Kat uden knurhår
Fra : Karsten Jensen

Dato : 10-10-06 17:54

Hej gruppe!.

Jeg har et - måske lidt dumt - spørgsmål. Vores kat har været til dyrlæge,
får at få behandlet en byld, der havde udviklet på den ene side af hovedet.
I den forbindelse klippede dyrlægen knurhårene af på den ene side af
ansigtet. Så jeg går ud fra at de vokser ud igen, eller..?.

Hvis i vil se et foto af vores kat, så er her et link. Utroligt så stolte og
overlegne katte til tider kan se ud .

http://www.sitecenter.dk/pclinks/scrapbog/view.nhtml?profile=scrapbog&UID=10003

Mvh.

Karsten

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 10-10-06 18:04

"Karsten Jensen" <okokokokokok@invalid> writes:

> [...]

> side af hovedet. I den forbindelse klippede dyrlægen knurhårene af
> på den ene side af ansigtet. Så jeg går ud fra at de vokser ud igen,

Det gør de. Men du skal nok være forberedt på at den kan se lidt
svimmel ud indtil den vænner sig til at der ikke er balance i tingene.

> Hvis i vil se et foto af vores kat, så er her et link. Utroligt så
> stolte og overlegne katte til tider kan se ud .

> http://www.sitecenter.dk/pclinks/scrapbog/view.nhtml?profile=scrapbog&UID=10003

Hvorfor ligger min kat på din sofa? Medmindre det er en meget normal
farvetegning for huskatte, har jeg dens søster sidden her ved siden
af mig.

--
// Wegge
Min begrundelse for at betragte Arne Wilstrup som en paphat:

Fra : Tove Krieger

Dato : 10-10-06 18:15

Anders Wegge Jakobsen <wegge@obelix.wegge.dk> wrote:

> Hvorfor ligger min kat på din sofa? Medmindre det er en meget normal
> farvetegning for huskatte, har jeg dens søster sidden her ved siden
> af mig.

Måske det også var muligt at få et billede eller to af hende at se ?

--
Venlig hilsen

Tove

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 10-10-06 18:25

"Tove Krieger" <minimiv_nospam_@privat.dk> writes:

> Måske det også var muligt at få et billede eller to af hende at se ?

Jeg skal prøve at se om jeg kan få arrangeret noget. Men jeg har
altså kun en kameratelefon at fotografere med. Folk der har adgang til
gamle udgaver af vildkat.dk, kan sikkert finde Nille frem fra gemmerne
fra for et par år siden.

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 10-10-06 18:43

Anders Wegge Jakobsen <wegge@obelix.wegge.dk> writes:

> Jeg skal prøve at se om jeg kan få arrangeret noget. Men jeg har
> altså kun en kameratelefon at fotografere med.

Og så løber katten ud på badeværelset, når man absolut vil stå og
pege på den med den farlige dims. Det blev så ikke bedre af at den
anden kat i husstanden skulle se hvilke narrestreger der var gang i,
men det blev da til et "brugbart" billede:

<http://wegge.dk/Nille.jpg>

Fra : Tove Krieger

Dato : 10-10-06 19:01

> [...]
> anden kat i husstanden skulle se hvilke narrestreger der var gang i,
> men det blev da til et "brugbart" billede:

Jeg må da godt nok sige, at det var et "lyn"-foto. Tak for synet.
Jamen hun er jo lige så sød og dejlig som Grisen (skægt navn). De
kunne for den sags skyld sagtens være søskende. Min lille Mini har
ikke så meget hvidt i pelsen, hun er meget mørk, men er også en tortie
som jeres 2 dejligheder. Kattehjemmesiden er ude af drift p.t., så jeg
kan desværre ikke vise billede.

--
Venlig hilsen

Tove

Fra : Tove Krieger

Dato : 13-10-06 13:01

Tove Krieger <minimiv_nospam_@privat.dk> wrote:
> [...]
> tortie som jeres 2 dejligheder. Kattehjemmesiden er ude af drift
> p.t., så jeg kan desværre ikke vise billede.

Så kom hjemmesiden op at stå igen, så her er et billede af Mini. Hun
er jo noget mørkere end jeres 2 "søskende".

http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/nyhedsgruppen/album_showpic.php?picowner=tabby&picnumber=9384

--
Venlig hilsen

Tove

Fra : Ukendt

Dato : 13-10-06 13:26

> Så kom hjemmesiden op at stå igen, så her er et billede af Mini. Hun er jo
> [...]

