Linux kontra Windows server
Fra : Allan Møller

Dato : 10-10-06 17:47

Jeg er blevet "den der står for it" i firmaet - et mindre firma med
begrænset midler.
I firmaet står der en Windows Small Buisness Server 2003 på en Pentium 4
server.
Dens funktion er filserver, domænecontroller og delt kalender funktioner,
mailserver (Exchange)
Der er købt 5 licenser til den og der er nu brug for yderligere 10 mere -
altså 15 ialt.

Jeg har selv en SME server stående herhjemme som egentligt klarer det
sammen -
dvs. mailserver, filserver, domænecontroller dog ikke delt kalender
funktion.

Så det jeg overvejede det var om vi ikke skulle have lagt SME på istedet for
at Windows ?
Til privat brug kører den bare klippestabilt og står og passer sig selv.
Vil den gøre den samme med 15 brugere til det jeg har beskrevet ?

Er det muligt at lave en offentlig kalender som alle brugere kan dele til
Linux ?
Hvis ja - hvad skal jeg kigge efter ?

Vi oplever ofte at serveren hænger i nogle sekunder når der er stor
aktivitet på fælles drev
vil det blive forbedre med en Linux server ?

Nu er der muligvis nogen som vil mene at når jeg ikke ved noget om emnet så
skal vi
betale os fra det af proffessionale - det er ikke en mulighed på nuværende
tidspunkt.

Mvh. Allan

Fra : ST

Dato : 10-10-06 19:26

"Allan Møller" <spam@allanm.dk> wrote in message
> [...]
> så skal vi
> betale os fra det af proffessionale - det er ikke en mulighed på nuværende

Til Debian Stable findes noget software ved navn egroupware, se
http://www.egroupware.org/screenshots
Jeg bruger det ikke selv, men web siden giver indtryk af noget fælles
kalender.

Der findes også http://www.phpgroupware.org/

Omkring det med at server hænger ved stor aktivitet på fælles drev, så
kommer det nok lidt an på hardware.
Men der er jo også forskel på filsystemet Windows vs Linux.
Der er flere steder der kan skrues på noget, bruges der FAT32 eller NTFS,
bruges der ext2 eller ext3.

Mvh
Torben

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 10-10-06 21:26

"Allan Møller" <spam@allanm.dk> writes:

> Vi oplever ofte at serveren hænger i nogle sekunder når der er stor
> aktivitet på fælles drev
> vil det blive forbedre med en Linux server ?

Hvis diskene er flaskehalse er der nok mere at hente ved at investere
i ordentligt hardware. Man kan komme meget langt ved at bruge RAID og
gode diske.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : carsten

Dato : 10-10-06 21:55

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Hvis diskene er flaskehalse er der nok mere at hente ved at investere
> i ordentligt hardware. Man kan komme meget langt ved at bruge RAID og
> gode diske.

Staklen mangler også 10 lisenser mere til hans win server.
Snøft der er ikke nemt, at være slave under Bill.
Han kan lige så godt få den linux server op og køre på noget
nyt hardware selvfølgelig med RAID og nogle hurtige diske
/Carsten

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-10-06 06:56

carsten <spam@spam.dk> writes:

> Han kan lige så godt få den linux server op og køre på noget
> nyt hardware selvfølgelig med RAID og nogle hurtige diske

Tror ikke hans kolleger vil være tilfredse!

Der skal være topmotivation for at skifte, ellers bliver det ikke en success.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 11-10-06 06:06

> Hvis diskene er flaskehalse er der nok mere at hente ved at investere
> i ordentligt hardware. Man kan komme meget langt ved at bruge RAID og
> gode diske.

Det er bare værd at notere sig at hardware baseret raid5 ikke nødvendigvis
er hurtigere end software raid5. Den bedste XOR processor på markedet
sidder ikke på et dyrt raid kort men er derimod en "billig" CPU.

Thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-10-06 06:59

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> writes:

> Det er bare værd at notere sig at hardware baseret raid5 ikke nødvendigvis
> er hurtigere end software raid5. Den bedste XOR processor på markedet
> sidder ikke på et dyrt raid kort men er derimod en "billig" CPU.

