: Pas. Bruger selv Nav4All.

hej
har en 6280 + holux 236 mangler software hvad bruger man??
mvh
axel

Fra : Ped

Dato : 12-10-06 21:41

Axel skrev:

> hej
> har en 6280 + holux 236 mangler software hvad bruger man??

Det forudsætter først at du har et GPRS abonnement. Du kan bruge flere
forskellige slags navigationssoftware, f.eks.

http://nav4all.com/site2/nav4all.com/dan/index.php

som er gratis, eller

http://www.wayfinder.com/

som koster en tusse (i svenske kroner), derudover er dette program
vistnok mere krævende i download og koster derfor lidt mere i brug, eller

http://www.webraska.com/

som også koster noget, eller

http://www.skylab-mobilesystems.com/en/

Så du kan se, at software ikke er noget problem. Men hvis du allerede
har både telefonen og Holux'en, hvorfor så ikke prøve at starte med
Nav4All? Det koster ikke en krone og virker glimrende - hvis man altså
kan undvære moving maps som i en rigtig navigator. Er du ikke tilfreds
kan du jo prøve et af de andre, nogle kan downloades i en trial version,
der virker i nogle dage.

M.v.h.

Jens L. Pedersen

Fra : Kasper Hyllested

Dato : 16-10-06 14:06

"per f andersen" <newsud@fud-andersen.com> skriver:

> [...]
>er at overføre registringer om gps-positioner (tracklog) til brug for
>fletning med fotografiske data (EXIF). Det er derfor en nødvendighed, at

Hvis du bruger en Windows Mobile-baseret telefon, så er det muligt. Læs
evt. denne artikel:

http://www.pocketpcmag.com/_archives/oct06/gpspicture.aspx

Mange hilsner

Kasper Hyllested
www.hyllested.net

Fra : per f andersen

Dato : 17-10-06 15:27

"Kasper Hyllested" <hyllested@net.dialog.dk> skrev
> Hvis du bruger en Windows Mobile-baseret telefon, så er det muligt. Læs
> evt. denne artikel:
>
> http://www.pocketpcmag.com/_archives/oct06/gpspicture.aspx

Tak for svaret, som jeg for øvrigt også har fået i et andet forum!
Denne løsning forudsætter købet af en bestemt navigationsenhed med indbygget
kamera. Og dette kamera er et usselt 1.3 Mpix. Det kan selvfølgelig være
udmærket, hvis man ikke interesserer sig for fotografisk kvalitet og bare
vil have en mulighed for at dokumentere hvor man har været, ligesom
flertallet af kameramobiler kan.

mvh per