Hvor ser hun da sød ud
Jeg ville gerne have en tortie, men det er lidt svært ,da jeg kun vil have
hankastreter.

Og er en fluesmækker ikke et dejligt stykke legetøj, HeHe det er det her i
huset.
Mvh Allan

Fra : Tove Krieger

Dato : 13-10-06 13:47

Allan <allan_roskilde.fjern.hotmail.com> wrote:

> Hvor ser hun da sød ud

Hun er også sød, meget........ og forkælet tilmed.

> Jeg ville gerne have en tortie, men det er lidt svært ,da jeg kun
> vil have hankastreter.

Ja det ville så blive et problem. Tortie-misser er af hunkøn. Der er
meget sjældne han-tortier, men de har så en genetisk fejl, fordi de
orange farver hører til hunkønnet.

> Og er en fluesmækker ikke et dejligt stykke legetøj, HeHe det er
> det her i huset.

Ja, mon ikke. Det er hendes yndlingslegetøj (bortset fra kuglepenne)
og hendes "foderbold", den kan slå mange timer ihjel.

--
Venlig hilsen

Tove

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 13-10-06 14:08

> Hun er også sød, meget........ og forkælet tilmed.

Det er godtnok en flot kat du har dig der, men som du selv skriver,
noget mørkere i det.

> Ja det ville så blive et problem. Tortie-misser er af hunkøn. Der er
> meget sjældne han-tortier, men de har så en genetisk fejl, fordi de
> orange farver hører til hunkønnet.

Jeg startede med en kulsort hankat, men han er falmet med tiden, så
nu er han sort-brun-orange i nogle tortie-lignende flader. Men det
kræver godtnok en 10-12 års tålmodighed.

Fra : Ukendt

Dato : 13-10-06 14:31

"Anders Wegge Jakobsen" <wegge@obelix.wegge.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> --
> // Wegge
>
> Bruger du den gratis spamfighther ser jeg kun dine indlæg *EN* gang.

Hej Wegge
det gør nu ikke din kat til tortie.
der er strænge regler, og jeg husker dem ikke.
Men det er noget med at der skal være 3 farver,rene farver, eller mere.
og grundfarver i underpelsen tæller vist ikke med hver gang, ja hvad ved
jeg.
er der ikke en der kender til genetik, der gider forklare det for mig igen

Mvh Allan

Fra : Tove Krieger

Dato : 13-10-06 15:08

> [...]
> ja hvad ved jeg.
> er der ikke en der kender til genetik, der gider forklare det for

Hej igen Allan.

Jeg tror nu heller ikke at det var det Anders mente, for den startede
jo med at være sort for nogle år siden . Tortie hankatte med
nævnte genetiske fejl er som regel også sterile.

Der er her et link til en side der forklarer lidt om genetik:

http://www.123hjemmeside.dk/Rothe/3539650

Den er faktisk ret interessant.

--
Venlig hilsen

Tove

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 13-10-06 22:27

"Allan" <allan_roskilde.fjern.hotmail.com> writes:

> "Anders Wegge Jakobsen" <wegge@obelix.wegge.dk> skrev i en meddelelse

> det gør nu ikke din kat til tortie.

Nej, det ved jeg godt Men det var sidst på ugen, og jeg var gået
i weekend humør. Bagefter kan jeg se at jeg skulle have sat en smiley
bagefter, men da jeg skrev det, regnede jeg med at "opskriften" var så
tilpas langt ude at den ville blive opfattet som dagens semi-seriøse
indlæg.

Jeg skal bestræbe mig på at markere mine forsøg på humor bedre en
anden gang.

Fra : Ukendt

Dato : 13-10-06 22:47

> [...]
>
> --
> // Wegge
> Bruger du den gratis spamfighther ser jeg kun dine indlæg *EN* gang.