Det ændrer ikke på at det lyder til at den anvendte maskine er
underdimensioneret.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 11-10-06 12:12

> Det ændrer ikke på at det lyder til at den anvendte maskine er
> underdimensioneret.

Nej enig. Man skal bare være sig bevidst om, hvor man enten

1. kan få mest for pengene (hvis stramt budget)
2. få mest i det hele taget (hvis det bare ikke kan gå hurtigt nok)

Thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-10-06 16:39

> [...]

> 1. kan få mest for pengene (hvis stramt budget)
> 2. få mest i det hele taget (hvis det bare ikke kan gå hurtigt nok)

Hvis det ikke kan gå hurtigt nok, må man betale ved kasse 1.

Men mon ikke det ville være en fordel for den oprindelige spørger at
høre om der er nogen der har gode forslag i windowsgruppen først?

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Kent Friis

Dato : 11-10-06 15:34

Den 11 Oct 2006 07:58:45 +0200 skrev Thorbjørn Ravn Andersen:

> Det ændrer ikke på at det lyder til at den anvendte maskine er
> underdimensioneret.

Jeg har endnu ikke set en Windows-maskine der ikke var
underdimensioneret. Måske en 3 GHz maskine med Win98 ville køre
fornuftigt, men det må være noget i den retning der skal til
hardware-mæssigt.

Mvh
Kent

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-10-06 16:42

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> writes:

> Jeg har endnu ikke set en Windows-maskine der ikke var
> underdimensioneret. Måske en 3 GHz maskine med Win98 ville køre
> fornuftigt, men det må være noget i den retning der skal til
> hardware-mæssigt.

Kent, jeg tror aldrig du har skrevet noget fordelagtigt om Windows,
hvilket også er OK, men det ændrer ikke på at man faktisk godt kan få
isenkram i dag der kan løfte opgaven.

Problemet er bare at folk er vant til at kunne køre til bageren i en
lille personbil, og ikke kan se at undertiden er det relevant med en
gravko eller en lastbil.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Benny Amorsen

Dato : 11-10-06 09:20

> [...]
AM> klippestabilt og står og passer sig selv. Vil den gøre den samme
AM> med 15 brugere til det jeg har beskrevet ?

Du vil ikke kunne få Outlook til at fungere helt som den plejer. Der
er forskellige forsøg på løsninger på det problem, men ikke noget, som
bare spiller med det samme.

Hvis du vil migrere, så skaf en ekstra maskine og tag en service ad
gangen. På den korte bane er det naturligvis dyrt og besværligt.

/Benny

Fra : Claus

Dato : 11-10-06 11:43

Benny Amorsen wrote:

> Du vil ikke kunne få Outlook til at fungere helt

Jeg har en bærbar med windows på hvor evolution er installeret og på min
lille maskine kører den perfekt :)

http://shellter.sourceforge.net/evolution/

Hilsen Claus

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 11-10-06 15:22

Claus wrote:

> Jeg har en bærbar med windows på hvor evolution er installeret og på min
> lille maskine kører den perfekt :)
>
> http://shellter.sourceforge.net/evolution/
>
> Hilsen Claus

Har du mulighed for at have flere som kan se hinanden kalendere, og hvor
der kan laves mødeindkaldelser imellem folkene, og lave public foldere
med fælles adgang - stadig med Windows klient maskiner ? Et
privat/offentligt kartotek over kontaktpersoner ? Jeg tvivler meget på
Allan lige får kollegaerne til at skifte på operativ siden.

PS jeg bruger selv Linux, men må desværre erkende at der ikke er en god,
gratis exchange open source løsning som bare spiller. Exchange og
Outlook virker altså rimeligt godt.

Jørn

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 11-10-06 19:32

On Wed, 2006-10-11 at 10:20 +0200, Benny Amorsen wrote:
> Du vil ikke kunne få Outlook til at fungere helt som den plejer. Der
> er forskellige forsøg på løsninger på det problem, men ikke noget, som
> bare spiller med det samme.

Jo, CommuniGate kan varmt anbefaldes som en Exchange erstatning.

http://www.stalker.com/content/cgp_core.html

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 11-10-06 19:48

On Tue, 2006-10-10 at 18:46 +0200, Allan Møller wrote:
> [...]
> mailserver (Exchange)
> Der er købt 5 licenser til den og der er nu brug for yderligere 10 mere -

Det lyder som i har ansat 10 personer.