HeHe ja jeg fangede den ikke, men
Jeg var nok også i Weekend humør

Nej jeg har selv 2 katte med flere farver, men da det ikke er de rigtige
farver, er de ikke tortier.
Så der for meget gerne et link til noget genetik

Mvh Allan

Fra : Kari Eiffert

Dato : 14-10-06 09:37

> [...]
> jeg.
> er der ikke en der kender til genetik, der gider forklare det for mig igen

Nu er jo så heldig at jeg har to tortie hunkatte. Og jeg krymper tæer
hver gang der er nogen der siger de har tre farver. Fy fy fy De har to
farver, men kan være med hvid lige som alle andre farver kan det. Der er dog
to former for tortie. Rød/sort (med og uden hvid, og den de fleste kender)
og blå/creme (med og uden hvid) Genetikken holder jeg mig fra

Du kan se mine to meget fotogene (NOT) tortiepiger og min hankat her:
http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/nyhedsgruppen/album_show.php?album=145&limit_start=0&limit_user=15

Er stadig ved at opdatere, da det er 100 år siden (mindst) jeg har gjort
det.

Mvh Kari

Fra : Ukendt

Dato : 14-10-06 10:38

Kari Eiffert wrote:

> [...]
>
> Er stadig ved at opdatere, da det er 100 år siden (mindst) jeg har

Hej Kari

JEg kan se at I er gode slaver og har sørget for en køkkenvask der præcis
passer til Alf

Altså hvor er de bare skønne alle 3...

JEg ahr lige afleveret Buster i pension, han skal være der i 8 dage, mens
jeg tager til Frankrig...
Jeg savner ham allerede.....

Knus fra Louise

Fra : Kari Eiffert

Dato : 14-10-06 16:34

> Hej Kari
>
> JEg kan se at I er gode slaver og har sørget for en køkkenvask der præcis
> passer til Alf

Vi har så været så onde slaver at lave nyt køkken med adgang forbudt til
køkkenbordet *skammer mig meget*

> Altså hvor er de bare skønne alle 3...

Tak! Synes vi sørme

> JEg ahr lige afleveret Buster i pension, han skal være der i 8 dage, mens
> jeg tager til Frankrig...
> Jeg savner ham allerede.....
>
> Knus fra Louise

Stakkels stakkels dig. Hader at være vek fra dem :'(

Mvh Kari

Fra : Denise

Dato : 14-10-06 12:04

Kari Eiffert wrote:
> [...]
_start=0&limit_user=15

> Er stadig ved at opdatere, da det er 100 år siden (mindst) jeg har

Det er da en skøn flok du har, tak for kigget

--
Hilsen Denise

Fra : Kari Eiffert

Dato : 14-10-06 16:49

"Denise" <reindel@*NOSPAM*c.dk> skrev i en meddelelse

http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/nyhedsgruppen/album_show.php?album=145&limit
> _start=0&limit_user=15

> Det er da en skøn flok du har, tak for kigget

Iiiih tak. Og det var så lidt. Man viser jo gerne guldklumperne frem

Mvh Kari

Fra : Tove Krieger

Dato : 14-10-06 13:15

Kari Eiffert <kari.eiffert.nospam@mail.dk> wrote:
> [...]
> (med og uden hvid, og den de fleste kender) og blå/creme (med og
> uden hvid) Genetikken holder jeg mig fra

Jeg gad egentlig godt vide, om Mini er en "Tortie-freak". Jeg kan
tælle i hvert fald 3 farver på hende foruden den hvide. Det er lys
beige, orange og meget (næsten sort) mørkebrun. Og der er stor
nuance-forskel på beige og orange i hendes pels.

--
Venlig hilsen

Tove

Fra : Kari Eiffert

Dato : 14-10-06 16:33

> [...]
> beige, orange og meget (næsten sort) mørkebrun. Og der er stor
> nuance-forskel på beige og orange i hendes pels.

Jeg tror den er beige er den lyse udgave af rød.....eller noget. Yatzy har
det også lidt i hovedet og zulu har to beige tæer på den ene pote. Men der
er vel ingen regler uden undtagelse I øvrigt blev de sorttortie før
kaldt bruntortie netop fordi de ofte har et brunt skær i det sorte.
Tror Mini er helt normal for en dejlig kat at være. Eller er det unormale
ikke ofte normalt ved katte? Synes ikke nogen af mine er særligt normale
*suk

Mvh Kari

Fra : Tove Krieger

Dato : 14-10-06 17:11

> [...]
> Tror Mini er helt normal for en dejlig kat at være. Eller er det
> unormale ikke ofte normalt ved katte? Synes ikke nogen af mine er

Ja, du har nok ret m.h.t. den beige (eller creme ?).