> [...]
> Til privat brug kører den bare klippestabilt og står og passer sig selv.
> Vil den gøre den samme med 15 brugere til det jeg har beskrevet ?

Her skal du gøre dig en ting klart...hvad gør du den dag den bryder ned?

Hvad er din plan? Kan du finde ud af det? Har du prøvet det?
Står du i samme situation med en Windows server?
Prøv det evt. på en kontor PC med VMWare server (den er jo gratis).

Hvis du vil over på Linux, hvordan vil du så komme derover.
Vil du kopiere data over en ny server, eller har du en backup du kan
indlæse fra, der virker?

> Er det muligt at lave en offentlig kalender som alle brugere kan dele til
> Linux ?

Ja. http://www.stalker.com/content/cgp_core.html

Serveren kan også installeres på Windows....i virkeligheden kan du pille
Exchangen af og installere CommuniGate på din Windows server.

Du skal af med 4.200 kr for 25 bruger.

Hvis du springer på CommuniGate vil den bruge færre resourcer end din
Exchange. Min test installation er stadigvæk installeret på min desktop,
da den ingen resourcer bruger.

De 10 nye personer skal de også have telefon? Hvis ja, kan
du købe IP telefoner til CommuniGate'eren. De koster 900 kr stk.
Derefter skal du finde en SIP udbyder.

Du kan også spare telefonerne og installere virksomhedsversionen af
messenger, der giver telefoni, chat og video konference.

Er det svær? Nej, jeg brugte selv 30 min. på: Installation,
konfiguration af 3 klienter med Outlook, messenger - til telefoni, chat,
telefonsvare, fælles kalender, fælles adressebog, synkronisation af
kalender til mobiltelefon (via outlook), email.

> Vi oplever ofte at serveren hænger i nogle sekunder når der er stor
> aktivitet på fælles drev
> vil det blive forbedre med en Linux server ?

Hvad er stor aktivitet, og hvad på serveren hænger?

Fra : Allan Møller

Dato : 11-10-06 20:36

[...]

Jeg ville nok stå i samme dårlige situation med en Windows server som med en
Linux.
Stærkt begrænset kendskab til serverdrift i det hele taget.

Hvis du vil over på Linux, hvordan vil du så komme derover.
Vil du kopiere data over en ny server, eller har du en backup du kan
indlæse fra, der virker?

Der er backup af alle data på bånd.

> Er det muligt at lave en offentlig kalender som alle brugere kan dele til
> Linux ?

Ja. http://www.stalker.com/content/cgp_core.html

Den vil jeg kigge på.

Hvad er stor aktivitet, og hvad på serveren hænger?

Filserveren - vi deler 6-700 excel ark som alle skal have adgang til.
Ofte har hver bruge 5-10 ark åbne af gangen og vi er nu 8 brugere.

Samtidig med dette har vi mail og delt kalenderfunktion.

Allan

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 11-10-06 20:46

On Wed, 2006-10-11 at 21:35 +0200, Allan Møller wrote:
> Jeg ville nok stå i samme dårlige situation med en Windows server som med en
> Linux.
> Stærkt begrænset kendskab til serverdrift i det hele taget.

Er det så der du ringer til nogle?

Har du flere at ringe til på den ene platform kontra den anden?

Kan dem du ringer til hjælpe dig? (Husk os i den betragtning :)

> Hvis du vil over på Linux, hvordan vil du så komme derover.
> Vil du kopiere data over en ny server, eller har du en backup du kan
> indlæse fra, der virker?
>
> Der er backup af alle data på bånd.

Noget en Linux maskine kan læse, eller er det gemt ind i et
lukket format?

> Ja. http://www.stalker.com/content/cgp_core.html
>
> Den vil jeg kigge på.

Du kan "lege" med den gratis.

> Hvad er stor aktivitet, og hvad på serveren hænger?
>
> Filserveren - vi deler 6-700 excel ark som alle skal have adgang til.
> Ofte har hver bruge 5-10 ark åbne af gangen og vi er nu 8 brugere.

Maks 80 filer på 100Kb?

Det lyder ikke af meget.

Hvad siger task manageren?
Brug evt. http://www.sysinternals.com/Utilities/ProcessExplorer.html
Af interessante ting du bør kikke efter:

o I/O read/write/other delta
o pagefault delta
o cpu usage
o context switch delta

Hvilke af disse tal stiger når den fryser?

Hvad med belastningen af netkortet?

Fra : Allan Møller

Dato : 12-10-06 20:46

> [...]

Har du flere at ringe til på den ene platform kontra den anden?

Kan dem du ringer til hjælpe dig? (Husk os i den betragtning :)

Jeg har ikke den store mulighed for at ringe rundt - en kontakt til en travl
it-mand.
Dog synes jeg selv at have et større kendskab til windows - dog ikke som
server.

Grunden til jeg overvejer at skifte til Linux er jeg syntes MS er et alt for
dyrt produkt.
Specielt nu vi skal udvide med flere licenser samt muligvis udvide med
clienter i den nærmeste fremtid (1 år)
Så har jeg lidt erfaringer med SME server som bare køre klippestabilt som
"hjemmeserver med web og mail"
Den kører uden at have noget kendskab til Linux - ikke særligt meget. Når
der har været brug for noget
har jeg kunne finde god hjælp / information på nettet / usenet.

> Der er backup af alle data på bånd.

Noget en Linux maskine kan læse, eller er det gemt ind i et
lukket format?

90 % er Exceldokumenter som evt. kan smides på DVD og lægges ind.
Så er der vores kontakter som ligger i outlook som vel også kan eksporteres.
Kalender kan vi leve med at "starte forfra" på.

> Samtidig med dette har vi mail og delt kalenderfunktion.

Umiddelbart er det der afskrækker mig mest en delt kalenderfunktion som kan
køres sammen med Outlook.

Nu skulle jeg måske undersøge muligheden for lade en SME kører ved siden af
Windowsserveren.

Mvh. Allan

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 12-10-06 21:05

Allan Møller <spam@allanm.dk> wrote:

> Nu skulle jeg måske undersøge muligheden for lade en SME kører ved siden af
> Windowsserveren.

Prøv at kigge på PostPath[1]. Jeg har ikke selv nogle erfaringer med
produktet, men det ser okay ud og de praler med at det koster ca. en
tredjedel af Exchange.

1) http://www.postpath.com

Allan Willems Joergensen

"My hair does not require trimming, you lunkhead." -- Data

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 12-10-06 21:18

On Thu, 2006-10-12 at 21:46 +0200, Allan Møller wrote:
> [...]
> dyrt produkt.
> Specielt nu vi skal udvide med flere licenser samt muligvis udvide med

Det kommer an på hvad dyrt er...her og nu, eller den dag det hele går
galt.

> Så har jeg lidt erfaringer med SME server som bare køre klippestabilt som
> "hjemmeserver med web og mail"

Enig. Det er blot ikke altid tilfældet.

Jeg vil kraftigt råde dig til at prøve at reetablere din server (hjemme
og arbejde) på en vmware virtuel maskine. Det er gratis at forsøge, og
du vil lære meget af det.

> Den kører uden at have noget kendskab til Linux - ikke særligt meget. Når
> der har været brug for noget
> har jeg kunne finde god hjælp / information på nettet / usenet.

Godt, ikke alle er lige gode til at finde/få hjælp.

> [...]
> Så er der vores kontakter som ligger i outlook som vel også kan eksporteres.
> Kalender kan vi leve med at "starte forfra" på.

Men det ligger alt sammen idag på nogle bånd du ikke kan læse fra Linux
idag?

Det er en mine argumenter imod fx Windows. Den backup vi laver fra vores
HPUX server, kan jeg reetablere på en Linux (alle distributioner), SCO,
ja selv Windows.

Men den backup jeg laver fra Windows, kan kun reetableres fra en Windows
server.

> Umiddelbart er det der afskrækker mig mest en delt kalenderfunktion som kan
> køres sammen med Outlook.

At man kan se hinandens kalender og oprette møde, indkalder andre når de
har tid...eller tænker du på noge andet?

> Nu skulle jeg måske undersøge muligheden for lade en SME kører ved siden af
> Windowsserveren.

Det lyder som dobbelt arbejde.