Det er i hvert fald nogle skønne farver, og hun har da godt nok heller
aldrig klaget over det .

Hvad er egentlig normalt ? Det har jeg tit tænkt over. Men
selvfølgelig er vores katte da ikke "normale". De er *vores*, og som
følge deraf helt specielle.

Tove

Fra : Kari Eiffert

Dato : 14-10-06 17:29

> Ja, du har nok ret m.h.t. den beige (eller creme ?).
>
> Det er i hvert fald nogle skønne farver, og hun har da godt nok heller
> aldrig klaget over det

Jeg eeelsker bare torte katte. Må indrømme jeg bare har tabt mit hjerte til
de skønne farver. Og mine to tøser har heller ikke klaget

> Hvad er egentlig normalt ? Det har jeg tit tænkt over. Men
> selvfølgelig er vores katte da ikke "normale". De er *vores*, og som
> følge deraf helt specielle.

Kunne ikke være mere enig. Uha vi bliver jo helt filosofiske på denne lørdag

Mvh Kari

Fra : Denise

Dato : 10-10-06 19:24

Anders Wegge Jakobsen wrote:

> [...]
> anden kat i husstanden skulle se hvilke narrestreger der var gang i,
> men det blev da til et "brugbart" billede:

Ja de ligner godt nok hinanden, tak for kigget

--
Hilsen Denise

Fra : Karsten Jensen

Dato : 10-10-06 18:28

> Hvorfor ligger min kat på din sofa? Medmindre det er en meget normal
> farvetegning for huskatte, har jeg dens søster sidden her ved siden
> af mig.

Hun (vores kat) havde faktisk en søster. Vi fik Grisen (ja det hedder den),
ude på Inges kattehjem i Glostrup, for 7-8 år siden. De var to i kuldet, og
var for meget oppe at toppes, hvorefter de blev skilt.

Tak iøvrigt for svarene omkring knurhår, så er vi mere rolige .

Mvh.

Karsten

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 10-10-06 18:36

> [...]
> hedder den), ude på Inges kattehjem i Glostrup, for 7-8 år siden. De
> var to i kuldet, og var for meget oppe at toppes, hvorefter de blev

Så er det nok ikke din kats søster jeg har. Nille er et par år
yngre, og jeg overtog hende iøvrigt fra nogle allergiramte stakler
nede omkring Kold/Fredericia, eller deromkring.

> Tak iøvrigt for svarene omkring knurhår, så er vi mere rolige .

Altid til tjeneste.

Fra : Tina

Dato : 10-10-06 18:06

"Karsten Jensen" <okokokokokok@invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> I den forbindelse klippede dyrlægen knurhårene af på den ene side af
> ansigtet. Så jeg går ud fra at de vokser ud igen, eller..?.

De vokser ud igen.

Knurhår er hårstrå, der har en cyklus som andre hår på kroppen. Af og til
kan man være heldig at finde fældede knurhår fra sin kat.

Tina

Ps: Det er en flot kat I har. :)

Fra : Leyna

Dato : 10-10-06 19:15

On Tue, 10 Oct 2006 19:06:08 +0200, "Tina" <Spørg@vedvejkrydset,dk>
wrote:

>Ps: Det er en flot kat I har. :)

Jeps, men jeg er altså osse fuldstændig vild med sofaen.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Tove Krieger

Dato : 10-10-06 18:12

Karsten Jensen <okokokokokok@invalid> wrote:
> [...]
> Hvis i vil se et foto af vores kat, så er her et link. Utroligt så
> stolte og overlegne katte til tider kan se ud .

Hvor er han bare smuk og dejlig, han er en tortie ligesom min lille
hunkat. Det var synd med den byld. Godt det er overstået, det er jo
særdeles smertefuldt. (Har prøvet det selv flere gange ).

Du kan være ganske rolig, knurhårene vokser ud igen. Du har sikkert
bemærket, at der ligger et knurhår hist og her engang imellem. De
skiftes ud ligesom kattens pels og vort hår.

--
Venlig hilsen

Tove

Fra : Denise

Dato : 10-10-06 18:37

Karsten Jensen wrote:
> [...]
>
> Hvis i vil se et foto af vores kat, så er her et link. Utroligt så
> stolte og overlegne katte til tider kan se ud .

Du har fået svar, så jeg vil bare sige, smuk mis du har

--
Hilsen Denise